Solaris Urbino 12

[dodane 18.03.2005, g. 11:35 przez –– konjo, ostatnio modyfikowane: 24.05.2011, g. 17:18 przez –– konjo]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Solaris Urbino 10Solaris Urbino 12 Hybrid »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Solaris
model: Urbino 12
klasa pojemności: MAXI
długość: 12 000 mm
szerokość: 2 550 mm
wysokość: 2 850 mm
masa własna: 11 400 kg
masa całkowita: 18 000 kg
ilość osi: 2
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2)
wys. podłogi na przednim zwisie: 360 mm (2551-2552); 320 mm (pozostałe)
wys. podłogi na tylnim zwisie: 360 mm (2551-2552); 340 mm (pozostałe)
silnik: MAN D 0836 LOH 2 (2551-2552); DAF PR183 (pozostałe)
norma Euro: Euro III (2551-2552); Euro IV (2801-2804); EEV (pozostałe)
układ silnika: rzędowy, pionowy, 6 cylindrów, 6,87 dm3 (MAN D 0836 LOH 2) - (2551-2552) ; 9,2 dm3 (DAF PR183) - (pozostałe)
moc silnika: 205 kW / 280 KM (2551-2552); 183 kW / 249 KM (pozostałe)
skrzynia biegów: Voith D 854.3 (2551-2552); Voith D 854.5 (2801-2804); ZF 6 HP 594C (pozostałe)
miejsc siedzących: 30
miejsc ogółem: 105
lata produkcji: 2005-2011
zakupiono, w eksploatacji: 59/59
porównaj z... »
Słupek dawnego przystanku końcowego linii 62 rozpaczliwie woła o wymianę tabliczek
Słupek dawnego przystanku końcowego linii 62 rozpaczliwie woła o wymianę tabliczek
900x642; 188.5 KB
zobacz więcej
Autobusy marki Solaris są swoistą nowością na naszych drogach. Samo ich pojawienie się w Szczecinie jest związane z odrębnym przetargiem w SPA Klonowica i SPA Dąbie, gdzie prawdopodobnie zaważyło ujawnienie ceny głównego konkurenta, czyli autobusu MAN NL283 w pierwszym postępowaniu. Dzięki temu Solaris Bus & Coach mógł przygotować konkurencyjną ofertę. Pojazdy tego typu wywodzą się w prostej linii z pierwowzoru w postaci Neoplana N4016. Nowa marka miała swoją premierę rynkową w roku 1999 jeszcze pod skrzydłami macierzystego koncernu, natomiast od roku 2001 Solaris uzyskał niezależność i stał się bardzo znaczącym graczem na rynku polskim i europejskim.

Pojazdy dostarczone do Szczecina to Solarisy Urbino 12 II, charakteryzujące się 100-procentowym udziałem niskiej podłogi (320 mm ponad poziomem drogi). Specyficzną cechą tych pojazdów i jak na razie unikalną w szczecińsko-polickiej komunikacji jest silnik zabudowany wieżowo. Zastosowano w ramach unifikacji z resztą taboru jednostkę MAN D0836 LOH 02 spełniającą rygorystyczne normy EURO III, która współpracuje ze skrzynią biegów Voith 854.3 (z zintegrowanym zwalniaczem). Sposób zamocowania silnika warunkuje mniejszą liczbę miejsc siedzących, natomiast ukłonem w stronę pasażerów jest szersze niż w innych pojazdach niskopodłogowych przejście pomiędzy nadkolami w tylnej części i rezygnacja z foteli "na półtorej osoby".

Konstruktorzy postawili na dostosowanie do polskiej specyfiki, zastosowano materiały odporne na zniszczenia między innymi: twarde i trudne do pocięcia obicia siedzeń, ramy okienne wykonane w postaci jednego elementu czy też wysoką podsufitkę, poza zasięgiem potencjalnego wandala. Warunki eksploatacji w Polsce wymogły także rezygnacje z szyb zespolonych, poszerzenie drzwi w stosunku do konkurencji, montaż okien przesuwnych oraz zwiększenie przestrzeni dla pasażerów stojących kosztem ustawienia dodatkowych foteli tyłem do kierunku jazdy.

Bezpieczeństwo pasażerów zapewniają układ elektropneumatycznego sterowania hamulców (EBS), zabezpieczenie przed przytrząśnięciem, blokada otwarcia drzwi w trakcie jazdy oraz hamulec przystankowy. Korzystanie z autobusu jest ułatwione dzięki rampie dla wózków, systemowi przyklęku na przystankach (75mm) i audiowizualnej informacji pasażerskiej. Zamknięte stanowisko kierowcy wyposażono w pulpit z centralnym wyświetlaczem, obrazującym informację o pracy poszczególnych podzespołów, zbieranych za pośrednictwem magistrali CAN-Bus.

Konstrukcja szkieletu i poszycia ma zapewniać długowieczność pojazdu. Wykorzystano stal nierdzewną i elementy z tworzyw sztucznych łączonych za pomocą klejenia, chwilowo jednak krótki okres eksploatacji na szczecińskich drogach nie pozwala się wypowiadać o słuszności tych założeń.

Obecnie eksploatowanych jest sześć egzemplarzy w SPA Dąbie, Pierwsze dwa zostały nabyte z pieniędzy wypracowanych przez przedsiębiorstwo. Autobusy odebrano w nocy z 14/15 stycznia 2005, natomiast na debiut liniowy wyjechały pięć dni później. Swoistą sensacją jest pierwszy w Szczecinie przypadek "złamania" systemu kodowania. Numer 2502 był zajęty przez Jelcza M11, nie zastosowano wzorem SPA Klonowica numeracji z końca puli solowej i tak pierwsze szczecińskie Urbino otrzymały numery z puli przegubowej 2551 i 2552 (zamiast bardziej poprawnych 2549 i 2550).

Kolejna dostawa SU12 miała miejsce 1 lutego 2008 roku. Przybyły wówczas 4 sztuki. Nowe pojazdy mają pełny monitoring czterech kamer, odrobinę zmieniony układ siedzeń oraz zielone wyświetlacze. Otrzymały numery w zakresie: 2801-2804.

W 2009 roku po raz pierwszy na placu SPA Klonowica pojawiły się 12-metrowe Solarisy. To także pierwsze krótkie Solarisy pomalowane w nowe barwy FG. W lutym przybyło pięć sztuk, które otrzymały numery 1900-1904. Pojazdy zostały wzięte w leasing i dlatego nie posiadają szczecińskich tablic rejestracyjnych. W październiku tego samego roku przybyły następne cztery sztuki (1905-1908). Zakup zrealizowany został przy pomocy środków pochodzących z podniesienia kapitału zakładowego.

Pojazdy z obu dostaw wyposażone są w nowoczesne i ekologiczne silniki spełniające normę EEV. Posiadają także monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. Niestety zamawiający w specyfikacji przetargowej nie uwzględnił obecności klimatyzacji.

9 marca 2010 roku na płytę zajezdni w Dąbiu przybyły kolejne Solarisy Urbino 12. SPA Dąbie z własnych środków zakupiło cztery wozy, które otrzymały numery 2011-2014. Pojazdy posiadają klimatyzację, monitoring, a także automaty do sprzedaży biletów. Autobusy posiadają także obicia siedzeń i poręcze zgodne z marką FG.

W maju 2011 miały miejsce ostatnie póki co dostawy 12-metrowych „jamników”. O nowe wozy wzbogaciły się wszystkie trzy spółki świadczące usługi na zlecenie ZDiTM. Jako pierwsze, w dniach 4 i 5 maja 2011 roku, przybyły autobusy dla SPA Klonowica. Spółka wzbogaciła się o dziesięć, bogato wyposażonych pojazdów. Oprócz silników spełniających wysoką normę EEV nowe pojazdy posiadają klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, obicia foteli i poręcze zgodnie z marką FG, monitoring, a także elektroniczne „termometry” oraz dodatkowe oświetlenie wejścia do pojazdu. Pojazdy posiadają także system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika oraz rury wydechowe zlokalizowane na dachu pojazdu. Autobusy otrzymały numery 1100-1109 i 19 maja 2011 roku zadebiutowały na liniach.

Kilka dni później do SPA Dąbie przybyło kolejne pięć sztuk SU12. Otrzymały numery 2101-2105 i są równie bogato wyposażone co pojazdy dla SPA Klonowica. Oprócz wymienionego wcześniej wyposażenia posiadają także system uniemożliwiający uruchomienie autobusu osobie nietrzeźwej. Nowością jest także wyświetlacz z tyłu pojazdu, który wyświetla nie tylko numer linii, na której autobus kursuje, ale także kierunek.

Dzięki środkom pozyskanym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego po kilku latach nowe pojazdy pojawiły się także w SPPK. 16 maja 2011 roku przybyło pięć sztuk SU12, a następnego dnia kolejne trzy sztuki. Pojazdy pomalowane są w barwy polickiej spółki i otrzymały numery 3041-3048. Podobnie jak szczecińskie SU12, autobusy posiadają silniki spełniające normę EEV, automaty do sprzedaży biletów, obicia foteli w barwach FG, doświetlanie wejścia do pojazdu, elektroniczne „termometry” oraz co jest nowością, osobną klimatyzację dla kierowcy i przedziału pasażerskiego.

na podstawie: Solaris Bus & Coach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo
Wszelkie prawa zastrzeżone!
aktualizacja: bartez



Patrz także: MAN NL223 (A21), MAN NL283 (A21)


nr tab.typrok prod.rejestracjarozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1100Solaris Urbino 122011ZS 1100W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1101Solaris Urbino 122011ZS 1101W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1102Solaris Urbino 122011ZS 1102W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1103Solaris Urbino 122011ZS 1103W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1104Solaris Urbino 122011ZS 1104W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazdu1105Solaris Urbino 122011ZS 1105W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1106Solaris Urbino 122011ZS 1106W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1107Solaris Urbino 122011ZS 1107W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1108Solaris Urbino 122011ZS 1108W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1109Solaris Urbino 122011ZS 1109W19.05.2011Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1247Solaris Urbino 122012ZS 1247X17.06.2012Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1248Solaris Urbino 122012ZS 1248X17.06.2012Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazdu1249Solaris Urbino 122012ZS 1249X17.06.2012Klonowica
1600Solaris Urbino 122006ZS 902EW01.12.2015Klonowica (ex 0119 (Norgesbuss Oppegård))
Dostępne zdjęcie pojazdu1601Solaris Urbino 122006ZS 903EW16.11.2015Klonowica (ex 0120 (Norgesbuss Oppegård))
1602Solaris Urbino 122006ZS 904EW07.12.2015Klonowica (ex 0121 (Norgesbuss Oppegård))
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1900Solaris Urbino 122009ZS 1900Y23.02.2009Klonowicaw leasingu
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1901Solaris Urbino 122009ZS 1901Y23.02.2009Klonowicaw leasingu
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1902Solaris Urbino 122009ZS 1902Y23.02.2009Klonowicaw leasingu
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1903Solaris Urbino 122009ZS 1903Y23.02.2009Klonowicaw leasingu
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1904Solaris Urbino 122009ZS 1904Y25.02.2009Klonowicaw leasingu
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1905Solaris Urbino 122009ZS 9438R31.10.2009Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1906Solaris Urbino 122009ZS 9437R30.10.2009Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1907Solaris Urbino 122009ZS 9435R30.10.2009Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem1908Solaris Urbino 122009ZS 9436R31.10.2009Klonowica
Dostępne zdjęcie pojazdu2011Solaris Urbino 122010ZS 6051S16.03.2010Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2012Solaris Urbino 122010ZS 6052S16.03.2010Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2013Solaris Urbino 122010ZS 6053S16.03.2010Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2014Solaris Urbino 122010ZS 6054S16.03.2010Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2101Solaris Urbino 122011ZS 1901V21.05.2011Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2102Solaris Urbino 122011ZS 1902V24.05.2011Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazdu2103Solaris Urbino 122011ZS 1903V23.05.2011Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazdu2104Solaris Urbino 122011ZS 1904V22.05.2011Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazdu2105Solaris Urbino 122011ZS 1905V23.05.2011Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazdu2402Solaris Urbino 122004ZS 400CT23.03.2015Dąbie (ex 595 (STOAG Oberhausen))
Dostępne zdjęcie pojazdu2501Solaris Urbino 122004ZS 601CL15.09.2014Dąbie (ex 594 (STOAG Oberhausen))
Dostępne zdjęcie pojazdu2502Solaris Urbino 122004ZS 164CK06.08.2014Dąbie (ex 596 (STOAG Oberhausen))
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2503Solaris Urbino 122004ZS 455CG30.06.2014Dąbie (ex 597 (STOAG Oberhausen))
Dostępne zdjęcie pojazdu2504Solaris Urbino 122004ZS 388CF28.05.2014Dąbie (ex 598 (STOAG Oberhausen))
Dostępne zdjęcie pojazdu2551Solaris Urbino 122005ZS 1626C19.01.2005DąbieSU12 II
Dostępne zdjęcie pojazdu2552Solaris Urbino 122005ZS 1627C19.01.2005DąbieSU12 II
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2700Solaris Urbino 122007ZS 1410X27.06.2012Dąbie (ex ? (Regiobus PillerseeTal))
2721Solaris Urbino 122017ZS 731GK13.02.2017Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazdu2722Solaris Urbino 122017ZS 732GK13.02.2017Dąbie
2723Solaris Urbino 122017ZS 641GS20.03.2017Dąbie
2724Solaris Urbino 122017ZS 642GS20.03.2017Dąbie
2725Solaris Urbino 122017ZS 643GS20.03.2017Dąbie
Dostępne zdjęcie pojazdu2801Solaris Urbino 122008ZS 4997L09.02.2008Dąbiew leasingu do 2017
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2802Solaris Urbino 122008ZS 4996L09.02.2008Dąbiew leasingu do 2017
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2803Solaris Urbino 122008ZS 4995L09.02.2008Dąbiew leasingu do 2017
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem2804Solaris Urbino 122008ZS 4998L08.02.2008Dąbiew leasingu do 2017
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3041Solaris Urbino 122011ZPL 2804124.05.2011Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3042Solaris Urbino 122011ZPL 2804224.05.2011Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3043Solaris Urbino 122011ZPL 2804324.05.2011Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3044Solaris Urbino 122011ZPL 2804424.05.2011Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3045Solaris Urbino 122011ZPL 2804524.05.2011Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3046Solaris Urbino 122011ZPL 2804624.05.2011Police
Dostępne zdjęcie pojazdu3047Solaris Urbino 122011ZPL 2804724.05.2011Police
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem3048Solaris Urbino 122011ZPL 2804824.05.2011Police

Znaleziono: 59 pojazdów
Średnia wieku: 7.14 lat

Najważniejsze daty:
2010
 10 marca - Dostawa ośmiu fabrycznie nowych autobusów Solaris Urbino 18 oraz czterech Solarisów Urbino 12 dla SPAD posiadających pełen monitoring wnętrza, nowe miejskie barwy "Floating Garden", miękkie siedzenie w nowym wzorze FG, rurki w kolorze seledynowym oraz klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
2009
 19 lutego - Dostawa 10 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Klonowica" wzbogaciło się o 5 autobusów przegubowych Solaris Urbino 18, oraz - po raz pierwszy w historii SPAK - na płycie zajezdni stanęło 5 sztuk autobusów solowych marki Solaris Urbino 12.
2005
 styczeń - Rozpoczęcie przez SPA Dąbie eksploatacji pierwszych w Szczecinie autobusów Solaris Urbino 12.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)