Szczecin Blog

 MAN NL262 (A10)

[dodane 04.12.2005, g. 19:40 przez –– mike_1994, ostatnio modyfikowane: 20.03.2016, g. 13:55 przez –– mkubien]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« MAN NL252 (A10)MAN A21 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: MAN
model: NL262 (A10)
klasa pojemności: MAXI
długość: 11 800 mm
szerokość: 2 500 mm
wysokość: 3 100 mm
masa własna: 11 300 kg
masa całkowita: 18 000 kg
ilość osi: 2
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2)
wys. podłogi na przednim zwisie: 340 mm
wys. podłogi na tylnim zwisie: 588 mm
silnik: MAN D2865 LUH 09
norma Euro: Euro II
układ silnika: rzędowy, poziomy, 5 cylindrów, 9,97 dm3
moc silnika: 191 kW / 260 KM
skrzynia biegów: Voith D851.3
miejsc siedzących: 29
miejsc ogółem: 97
lata produkcji: 1996
zakupiono, w eksploatacji: 19/16
systemy ABS, ASR, EBS itp.: ABS ASR
porównaj z... »
MAN-y z tą reklamą powoli upodobniają się do byłych reklam Multimedii na autobusach SPAK
MAN-y z tą reklamą powoli upodobniają się do byłych reklam Multimedii na autobusach SPAK
800x698; 12 KB
zobacz więcej

Logo grupy MAN
Logo grupy MAN
1300x669; 76.5 KB

W latach produkcji MAN-ów NL202 niemieccy konstruktorzy na tym samym podwoziu stworzyli podtyp różniący się od poprzednika mocą silnika oraz innymi, mniejszymi szczegółami.

MAN NL262 jest niskopodłogowym, miejskim autobusem drugiej generacji wyprodukowanym przez firmę MAN. Model był również oznaczany jako podtyp EN96. Autobus posiada 260 konną jednostkę silnika MAN D2865 LUH. Voith zźpatrzył ten autobus w skrzynię biegów D851.3. Pulpit kierowcy w porównaniu do poprzedniej wersji nie różni się niczym. Autobus przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych oraz wózków dziecięcych poprzez zamontowanie ręcznej rampy przy drugich drzwiach, oraz naprzeciwko nich pozostawienie tzw. rzeźni. Dodatkowo kupujący mógł zażyczyć sobie klimatyzację, która w naszych warunkach nie jest wykorzystywana ze względu na większe zużycie paliwa. Jako ciekawostkę można podać, że w tym modelu maszyny drzwiowe napędzane są osobnymi silniczkami w przeciwieństwie do poprzedników gdzie były otwierane hydraulicznie.

MANy NL262 w Szczecinie



Dostawa 1

Pierwsza dostawa tych autobusów zza zachodniej granicy miała miejsce 21 i 25 lipca 2005 roku. Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Autobusowe nabyło trzy sztuki tychże pojazdów. Autobusy są z 1997 roku. Wcześniej eksploatowane były przez niemieckiego przewoźnika BVG Berlin. Jeździły tam z numerami: 1118, 1119 i 1121 (dziś kolejno 3030, 3031 i 3032). Wszystkie autobusy do tej pory jeżdżą z niemieckimi wyświetlaczami marki AdTranz. Zostały tylko wgrane szczecińskie oraz polickie nazwy pętli oraz numery linii. Na początku kursowały w berlińskich barwach, lecz po jakimś czasie zostały oszczędnościowo przemalowane w rodzime polickie barwy (tj. domalowano tylko jasno- i ciemnozielone paski na dole oraz na środku autobusu).

Dostawa 2

Na fali używanych autobusów sprowadzonych już przez policką spółkę, SPA Klonowica nie chciało pozostać w tyle. Dnia 1 sierpnia 2005 roku do lewobrzeskiej spółki trafiło 5 pojazdów, wszystkie z 1997 roku. Tak samo jak u poprzedników wyświetlacze zostały dostosowane tylko do nazw i numer pętli w szczecińskiej komunikacji. Po jakimś czasie wszystkie zostały przemalowane z berlińskich barw w szczecińskie. Ich poprzednie numery taborowe to: 1701 - ex 1127, 1702 - ex 1129, 1703 - ex 1130, 1704 - ex 1144 oraz 1705 - ex 1145.




Dostawa 3

Trzecia dostawa tego modelu miała miejsce 25 sierpnia 2005 roku. Dąbski przewoźnik nabył 4 sztuki tych pojazdów. Tak jak poprzednicy były z 1997 roku. Wcześniej eksploatowane były przez BVG Berlin. Przed wyjazdem na linie spółka przemalowała je w barwy miejskie, przeprogramowała wyświetlacze oraz należycie przygotowała autobus do ruchu. Od swoich kolegów sprowadzonych wcześniej nie różni się niczym. Ich wcześniejsze oraz obecne numery taborowe to: 2751 - ex 1125, 2752 - ex 1128, 2753 - ex 1133 i 2754 - ex 1134.

Dostawa 4

Czwarta dostawa tego typu autobusów miała miejsce 13 czerwca 2007 roku, kiedy razem z dwoma MAN-ami NL202 spółka zakupiła jeden pojazd NL262. Od poprzedników różni się ilością drzwi, rocznikiem, brakiem klimatyzacji oraz innym wystrojem wnętrza. Różnicą było też to, że w tym pojeździe drugie drzwi otwierały się na zewnątrz. Wcześniej pojazd ten był eksploatowany przez niemieckie miasteczko Lüdenscheid. nosił numerek 844. Pojazd pochodzi z 1996 roku. Tym razem przed wypuszczeniem autobusu na trasę spółka wymieniła wyświetlacz na (Pixel Bydgoszcz), zarejestrowała oraz przemalowała pojazd. W Szczecinie nadano mu numer 2600.

Dostawa 5

Piąta dostawa tego typu autobusów miała miejsce 29 sierpnia 2007 roku kiedy to do SPA Klonowica przybył jeden autobus. Przed wyjazdem na linie został tylko zarejestrowany, do dziś jeździ w białych barwach. Autobus pochodzi od prywatnego przewoźnika Hausemann & Mager Omnibusbetrieb GmbH z Niemczech. Nosił tam numer 217. Do Szczecina przybył z 645 tys. kilometrowym przebiegiem, autobus pochodził z 1997 roku. Nadano mu numer 1802. Zarazem SPA Klonowica złamało zasadę numeracji dotychczas obowiązującą w spółce, gdyż powinien dostać numer 1714. Autobus zbudowany jest na dwudrzwiowym nadwoziu. Debiutował 13 września 2007 roku na 80/1.


Dostawa 6

Szósta dostawa, w postaci dwóch autobusów zasiliła park taborowy SPA Dąbie w październiku 2008 roku. Dwudrzwiowe wozy sprzedał AS Sporveisbussene z Oslo, które otrzymały standardowe miano "norwegów". Autobusy zostały wyprodukowane w 1999 roku i posiadają klimatyzację kabiny kierowcy. W Polsce zostały uzbrojone w potrzebne naklejki oraz monitoring, który staje się standardem w SPA Dąbie. Otrzymały one numerację po dawno wycofanych Jelczach M11, czyli 2001 oraz 2002. Wozy są leasingowane przez firmę z Nowego Dworu Mazowieckiego, przez co autobusy posiadają rejestracje z prefiksem WND. Na początku 2009 roku na zakup zdecydowało się SPA Klonowica, które rówineż zakupiło pojazdy z Norwegii. Pojazdy w liczbie sztuk dwóch - otrzymały numery 1000 oraz 1001. Oba pojazdy zadebiutowały 5 marca 2009

Dostawa 7
Siódma dostawa tego typu pojazdu miała miejsce we wrześniu 2010 roku. SPPK zakupiło jeden autobus pochodzący z 1998 roku. Wcześniej jeździł on w Dortmundzie u niemieckiego przewoźnika TRD Reisen. Pojazd przez 12 lat przejechał 630 000 km. Posiada 260-konny silnik MAN D 0826 LUH 13 i skrzynię biegów ZF 5 HP 500. Autobus jest wyposażony w wygodne siedzenia, tzw. "kanapowe", a na swój pokład może zabrać 101 pasażerów (w tym 38 na miejscach siedzących).

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i w Policach oraz informacji Pawła Pieńkowskiego, Romanasa
opracował: Michał Pilaszkiewicz
uzupełnienie: Jakub Czepiel



Patrz także: Niemiecki autobus standardowy (VÖV), MAN A10, MAN NL202 (A10), MAN NL222 (A10)


nr tab.typrok prod.rejestracjarozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1001MAN NL2622000ZS 4676P05.03.2009Klonowica (ex 992 (AS Sporveisbussene Oslo))

Znaleziono: 1 pojazd
Średnia wieku: 18 lat

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)