Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Tatra T5/T5A5

[dodane 02.07.2007, g. 18:09 przez –– kajetansz, ostatnio modyfikowane: 04.07.2007, g. 10:09 przez –– kajetansz]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Tatra B4DTatra T5B6 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: ČKD
model: T5/T5A5
długość: 14,3 m
szerokość: 2,5 m
wysokość: 3,145 m
ilość członów: 1
ilość osi: 4
ilość i układ drzwi: 3 (4-4-4)
wysokość podłogi: 900 mm
liczba i moc silników: 4 x 40 kW
miejsc siedzących: 20
miejsc ogółem: 135
lata produkcji: 1974 - 1981
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Początek lat 70-tych XX wieku wymusił opracowanie nowego typu tramwaju w zakładach ČKD. Dlatego też w 1972 roku zamówiono wykonanie kompletnie nowego wozu. Został on wyprodukowany w 1974 roku i oznaczony jako typ T5 i nadano mu numer 8000.

Był to tramwaj o kompletnie zmienionym wyglądzie. Nie posiadał już więcej zaokrąglonego dachu, tylko końcem okna zaczynał się dach. To właśnie na jego wyglądzie polscy konstruktorzy opracowali tramwaj 105N.

Tramwaj ten posiadał jeszcze klasyczną elektronikę znaną z wersji T3. Do 1976 roku przeprowadzano nim jazdy próbne w Moście. Po powrocie do Pragi wagon otrzymał tyrystorowy rozruch TV1, który był wielokrotnie potem ulepszany. Po zakończeniu testów z tramwaju usunięto elektronikę i wagon rozpoczęto testować w kierunku optymalnej elektroniki doczepnych wozów B6A2D. W 1985 podjęto decyzję o jego zezłomowaniu.

Drugi prototyp tramwaju oznaczony już jako T5A5 wyprodukowano w 1981 roku. Kolejny prototyp nie był wyprodukowany w celu rozpoczęcia produkcji seryjnej tylko w celu prób. Tramwaj ten wyposażono w rozruch tyrystorowy TV3 i po nadaniu mu numeru 0013 rozpoczęto testować jego w Pradze. Od 1984 roku przygotowano jego do jazdy ukrotnionej. W 1985 w tramwaju zamontowano nowe wózki a rok później nowszy rozruch tyrystor TV4. Próby tramwaju T5A5 zakończyły się „Cash-testem” z tramwajem RT8D5M w 1998 roku, które przeprowadzono na życzenie przewoźnika z Manili, który to zamówił właśnie wozy RT8M. W trakcie testu uszkodzenia tramwaju T5A5 były tak ogromne, że zaniechano jego odbudowy. Wartym odnotowania jest fakt, że wóz RT8M w wyniku testu nie ucierpiał.

Warto wspomnież, że pierwszy wyprodukowany prototyp oznaczono jako T5, a drugi już jako T5A5. Mimo tej różnicy w oznaczeniu w rzeczywistości były to wozy tego samego typu, gdzie pierwszy oznaczono według starej nomenklatury, a drugi według nowej.

opracował: Kajetan Szmuciński



Patrz także: Tatra T1, Tatra T2, Tatra T2SU, Tatra T3, Tatra T3SU, Tatra T3YU, Tatra T3D, Tatra T3R, Tatra B3D, Tatra T4D, Tatra B4D, Tatra T5/T5A5, Tatra T5C5, Tatra T5B6, Tatra T6B5SU (T3M)/Tatra-Yug T3M, Tatra T6A2D, Tatra T6A2B, Tatra T6A2H, Tatra T6A5, Tatra T6C5, Tatra B6A2D, Tatra T7B5

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)