Encyklopedia
Pętla autobusowa Police Zakłady Chemiczne
dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man
Lata 70. XX wieku policzanom kojarzą się z rozwojem Zakładów Chemicznych „Police”, oraz co za tym idzie rozwojem polickiej komunikacji miejskiej. W tym samym czasie transport zapewniała kolej. Pociągi do 2002 roku kursowały na trasie: Trzebież - Szczecin Główny. Przystanek kolejowy „Police Zakład” zlokalizowano tuż za wiaduktem nad ulicą Kuźnicką.
Pierwszą linią, która docelowo kursowała do Zakładów Chemicznych była linia 65. Autobusy jeździły z ulicy Kuźnickiej do Tanowa, skąd pasażerowie przesiadali się na linię 53 do Głębokiego. Ta niewygoda zmusiła organizatora komunikacji miejskiej do połączenia obu linii. I tak 2 lipca 1973 roku słowa zamieniono w czyn. Pół roku później, 1 grudnia 1973 roku linię przemianowano na 103 w wyniku reorganizacji numeracji linii. „Nowa” linia była obsługiwana 3-5 brygadami. Niedługo potem, 4 stycznia 1974 roku autobusy po szczycie kursowały tylko do pętli „Police Rynek”. Kolejna linia na przyzakładowej pętli pojawiła się 3 lipca 1978 roku. Autobusy te były oznakowane jako 106 i kursowały do nowo wybudowanego Osiedla Chemik w Policach. „Stoszóstka” była wówczas obsługiwana 1-2 autobusami. Linia zniknęła z pętli 10 czerwca 1981 roku, kiedy to przedłużono ją do Jasienicy. Warto wspomnieć, że przed pojawieniem się linii 65, od 1 marca 1971 roku pętlę obsługiwała linia 101 (wcześniej 71) kursująca do dziś. To właśnie na tej linii ostatni klonowicki autobus odwiedził opisywaną pętlę. W okresie istnienia linii 111 wykonywała ona do pętli jeden kieszeniowy kurs rano i jeden po południu, które po likwidacji linii przejęła linia 109.
Pierwszą linią, która docelowo kursowała do Zakładów Chemicznych była linia 65. Autobusy jeździły z ulicy Kuźnickiej do Tanowa, skąd pasażerowie przesiadali się na linię 53 do Głębokiego. Ta niewygoda zmusiła organizatora komunikacji miejskiej do połączenia obu linii. I tak 2 lipca 1973 roku słowa zamieniono w czyn. Pół roku później, 1 grudnia 1973 roku linię przemianowano na 103 w wyniku reorganizacji numeracji linii. „Nowa” linia była obsługiwana 3-5 brygadami. Niedługo potem, 4 stycznia 1974 roku autobusy po szczycie kursowały tylko do pętli „Police Rynek”. Kolejna linia na przyzakładowej pętli pojawiła się 3 lipca 1978 roku. Autobusy te były oznakowane jako 106 i kursowały do nowo wybudowanego Osiedla Chemik w Policach. „Stoszóstka” była wówczas obsługiwana 1-2 autobusami. Linia zniknęła z pętli 10 czerwca 1981 roku, kiedy to przedłużono ją do Jasienicy. Warto wspomnieć, że przed pojawieniem się linii 65, od 1 marca 1971 roku pętlę obsługiwała linia 101 (wcześniej 71) kursująca do dziś. To właśnie na tej linii ostatni klonowicki autobus odwiedził opisywaną pętlę. W okresie istnienia linii 111 wykonywała ona do pętli jeden kieszeniowy kurs rano i jeden po południu, które po likwidacji linii przejęła linia 109.
Poza liniami szczecińskiego ZDiTM-u pętlę odwiedzają autobusy pełniące służbę na liniach pracowniczych dowożących pracowników do Zakładów Chemicznych oraz Linii Samorządowej do Trzebieży.
Obecnie z pętli „Police Zakłady Chemiczne” przelotowo korzystają linie 101 i 109 w obu kierunkach na wariantowych kieszeniowych kursach. Funkcję przystanku końcowego pętla pełni dla linii 103 na kursach wydłużonych.
na podstawie informacji własnych opracował Kamil Stochmal
aktualizacja: man