Petla autobusowa Osiedle Słoneczne

[dodane 19.06.2009, g. 11:50 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 10.03.2010, g. 09:46 przez –– jas59]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Pętla autobusowa KołłątajaPętla tramwajowo - autobusowa Krzekowo »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
Widok na pętlę "Osiedle Słoneczne"
Widok na pętlę "Osiedle Słoneczne"
1024x768; 129.2 KB
Osiedle Słoneczne znajduję się w południowo wschodnim skrawku, dzielnicy Dąbie w kwartale ulic: Struga, Łubinowa, Przelotowa, od zachodu tory kolejowe. Budowę osiedla rozpoczęto w 1974 roku.

O pętli na osiedlu Słonecznym mówi się już w 1979 roku. Mieści się na rogu ulicy Przelotowej z ulicą Łubinową. Pętlę wybudowało Komunalne Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane ze Szczecina. Materiały użyte do budowy to: płyty żelbetowe 1.127 m2, krawężniki drogowe 304 mb, obrzeża betonowe 61 mb i płyty betonowe na chodnik o wymiarach 35x35x581m2.

W związku z z brakiem możliwości dojazdów mieszkańców Osiedla Słonecznego z domu do pracy i z powrotem WPKM (przeciążone dotychczas kursujące autobusy) w grudniu 1980 uruchomił dodatkowe połączenie z Osiedlem Słonecznym. Autobusy nowej linii 74 kursowały przez ulice: Gdańską, Eskadrową, Hangarową, Struga i Łubinową — do pętli. Przystanki zlokalizowano przy ulicach Gdańskiej, Ks. Anny, przy Moście Cłowym, Hangarowej, Bagiennej, przy zajezdni i przy Łubinowej. W dni powszednie jeździła z częstotliwością co 8—9 minut w szczycie i co 11—12 nminut po szczycie, w dni świąteczne — co 22 minuty w godzinach porannych i wieczornych, a co 14 minut w pozostałych godzinach.

Jednocześnie uległa korekcie trasa linii autobusowej 54. Wozy jadące z obu kierunków (od Basenu Górniczego i z Kijewo) przez ulicę Dąbską, wjeżdżały w ulicę Handlową i Łubinową, zatrzymując się na pętli (dla tych autobusów, to tylko przystanek). Autobusy tej linii kursowały w dni powszednie co 10 minut w szczycie i co 15 minut w pozostałych godzinach, a w dni świąteczne — co 20 minut rano i wieczorem, a co 15 minut w pozostałym czasie.
Zmieniła się także częstotliwość kursów na linii 73. Jeździła w tym czasie tak samo, jak w przypadku nowo uruchomionej linii.

Trochę historii



Istniejąca pętla przy ulicy Łubinowej miała 2 perony dla linii autobusowych 74 kończącej tu swój bieg i linii 54 relacji Klęskowo – Basen Górniczy, która przejeżdżała prze pętlę. W związku z rozbudową osiedli Słonecznego i Majowego była potrzeba wprowadzenia dla tego rejonu miasta dodatkowych linii autobusowych /wydłużenie do pętli linii 77 – Załom-Łubinowa / i uruchomienie nowej linii 66 łączącej osiedle Słoneczne z Kluczem, koniecznym było przeprowadzenie jej rozbudowy. Przebudowa pętli była konieczna też ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów i ruchu w głównym punkcie komunikacyjnym osiedla.

Zgodnie z umową nr 33/82 z dnia 15 grudnia 1982 roku wykonano rozbudowę poprzez rozszerzenie terenu o 10 metrów i rozmieszczenie w nowym układzie geometrycznym:
• 4 peronów przystankowych z pasami jezdni o szerokości 3,5 metra i chodnikami o szerokości 3 metra,
• drogi przelotowej o szerokości 7 metrów,
• pasa odstawczo awaryjnego o szerokości 2,5 metra.

Wykonano nawierzchnię z płyt żelbetowych oraz chodniki z płytek betonowych dla utrzymania jednolitości nawierzchni z częścią dotychczasowego zagospodarowania pętli. W ramach przebudowy na peronach postawiono podświetlane znaki przystankowe dla poszczególnych linii autobusowych. W wyniku przebudowy uzyskano w miarę dogodną obsługę pasażerską na tych 4 liniach i poprawę bezpieczeństwa ruchu. Koszt tego przedsięwzięcia wyniósł 1.8 mln złotych wg ówczesnych cen. Prace zakończono 30 kwietnia 1983 roku.

Pętla składa się z 5 peronów (w tym 4 peronów dla wsiadających i wysiadających pasażerów i 1 rezerwowego) dla autobusów obsługujących komunikację miejską . Czasami jest również wykorzystywany chodnik jak peron dodatkowy przy wjeździe na pętlę koło warzywniaka.

Na pętli mają swój początek i koniec autobusy linii dziennych: B, D, 71, a przejazdem 54, 65, 531, 532 i 534. Obok pętli przejeżdżają takie linie jak: 66, 77, A i E.

Na pętli znajduje się kasa biletowa i dyspozytornia liniowa znajdująca się w pawilonie typu „Bamar” postawiona przez Zakład Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa z Reska w 1992 roku na zlecenie firmy komunikacyjnej. Stoi również wiata przystankowa.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, WPKM sygnatura akt 35/136 i 35/150, ZKM i informacji własnych opracował: Janusz Światowy



Patrz także: Linia A: Plac Rodła (Studzienna) - Osiedle Bukowe, Linia B: Osiedle Arkońskie (Dworzec Niebuszewo) - Osiedle Słoneczne, Linia D: Osiedle Słoneczne - Plac Rodła, Linia E: Plac Szarych Szeregów - Osiedle Bukowe, Linia 54: Turkusowa - Kijewo - Zakłady Mięsne, Linia 66: Osiedle Bukowe - Podjuchy - Żydowce - Klucz, Linia 71: Turkusowa - Rondo Ułanów Podolskich, Linia 77: Osiedle Bukowe - Osiedle Kasztanowe, Linia 531: Krzekowo - Osiedle Bukowe, Linia 534: Osiedle Bukowe - Wielgowo Borsucza

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)