Szczecin Blog

 MAN NL263 (A21)

[dodane 07.06.2009, g. 23:37 przez –– LLUZNIAK, ostatnio modyfikowane: 06.01.2015, g. 23:10 przez –– LLUZNIAK]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« MAN NL223 (A21)MAN NL283 (A21) »

Więcej informacji...
producent: MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) Nutzfahrzeuge AG
model: NL 263
klasa pojemności: MAXI
długość: 11 950 mm
szerokość: 2 500 mm
wysokość: 2 758 mm (wersja podstawowa)
2 940 mm (z klimatyzacją)
masa własna: 9 250 - 12 500 kg
masa całkowita: 18 000 kg
ilość osi: 2
ilość i układ drzwi: 2 (2-2-0)
3 (2-2-2)
wysokość podłogi: 370 mm (w przejściu)
wys. podłogi na przednim zwisie: 320 mm (w pierwszych drzwiach)
wys. podłogi na tylnim zwisie: 340 mm (w drugich i trzecich drzwiach)
silnik: MAN D 0826 LUH 13
MAN D 0836 LOH 62
MAN D 0836 LOH 63
MAN D 2066 LUH 22
MAN D 2066 LUH 23
MAN D 2066 LUH 27
d2066luh50
miejsc siedzących: 20 - 44
miejsc ogółem: 90 - 118
lata produkcji: 1998 - dziś
zakupiono, w eksploatacji: 16 / 8
systemy ABS, ASR, EBS itp.: ABS standard, ASR opcja (początki produkcji)
ABS, ASR, EBS standard (późniejszy okres)
oś przednia: Typ A21:
V 9-72 GL-02
VOK-07-B-01
VOK-07-B-06
VOK-07-B-17
Typ A37:
V 9-72 GL-02
V 9-72 L-01
VOK-07-B-01
VOK-07-B-06
VOK-07-B-17
oś napędowa (tylna): Typ A21:
HONP 13100-00
HONP 13100-01
HONP 13100-02
Typ A37:
HU-1330
uwagi: Powyższe dane techniczne stanowiące integralną część opracowania encyklopedycznego MAN NL 263 zebrał –– LLUZNIAK
porównaj z... »
Funkcjonalna, uliczna myjnia na trasie w postaci kałuży
Funkcjonalna, uliczna myjnia na trasie w postaci kałuży
950x752; 223.1 KB
zobacz więcej

Pojazdy MAN NL 263 należą do grupy w pełni niskopodłogowych, dwunastometrowych, solowych autobusów typu A21 (silnik w zabudowie leżącej), bądź też typu A37 (silnik w zabudowie stojącej, wieżowej). Model ten, w wersji wyposażonej w leżący silniki zawsze o mocy 191 kW (260 KM), zasilił ofertę firmy w lipcu 1998 roku, od kiedy to wraz z modelami NL 313 (A21), NL 233 CNG (A21), oraz NL 313 CNG (A21) zaczął stanowić alternatywę dla wozów oznaczanych jako NL 223 (A21). Wersja z silnikiem stojącym została zaś wprowadzona do oferty we wrześniu 2007 roku jako alternatywa dla modeli NL 243 (A37), oraz NL 283 (A37).

Odrobina techniki

Autobusy MAN NL 263 dostępne były początkowo w dwóch wersjach silnikowych. Zamawiający miał wybór pomiędzy silnikiem MAN D 0826 LUH 13 o pojemności 6,871 litra osiągającym swoją moc maksymalną 191 kW (260 KM) przy 2 300 obrotów na minutę, a większą jednostką MAN D 2866 LUH 22 o pojemności 11,967 litra i mocy maksymalnej już przy 2000 obrotów na minutę – oba zgodne z Euro 2. Już w sierpniu 1999 roku gamę silników powiększyła kolejna niemal dwunastolitrowa jednostka MAN D 2866 LUH 23 spełniająca Euro 3. W związku z wejściem w życie nowej normy emisji spalin wraz z końcem września 2001 roku wycofano ze sprzedaży pojazdy wyposażone w dwa starsze modele silników. W międzyczasie jednostkę MAN D 2866 LUH 23 zastąpiono jego udoskonaloną wersją noszącą oznaczenie MAN D 2866 LUH 27. Kolejne zmiany przyniósł rok 2006, kiedy to zaczęła obowiązywać Euro 4. Na początku owego roku zaczęły pojawiać się autobusy z silnikiem MAN D 2866 LUH 50 o pojemności 11,967 litra. Osiągał on swoją moc maksymalną przy 1 900 obrotów na minutę, zaś moment maksymalny 1 050 Nm w zakresie 900 – 1 300 obrotów na minutę.

Starsze silniki wycofano z oferty wraz z nadejściem października 2006 roku, zaś w kolejnym roku, w związku z nikłym zainteresowaniem modelem z silnikiem leżącym wśród przewoźników, został on całkowicie wycofany z oferty. Miało to zapewne związek z pojawieniem się ekonomiczniejszych i bardziej nowoczesnych silników z serii D 2066. Przywrócenie do oferty autobusów NL 263 miało miejsce we wrześniu 2007 roku, kiedy to rozpoczęto produkcję pojazdów z silnikiem stojącym w zabudowie wieżowej o mocy maksymalnej 191 kW (260 KM). Wprowadzone wówczas i dostępne do dnia dzisiejszego jednostki spełniające normę EEV to MAN D 0836 LOH 62 i MAN D 0836 LOH 63 o pojemności 6,871 litra. Jeżeli chodzi o ofertę skrzyń biegów, to w zależności od okresu produkcyjnego dostępne były liczne konstrukcje automatyczne produkowane przez firmy Voith, oraz ZF – więcej informacji na ten temat znajduje się w opisie typów (patrz odpowiednio A21 i A37).

Model NL 263 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych wyposażonych w dwoje, lub troje dwuskrzydłowych drzwi prowadzących bezstopniowo do wnętrza pojazdu. W pojazdach typu A37 zastosowano dodatkowo pojedyncze ogumienie tylnej osi, dzięki czemu zwiększono szerokość przejścia pomiędzy drugimi, a trzecimi drzwiami. Autobusy typu A21 posiadają klasyczną zabudowę tyłu pojazdu z rzędem siedzeń ponad silnikiem (układ amfiteatralny, bądź też klasyczny), typ A37 natomiast wyposażono w wieżową zabudowę silnika w lewym tylnym rogu pojazdu i w niestandardową zabudowę siedzeniami w postaci ławeczek umieszczonych wokół wieży. Oraz na końcu pojazdu ponad zabudową układu chłodzenia.

Stare nowe w Policach

Dwa pojazdy MAN NL 263 (A21) zostały sprowadzone 4 czerwca 2009 roku przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jako pojazdy używane z Niemiec. Poprzednim ich użytkownikiem była firma Maas Reisen GmbH z Balingen. Otrzymały numery taborowe 3036 (debiut 7 lipca 2009 na linii 111), oraz 3037 (pierwszy raz obsłużył linię 103 dwa dni później). Oba zostały wyprodukowane na przełomie czerwca i lipca 2000 roku jako jedyne w serii. Wyposażono je w sześciocylindrowy silnik MAN D 0826 LUH 13 o pojemności 6,871 litra. Współpracuje on z automatyczną, pięciobiegową skrzynią ZF 5 HP 500 napędzając portalową oś tylną MAN HONP 13100-00 o przełożeniu i=5,74. Przednia oś skrętna to z kolei model V 9-72 GL-02 – obie wyposażone w hamulce pneumatyczne typu EBS (EBS – Electronically controlled Brake System, ang. elektronicznie kontrolowany układ hamulcowy) z układami ABS (ABS – Anti-lock Brake System, ang. układ zapobiegający blokowaniu kół) i ASR ASR – Acceleration Skid Regulation, ang. układ zapobiegający poślizgowi kół napędowych) firmy Bosh.

Zakupione autobusy posiadają dwudrzwiowe nadwozia. Kompletne skrzydła drzwiowe otwierane do wnętrza dostarczyła do nich firma Bode, zaś mechanizmy pneumatyczne do nich wyprodukowane zostały przez Kiekert. Sterowanie odbywa się wyłącznie z poziomu pulpitu kierowcy. Dodatkowo w drugich drzwiach zamontowana została długa, ręcznie rozkładana rampa ułatwiająca wjazd do pojazdu wózkami. Wnętrze oferuje 39 wygodnych foteli Vogel z serii 650 i utrzymane jest w kolorystyce granatowo-szarej. Pasażerowie na dłuższych trasach mają możliwość odwieszenia swoich okryć wierzchnich na 11 hakach zamontowanych na słupkach międzyokiennych. Za komfort termiczny latem odpowiadają dwa uchylne lufciki w ostatnich oknach bocznych pojazdu po jednym na każdą stronę, dwa automatycznie otwierane luki dachowe, tylne wspomagane wywietrzniki grawitacyjne, a także standardowy układ nadmuchu i wentylacji. Zimą wnętrze ogrzewane jest natomiast przez piec Webasto Thermo 300 przekazujący ciepło za pośrednictwem trzech wodnych grzejników nadmuchowych.

Kabina kierowcy typu półotwartego wyposażona została w fotel ISRI 6800/338. Pulpit kierowcy to konstrukcja typu VDV (FAP firmy VDO) w wersji specjalnej przygotowanej dla przedsiębiorstwa Maas Reisen. Różni się ona od standardowej rozmieszczeniem niektórych elementów. Dodatkowo kierowca może korzystać z dodatkowego wyświetlacza firmy VDO dostarczającego informacji o spalaniu, oraz z termometru zewnętrznego. Odpowiednią widoczność zapewniają ogrzewane, ręcznie operowane lustra zewnętrzne, para luster wewnętrznych, oraz dodatkowe lusterko szkolne wyprodukowane przez firmę Bode. Pracę umila radiomagnetofon Blaupunkt RDR 46.

Na system informacji pasażerskiej składa się zestaw pięciu mozaikowych tablic zewnętrznych firmy Lawo z serii Optima Ultra. Przedni z nich posiada rozdzielczość 16 na 126 punktów, z prawej strony umieszczono oddzielny wyświetlacz numeru linii o rozdzielczości 13 x 28 punktów, a oddzielny kierunku mogący wyświetlić 16 punktów w pionie i 122 w poziomie. Z tyłu pojazdu znajduje się tablica mogąca przedstawić symbol składający się maksymalnie z 13 punktów na wysokość i z 28 na szerokość – analogiczny znajduje się również z lewej strony pojazdu. Całym systemem informacji pasażerskiej steruje komputer Lawo L8401.

Produkowane seryjnie modele typu A21:
    NL 223
    NL 233 CNG
    NL 243
    NL 243 CNG
    NL 243 LPG
    NL 263 (ten model)
    NL 273
    NL 273 LPG
    NL 283
    NL 313
    NL 313 CNG
    NL 353
    NL 363

Produkowane seryjnie modele typu A37:
    NL 243
    NL 263 (ten model)
    NL 283


Tekst opracował –– LLUZNIAK na podstawie informacji MAN Nutzfahrzeuge, oraz wiedzy własnej.
Wszelkie prawa zastrzeżone!
Kopiowanie, wykorzystywanie w publikacjach i pracach naukowych w całości lub fragmencie, oraz zmiany w treści powyższego tekstu bez zgody autora zabronione!


nr tab.typrok prod.rejestracjarozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazdu1206MAN NL2632002ZS 206AM02.10.2013Klonowica (ex ? (Hagener Strassenbahn AG))
Dostępne zdjęcie pojazdu1300MAN NL2632003ZS 300AM02.10.2013Klonowica (ex ? (Hagener Strassenbahn AG))
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3037MAN NL2632000ZPL 1952809.07.2009Police (ex ? (Maas-Reisen Balingen, 2000-2009))
Dostępne zdjęcie pojazdu10187MAN NL2632000ZS 166AN??.??.2013PKS Szczecin (ex ? (???))
10207MAN NL2632001ZS 288AR??.??.2013PKS Szczecin (ex ? (MVG München, 2001-2013))-GBX-
10263MAN NL2632001ZS 041EN11.09.2015PKS Szczecin (ex 102 Cuprum Travel Lubin (2014-2015), exex 0106 WSW Wuppertal (2001-2013))
Dostępne zdjęcie pojazdu10264MAN NL2632001ZS 042EN13.08.2015PKS Szczecin (ex 100 Cuprum Travel Lubin (2014-2015), exex 900 119-1 Taeter Tours Dresden (2001-2014))
Dostępne zdjęcie pojazdu10301MAN NL2632000ZS 856GH01.01.2017PKS Szczecin (ex ? (Schwarz Sarzbüttel))

Znaleziono: 8 pojazdów
Średnia wieku: 17 lat

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)