Encyklopedia

Tatra RT6N1

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez kajetansz

05.05.2007
Dodano informację o eksploatacji tramwajów <b>RT6N1</b> w Brnie. kajetansz
18.02.2007
Dodano informację o przebudowie praskich wagonów na typ RT6N2. kajetansz
08.02.2007
Dodano kilka informacji oraz poprawiono literówki. mike_1994
Tatra RT6N1 to tramwaj produkowany w latach 1993-1997 w zakładach ČKD w Pradze w Czechach oraz w latach 1997-1998 w zakładach HCP w Poznaniu. Jest to drugi (pierwszy seryjny) po Konstal/HCP 105N/2 (115N) tramwaj niskopodłogowy eksploatowany w Polsce.

RT6N1 jest jednokierunkowym trójczłonowym tramwajem z 63% niskiej podłogi, wyposażonym w rozruch tyrystorowy. Tramwaj posiada w sześcioro drzwi: cztery dwuskrzydłowe znajdujące się w części niskopodłogowej oraz dwoje jednoskrzydłowych umieszczonych na końcach wagonu.

RT6N1 napędzany jest czterema silnikami o mocy 102,5 kW, zamontowanymi na każdej z osi wózków, które są w stanie odzyskać energię i oddać ją do sieci. Pojazd posiada tyrystorowe sterowanie.

Wagon RT6N1 testowany na ulicach Pragi oznaczony został numerem 0028. Od początku jednak sprawiał on wiele kłopotów, nawet przed wejściem do eksploatacji. 4 października 1996 roku tramwaj otrzymał numer 9051 i rozpoczął normalną służbę na ulicach Pragi.

zdjęcie
Wnętrze tramwaju RT6N1
W czerwcu 1996 roku Tatra gościł także przez kilka dni w Poznaniu. Jej obecność wiązała się tym razem z wygraniem przetargu przez czeskiego producenta z wspólnie poznańskimi zakładami HCP. Po powrocie do Czech wagon długo nie zagościł w Pradze. W 1998 roku przekazany został do Liberca, gdzie otrzymał numer 84, kursując tam od 18 września 1998 roku. Tam jednak również sprawiał wiele kłopotów i 4 listopada 1999 roku wrócił do zakładów ČKD Praha, gdzie został rozebrany.

W 1996 roku wyprodukowano drugi prototyp Tatry, nieco poprawiony. Został on oznaczony symbolem RT6S i numerem 0031. W 1998 roku wagon przekazano do Liberca, gdzie eksploatowany jest do dziś z numerem 85.

Fabryka ČKD Praha, znana z legendarnych Tatr T3, niestety nie była w stanie poradzić sobie z produkcją niskopodłogowych wagonów. Na terenie Republiki Czeskiej trudno jest spotkać tę Tatrę w ruchu liniowym. Po dzień dzisiejszy te tramwaje sprawiają wiele kłopotów.

Tatra RT6N1 w Polsce

Niskopodłogowe tramwaje Tatry okazały się wielkim niewypałem. Tramwaj był na testach w Czechach i Polsce w Krakowie i Poznaniu, ale ostatecznie zdecydowano się na zakup do Brna (4 sztuki), Pragi (5 sztuk) i Poznania (10 sztuk). W przypadku Poznania zakłady ČKD wyprodukowały 5 sztuk, a następne 5 egzemplarzy zostało zmontowanych na miejscu w zakładach HCP z części dostarczonych przez naszych południowych sąsiadów. Tramwaje RT6N1 kursują na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, obsługując linię 12.

Na początku 1996 roku Tatra RT6N1 gościła na ulicach Krakowa. Wagon stacjonował w zajezdni w Podgórzu i kursował na linii numer 6. Był to jedyny przypadek w historii tramwajów testowanych na ulicach Krakowa, gdy testowany tramwaj wyjechał na normalną linię.

Tramwaje RT6N1 od początku eksploatacji charakteryzowały się wysoką awaryjnością. Jako ciekawostkę można podać, że w pierwszym dniu liniowego kursowania RT6N1 w Poznaniu wagon... zepsuł się! Nastąpiło to po kilku kursach. Na podmianę wyjechał tego samego typu wagon, który również zdefektował. W Polsce, dzięki naprawom i modyfikacjom wykonanym przez HCP, wagony są w miarę możliwości dopuszczane do ruchu ze względu na swoje wymiary i brak skrętności środkowego wózka nie mogą one jednak poruszać się po wszystkich poznańskich trasach.

RT6N1 w Brnie

Wszystkie 4 wagony RT6N1 dostarczono do Brna na przełomie stycznia i lutego 1997 roku, gdzie otrzymały numery taborowe 1801-1804. Po jazdach próbnych od 8 września 1997 roku wszystkie skierowano na linię 4. Również Brno borykało się z kłopotami "Tatry", gdyż w październiku 2001 roku wóz nr 1801 był jedynym tramwajem RT6N1 jaki był w ruchu w Czechach. Od tamtego czasu jest on jedynym eksploatowanym w Brnie, gdyż pozostałe 3 wozy zostały odstawione. Można jego spotkać w tygodniu na linii 13, a w weekndy na linii 2 bądź 6.

RT6N1 w Pradze

Zakłady komunikacyjne w Pradze również borykały się z problemami, jakie stwarzały wagony RT6N1. Po wykupieniu zakładów ČKD przez Siemensa, w 1999 wszystkie dostarczone do Pragi cztery wagony odstawiono. Pod koniec 2003 roku jeden z wagonów przetransportowano do zakładów Šumperk, gdzie poddany został modernizacji, po której oznaczono go jako typ RT6N2. Wagon powrócił do Pragi w listopadzie 2005 roku, gdzie po wielu jazdach próbnych zdecydowano o przebudowie pozostałych wagonów RT6N1.
na podstawie Wikipedia.pl, Pragen Strassenbahn, na podstawie Strassenbahnen Online,
opracował Michał Pilaszkiewicz
współpraca: Kajetan Szmuciński
Producent:
ČKD
Model:
RT6N1
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
6 (1-2-2-2-2-1)
Długość:
26,28 m
Szerokość:
2,44 m
Liczba osi:
6
Masa własna:
32 850 kg
Liczba i moc silników:
4 x 102,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
46
Liczba miejsc ogółem:
309
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: HCP 105N/2Tatra B6A2DTatra KT4DtTatra T1Tatra T6A2D