Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Alstom NGT8D

[dodane 06.10.2006, g. 11:26 przez –– kajetansz, ostatnio modyfikowane: 25.08.2007, g. 23:45 przez –– Phobos]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Rathgeber p 3.17Bombardier NGT6 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Alstom
model: NGT8D
długość: 29,30 m
szerokość: 2,30 m
wysokość: 3,44 m
masa własna: 32 500 kg
ilość członów: 3
ilość osi: 8
ilość i układ drzwi: 5 (1+2+2+2+1)
wysokość podłogi: 350 mm / 585 mm
liczba i moc silników: 4 x 95 kW
miejsc siedzących: 71
miejsc ogółem: 224
lata produkcji: 1994-2000
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Pierwszy od wielu lat niskopodłogowy tramwaj w Szczecinie, kursujący na zwykłej linii tramwajowej
Pierwszy od wielu lat niskopodłogowy tramwaj w Szczecinie, kursujący na zwykłej linii tramwajowej
1024x693; 124 KB
Po upadku Muru Berlińskiego przedsiębiorstwa komunikacyjne w byłej Niemieckiej Republice Demokratycznej, chociaż częściowo chciały unowocześnić swój park taborowy. Wobec czego odbywały się w nich testy taboru niskopodłogowego z miast Zachodnich Niemiec. W Magdeburgu swoje jazdy próbne odbył GT6N z Bremy i dwusystemowy tramwaj typu GT8-100C/2SY z Karlsruhe. Ostatecznie jednak zdecydowano się na pojazd niskopodłogowy.

W 1994 roku konsorcjum firm LHB/Dessau/ABB dostarczyło Magdeburgowi pierwszy wagon. Kolejne 24 sztuki dotarły do końca 1996 roku. Po przejęciu zakładów LHB przez Alstom, w latach 1999-2000 przekazano odbiorcy 28 kolejnych niskopodłogowców NGT8D, które weszły w skład rodziny Citadis 200. Od poprzednich tramwajów pierwszej serii różnią się one wyglądem wewnętrznym, dostosowaniem tylnego członu do użytkowania przez wózki inwalidzkie oraz dziecięce i fabrycznie zamontowanymi wyświetlaczami. Właśnie taki tramwaj NGT8D drugiej generacji odwiedził Szczecin w dniach 12-16 stycznia 2001.

Warto dodać, że istnieje również wąskotorowa wersja Citadisa 200, która jest eksploatowana w Darmstadt jako typ ST13 i Gerze pod oznaczeniem NGT8G. 23 marca 2007 roku w Darmstadt do eksploatacji weszła nowa unowocześniona wersja tego wozu oznaczona jako ST14. Tramwaj ten został wyprodukowany wspólnie przez konsorcjum Alstom i Bombardier.

  • N – Niederflur – niskopodłogowy
  • GT – Gelenktriebwagen – przegubowy wagon motorowy
  • 8 – liczba osi
  • D – Drehstromantrieb – silniki prądu przemiennego

NGT8D – Niederflur-Gelenktriebwagen mit 8 Achsen und Drehstromantrieb

Daje nam to w sumie: niskopodłogowy, przegubowy wagon motorowy z ośmioma osiami napędzany silnikami prądu przemiennego.

Budowa wozu:

NGT8D jest tramwajem jednokierunkowym, trójczłonowym z 70 procentowym udziałem niskiej podłogi. Dwa skrajne wózki są napędowe, a dwa kolejne pod środkowym członem są bierne. Celem zapewnienia ciągłości niskiego przebiegu pokładu mają one zmniejszoną średnicę kół.

Testy NGT8D w Szczecinie:

Citadis dotarł na Pogodno
Citadis dotarł na Pogodno
1024x621; 111.4 KB

U progu XXI wieku Szczecin wraz z Warszawą i Wrocławiem starał się o tabor niskopodłogowy. Z tego powodu firma Alstom wystawiła do przetargu tramwaj Citadis 200 z Magdeburga. Próby wozu odbywały się na linii 8, a pojazd tradycyjnie stacjonował na terenie zajezdni Pogodno. W trakcie testów tramwajem mogli się przejechać pasażerowie i sami ocenić jego przydatność do szczecińskich warunków.

na podstawie: Tramwaje Warszawskie, Die Magdeburger Straßenbahn, Hanna-Daoud Thomas "Neues Gesicht im Fahrzeugpark" w "Strassenbahn Magazin" 5/2007 oraz materiałów firmy Alstom
opracował: Kajetan Szmuciński



Patrz także: 105N2k/2000, Alstom 116Na/1, Alstom 116Nd, Adtranz GT6N, Bombardier NGT6

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)