Szczecin Blog

 MAN NL313-15 (A26)

[dodane 09.02.2005, g. 14:09 przez –– mkubien, ostatnio modyfikowane: 24.12.2015, g. 23:10 przez –– LagunaGrandtour]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« MAN A26MAN Lion's City C »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: MAN
model: NL313-15 (A26)
klasa pojemności: MEGA
długość: 14 670 mm
szerokość: 2 500 mm
wysokość: 2 750 mm
masa własna: 12 000-14 000 kg
masa całkowita: 24 000 kg
ilość osi: 3
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2)
wys. podłogi na przednim zwisie: 320 mm
wys. podłogi na tylnim zwisie: 340 mm
silnik: MAN D 2866 LUH 26
norma Euro: Euro III
układ silnika: rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,96 dm3
moc silnika: 228 kW / 310 KM
skrzynia biegów: ZF 5 HP 592
miejsc siedzących: 45
miejsc ogółem: 130
lata produkcji: 2002
zakupiono, w eksploatacji: 5/5
porównaj z... »
Od dzisiaj szybciej się robi ciemno...
Od dzisiaj szybciej się robi ciemno...
800x600; 105.6 KB
zobacz więcej
Gdy w sierpniu 2002 na szczecińsko-polickich ulicach pojawiły się najnowsze polickie nabytki, wzbudziły one duże zainteresowanie, zarówno wśród pasażerów, jak i wśród pracowników komunikacji miejskiej. Tego typu autobusów nie eksploatowała dotąd żadna ze spółek przewozowych na szczecińskiej sieci komunikacyjnej.

MAN NL313 jest trójosiowym autobusem solowym o długości 15 metrów, zaliczanym ze względu na swoją pojemność do autobusów wielkopojemnych. Pojazd należy do rodziny autobusów III generacji, charakteryzującej się 100-procentowym udziałem niskiej podłogi. Autobusy zostały wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, a stanowisko kierowcy dodatkowo posiada klimatyzację (agregat został umieszczony na dachu). Przy drugich drzwiach znajduje się platforma ułatwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza pojazdu, trzecie drzwi zostały natomiast wyposażone w mechanizm otwierania przez pasażera. System informacji pasażerskiej dostarczyła firma R&G z Mielca (zastosowano m. in. nowe kasowniki z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym). Dobrą wentylację w pojeździe zapewniają uchylne okna, których ilość jest wystarczająca. Silnik o mocy 310 KM oraz 5-biegowa skrzynia ZF powodują, że autobus ma dobre przyspieszenie, co przydaje się przy wyprzedzaniu innych użytkowników dróg. Najlepiej można to zaobserwować na linii F.

Niestety autobusy nie zyskały sympatii pasażerów. Powodem nie jest jednak konstrukcja, lecz kierowanie ich na obciążoną linię 107 w miejsce pojazdów przegubowych. Na szczęście praktyki tej całkowicie zaprzestano we wrześniu 2005 roku. Od tej pory najczęściej można je spotkać na liniach 101 i F oraz w przewozach szkolnych. Z kolei pracownicy zaplecza technicznego polickiej zajezdni twierdzą, że autobusy są zbyt delikatne na polskie dziurawe drogi.

Aż do 2006 roku SPPK było posiadaczem jedynych pięciu pojazdów tego typu w Polsce. Obecnie jedna sztuka tego taboru jest eksploatowana również przez MPK Radom. W 2008 roku dwa pojazdy z Oslo zakupił Płock. Autobusy są z roku 2003 i dostały numery #690 i #691. Warto zauważyć iż pojazd ten jest byłym testerem wyposażonym w napęd CNG. W 2010 roku kolejnym użytkownikiem tego typu pojazdów stał się Olsztyn - do MPK trafiło 6 sztuk używanych pojazdów z Berlina.

Kolejną spółką, która zaopatrzyła się w pojazdy tego typu jest PKS Szczecin. W drugiej połowie czerwca 2015 roku na placu zajezdni przy ulicy Heyki pojawiło się 6 sztuk używanych pojazdów z Berlina, z czego jeden został przeznaczony na dawcę części. Pojazdy pochodzą z 2000 oraz 2001 roku. Część wozów w chwili przyjazdu miało wyposażenie lotniskowe, które zostało zdemontowane, a zamiast tego zostały zamontowane dodatkowe siedziska. Debiut liniowy tych pojazdów przypadł na lipiec i sierpień. Pojazdy posiadają sprawną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, dwa uchylne okna na tyle autobusu oraz drzwi sterowane elektrycznie. Ponadto autobusy posiadają rampy dla inwalidów w pierwszych oraz drugich drzwiach. Drugie i trzecie drzwi w tych pojazdach są otwierane na zewnątrz.
W październiku tego samego roku spółka podjęła decyzję o zakupie kolejnych, identycznych pojazdów. W drugiej połowie października przyjechały trzy kolejne takie autobusy. Natomiast "rodzynkami" są wozy o numerach 10258 i 10267, w których wszystkie trzy pary drzwi są otwierane do środka.

na podstawie danych IGKM oraz MAN
opracował: Maciej Kubień
aktualizacja: paki, LagunaGrandtour

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: MAN A26, MAN NL223 (A21), MAN NG313 (A23)


nr tab.typrok prod.rejestracjarozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3020MAN NL313-152000ZPL 2369201.08.2002Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3021MAN NL313-152000ZPL 2369301.08.2002Police
Dostępne zdjęcie pojazdu3022MAN NL313-152000ZPL 2512201.08.2002Police
Dostępne zdjęcie pojazdu3023MAN NL313-152000ZPL 2512301.08.2002Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3024MAN NL313-152000ZPL 2512401.08.2002Police
Dostępne zdjęcie pojazdu10257MAN NL313-152000ZS 042EM23.07.2015PKS Szczecin (ex 1563 (BVG Berlin))
10258MAN NL313-152000ZS 258EM??.08.2015PKS Szczecin (ex 1582 (BVG Berlin))
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem10260MAN NL313-152000ZS 483EM06.08.2015PKS Szczecin (ex 1550 (BVG Berlin))
Dostępne zdjęcie pojazdu10261MAN NL313-152000ZS 481EM31.07.2015PKS Szczecin (ex 1548 (BVG Berlin))
Dostępne zdjęcie pojazdu10262MAN NL313-152000ZS 482EM24.07.2015PKS Szczecin (ex 1558 (BVG Berlin))
10267MAN NL313-152000ZS 498EX07.01.2016PKS Szczecin (ex 1526 (BVG Berlin))
10268MAN NL313-152000ZS 497EX18.01.2016PKS Szczecin (ex 1560 (BVG Berlin))
10269MAN NL313-152001ZS 499EX22.01.2016PKS Szczecin (ex 1581 (BVG Berlin))

Znaleziono: 13 pojazdów
Średnia wieku: 16.93 lat

Najważniejsze daty:
2002
 1 sierpnia - Rozpoczęcie przez SPPK eksploatacji pierwszych w Polsce autobusów MAN NL313-15 (A26).

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)