Encyklopedia

Mercedes-Benz O530L

dodane przez PrzemekW; zmodyfikowane przez Waszka

13.01.2021
Dodano informację o wycofaniu modelu man
10.04.2020
doprecyzowano informacje o poszczególnych pojazdach man

Mercedes Benz O530L o nazwie handlowej Citaro to piętnastometrowy pojazd klasy MEGA. Seryjna produkcja tego modelu rozpoczęła się w 1997 roku.

W skład rodziny autobusów o oznaczeniu fabrycznym O530L wchodzi 6 modeli autobusów miejskich, oraz tyle samo pojazdów o charakterze podmiejskim (modele opatrzone w literę "Ü" po oznaczeniu modelu).

zdjęcie
"81 kamieni" na ostatnich metrach kursu do Kamieńca
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Dzięki nisko "zawieszonemu" momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca mógł być pewny, że pojazd nie będzie "ociągał się" podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu.

zdjęcie
„Białas” odpoczywa na dworcu w Gryfinie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne. Układ siedzeń został nieznacznie zmieniony, a całe wnętrze wyciszono w stosunku do poprzedniej generacji.

Producent autobusów od początku produkcji autobusów miejskich Citaro oferuje szeroką gamę jednostek napędowych i skrzyń biegów. Począwszy od najsłabszych jednostek napędowych OM 906 hLA (Euro III, 279KM), aż po OM 457 LA (EEV, 354KM) w połączeniu z czterobiegowymi skrzyniami Voith (D864.3), lub skrzyniami ZF o liczbie przełożeń 5 lub 6 (ZF 5HP604C lub ZF 6HP604C).

Kariera w Szczecinie

zdjęcie
Samotna na linii "deska" kieruje się w stronę Dobrej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze Mercedesy-Benz O530L pojawiły się w zajezdni PKS Szczecin pod koniec 2016 roku odkupione od przewoźnika BVG Berlin. Większość z wozów przemalowano w barwy Floating Garden i przeznaczono do obsługi linii na zlecenie ZDiTM. Niektóre z pojazdów otrzymały natomiast firmowe malowanie PKS Szczecin i skierowano je do obsługi linii tego przewoźnika.

zdjęcie
Gościnne występy Citaro na linii 1
W 2018 roku w PKS-ie pojawiły się również dwa O530LÜ o standardzie podmiejskim, które zostały skierowane do obsługi linii pracowniczych i organizowanych przez sam PKS Szczecin.

styczniu 2021 został wycofany ostatni pojazd O530L o numerze taborowym 10334.

autorzy: PrzemekW, man

Producent:
Mercedes-Benz
Model:
O530L
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2);
2 (2-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
14 500 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 170 mm
Liczba osi:
3
Wysokość podłogi:
340 mm
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
340 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
Mercedes-Benz OM 906 hLA
Norma Euro:
Euro III
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6-cylindrowy
Skrzynia biegów:
Voith D864.3 Ecomat
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
22/0

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat