Tatra T3D

[dodane 06.05.2007, g. 14:21 przez –– kajetansz, ostatnio modyfikowane: 07.06.2007, g. 16:22 przez –– kajetansz]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Tatra T3YUTatra B3D »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: ČKD
model: T3D
długość: 14 m
szerokość: 2,5 m
wysokość: 3,05 m
masa własna: 17 000 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 4
ilość i układ drzwi: Fabrycznie: 3 (4-4-4)
Zmodernizowane: 3 (1-2-2)
liczba i moc silników: 4 x 43 kW
miejsc siedzących: 23
miejsc ogółem: 110
lata produkcji: 1969-1988
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Z powodu, że tramwaje produkowane w Niemieckiej Republice Demokratycznej nie były jak na tamte lata taborem nowoczesnymi i tamtejsze zakłady w dalszym ciągu produkowały tabor dwuosiowy, postanowiono poszukać źródła zaopatrzenia tramwajowego za granicą.

Po testach praskich wagonów T3 6401, 6402, 6405 jakie miały miejsce w Dreźnie między grudniem 1964 roku, a majem 1965 roku postanowiono sprowadzać tabor z Czechosłowacji.

Jednak szerokość wagonu wynosząca 2,5 metra spowodowały, że takie wagony mogły być eksploatowane jedynie w Szwerinie i Mieście Karola Marksa (obecne Chemnitz). Do tych miast postanowiono sprowadzić nowe tramwaje oznaczone symbolem T3D. Zasadniczą różnicą między nimi a typem T3 była przekładnia umożliwiająca jazdę z prędkością maksymalną wynoszącą 55 km/h, gdyż tramwaje T3D miały kursować z doczepami B3D.

T3D w Mieście Karola Marksa (obecne Chemnitz)

25 lutego 1969 roku do Miasta Karola Marksa dostarczono pierwsze egzemplarze tramwajów T3D, które zostały skierowane na przekute z rozstawu 915 mm na 1435 mm trasy. W trakcie swojej eksploatacji tramwaje T3D wraz z dostarczonymi B3D w zakładach Bautzen przeszły modernizację w trakcie której zamontowano drzwi odskokowowychylne, jak i zmieniono wygląd wozu. Cześć tramwajów T3D została sprzedana do Kazachstanu do Ałmatów.

T3D w Szwerinie

Pierwsze tramwaje T3D trafiły do Szwerina w 1973 roku. W trakcie swojej eksploatacji wagony były poddane modernizacji polegającej na zamontowaniu nowych drzwi, jak i unowocześnienia wnętrza. Część wozów przerobiono na doczepy czynne oznaczając je symbolem T3DC2, w przeciwieństwie do wozów z kabiną motorniczego T3DC1. Wraz z dostawą nowego taboru typu SN 2001 do 2003 roku tramwaje wycofano pozostawiając jedynie część jako wozy szkoleniowe lub zabytkowe. Odstawione wozy sprzedano do Ałmatów, ale również do Daugapolis, Dniepropietrowska i Tuły.

T3D w Ałmatach

Pierwsze tramwaje T3D dostarczono do Ałmatów w marcu 2002 roku. Były to wagony z Chemnitz, które dostarczono w 3 seriach w liczbie 22 sztuk. W końcu marca 2004 roku Armaty otrzymały dostawę 12 składów ze Szwerina. Po obu dostawach wagony poddano przystosowaniu na tor szerokotorowy po czym wysłano w trasę.

Mara, R., "Tatra T3 1960-2000, 40 let tramwají Tatra T3" Klub Přátel Tramwaj Tatra, K-Report 2001, "Prager Straβenbahn-Frühling" w: "Strassenbahn Magazin 9/01", Straßenbahnen der Bauart Tatra, Wikipedia.de, Алматинский трамвай
opracował: Kajetan Szmuciński



Patrz także: Tatra T1, Tatra T2, Tatra T2SU, Tatra T3, Tatra T3SU, Tatra T3YU, Tatra T3D, Tatra T3R, Tatra B3D, Tatra T4D, Tatra B4D, Tatra T5/T5A5, Tatra T5C5, Tatra T5B6, Tatra T6B5SU (T3M)/Tatra-Yug T3M, Tatra T6A2D, Tatra T6A2B, Tatra T6A2H, Tatra T6A5, Tatra T6C5, Tatra B6A2D, Tatra T7B5

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)