Szczecin Blog

 Bombardier NGT6

[dodane 12.10.2006, g. 20:58 przez –– kajetansz, ostatnio modyfikowane: 25.01.2008, g. 20:51 przez MAN751]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Alstom NGT8DBombardier Cityrunner »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Bombardier
model: NGT6
długość: 26,00 m
szerokość: 2,40 m
wysokość: 3,16 m
masa własna: 31 600 kg
ilość członów: 3
ilość osi: 6
ilość i układ drzwi: 5 (1-2-2-2-2)
wysokość podłogi: 360 mm / 560 mm
liczba i moc silników: 4 x 125 kW
miejsc siedzących: 76
miejsc ogółem: 228
lata produkcji: 1999-2000
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Pierwsze chwile Bombardiera w Szczecinie
Pierwsze chwile Bombardiera w Szczecinie
1204x804; 220 KB
NGT6Kr jest tramwajem z szerokiej rodziny Flexity Classic do której należą wozy jeżdżące po ulicach Adelaide (Australia), Bremy, Dessau, Drezna, Essen, Frankfurtu nad Menem, Halle, Kassel, Lipska i Schwerin.

Zakup wagonów NGT6 wiązał się z budową Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, którego pierwszą część łączącą ul. Wielicką z pętlą Kurdwanów oddano do użytku w 2000 roku. W przyszłości cała linia KST ma być obsługiwana taborem niskopodłogowym.

Pierwszy przegubowiec typu NGT6 przybył do Krakowa w 1999 roku i wtedy też zadebiutował "na mieście". 14 lutego 2000 roku uruchomiono specjalną linię 36 na potrzeby testowania wozów NGT6.

Tramwaje otrzymały symbol NGT6Kr, który został nadany im już w Krakowie. Nie jest to oznaczenie producenta! W marcu 2003 roku zadebiutował nowszy model NGT6-2. W marcu 2006 roku została podpisana umowa w sprawie zakupu kolejnych nowych Bombardierów w ilości 24 sztuk dla miasta Krakowa. Tramwaje Bombardier Flexity Classi z trzeciej dostawy różnią się od poprzedników wyglądem przedniej i tylnej ściany. Kabina motorniczego jest wreszcie klimatyzowana. Przedział pasażerski zyskał lepszą wentylację, dzięki dużym, przesuwnym oknom. Jeżeli chodzi o układ i wygląd w przedziale pasażerskim nie różni się od poprzedników z drugiej dostawy. Nowe tramwaje zyskały też diodowe (pomarańczowe) wyświetlacze oraz ulepszony system informacji do zapowiadania przystanków w przedziale pasażerskim. Drugim miastem Polski, który eksploatuje trzy tramwaje typu NGT6-2 z trzeciej dostawy jest Gdańsk. Specjalnie na nich zbudowano nową trasę na Chełm, którego trasa biegnie pod stromą górkę. Na Chełm Witosza mogą wjechać takie tramwaje jak Ngd99, N8C i NGT6-2, które posiadają lepszy system hamowania. Pierwsze gdańskie Bombardiery wyjechały w dniu otwarcia 19.12.2007 na linii 1

  • N – Niederflur – niskopodłogowy
  • GT – Gelenktriebwagen – przegubowy wagon motorowy
  • 6 – liczba osi

NGT6 – Niederflurgelenktriebwagen mit 6 Achsen

Daje nam to w sumie: niskopodłogowy, przegubowy wagon motorowy z sześcioma osiami.

Budowa wozu:

NGT6 jest trzyczłonowym, jednokierunkowym tramwajem z 65 procentowym udziałem niskiej podłogi. Dwa skrajne wózki są napędzane silnikami prądy zmiennego, natomiast trzeci, środkowy jest bierny. We wnętrzu znajdują się cztery rzędy krzeseł ustawionych w konfiguracji 2+2. Wymiana pasażerów odbywa się poprzez czworo drzwi umieszczonych w części niskopodłogowej. Wagony NGT6 nie posiadają tylnego wejścia znanego z nowszej wersji, co nieznacznie utrudnia dostęp do pojazdu.

Wagon NGT6 w Szczecinie:

U progu XXI wieku Szczecin zauważył potrzebę posiadania taboru niskopodłogowego. W tym celu wraz z Poznaniem i Wrocławiem testował m. in. wagon wystawiony przez kanadyjskiego Bombardiera. Tramwaj NGT6 o numerze 2012 dotarł do naszego miasta wczesnym rankiem 20 lutego 2001 roku, a dzień później wyjechał na linię numer 8 na której jeździł przez pięć dni. Przez cały okres swojego pobytu wagon stacjonował na terenie zajezdni Pogodno. W trakcie testów Szczecinianie mogli przejechać się pojazdem i osobiście ocenić jego przydatność do naszych warunków.

na podstawie: Transport Szynowy, Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji, Wikipedia, KMK_Kraków oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Kajetan Szmuciński



Patrz także: Alstom 116Na/1, Alstom 116Nd, Adtranz GT6N, Alstom NGT8D

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)