Encyklopedia

Tatra T6A5

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez MQ

Tramwaje T6A5 I serii

Produkcję tramwajów typu T6A5 rozpoczęto w 1991 roku. Wtedy też wyprodukowano pierwszą serię tego typy tramwajów dla Bratysławy. W zamierzeniach producentów i przedsiębiorstw eksploatujących ten typ miał on zastąpić długo eksploatowane już tramwaje T3.

Jak również w poprzednich wersjach tramwajów rodziny T6 również tutaj zastosowano tyrystorowy TV3. Początkowo tramwaj ten wyposażony był w film z przewijanym kierunkiem, który w trakcie eksploatacji wymieniony został na wyświetlacz. Następnie takie same wagony zostały zamówione przez Koszyce i Ostrawę. Co ciekawe, gdy przewoźnik w Ostrawie zamawiał tramwaje T6A5 z drzwiami harmonijkowymi to w tym samym czasie do Brna dostarczane były tramwaje tego samego typu ale z nowoczesnymi drzwiami odskokowymi. Co ciekawe był to ewenement w historii produkcji tramwajów przez ČKD.

Prototyp o numerze 0030

W 1996 roku ČKD zaprezentował prototyp produkowanego już tramwaju T6A5. Prototyp ten w odróżnieniu od już wyprodukowanych egzemplarzy tego tramwaju posiadał drzwi odskokowe, jak i tranzystorowych rozruch TV14 oparty na układach IGBT. Tramwaj ten nigdy nie był używany w ruchu pasażerskim. Gdy ČKD została przejęta przez Siemensa tramwaj ten został sprzedany do firmy Pars Šumperk gdzie z dniem 11 maja 2002 roku został przetransportowany koleją. Co ciekawe ten prototyp posiadał fartuch okrywający wózki, który w trakcie jazd próbnych zdemontowano.

Prototyp o numerze 0032

Wraz z prezentacją prototypu o numerze 0030 zaprezentowano również kolejny wóz prototypowy typu T6A5, któremu nadano numer 0032. W odróżnieniu od 0030 posiadał on nowszy tyrystorowy rozruch TV30, który służył testowanym silnikom prądu przemiennego. Inną cechą odróżniającą go od prototypu 0030 były odkryte wózki. Jednak podobnie jak 0030 wóz 0032 nigdy nie był używany w ruchu pasażerskim, a po przejęciu ČKD przez Siemensa sprzedany do Pars Šumperk i przetransportowany koleją 11 maja 2002 roku.

Tramwaje T6S5 II serii

Wraz z budową prototypów 0030 i 0032 rozpoczęto produkcję seryjną unowocześnionych tramwajów T6A5. W odróżnieniu od tramwajów I serii posiadały one odskokowe drzwi, jak i również połówkowy pantograf ustawiony pod włos z powodu przedniego lufcika, który by kolidował z pantografem (tramwaje I serii posiadały pantografy nożycowe lub połówkowe ustawione „z włosem”).

Eksploatacja tramwajów T6A5 w Czechach

Brno

W 1997 roku dostarczono wszystkie 20 tramwajów T6A5, które kursują po dziś dzień.

Ostrawa

W latach 1994 – 1997 dostarczono wszystkie 38 tramwajów T6A5 z I serii produkcyjnej, a więc z harmonijkowymi drzwiami. Wszystkie dostarczone tramwaje w dalszym ciągu są w eksploatacji.

Praga

W latach 1995 – 1997 dostarczono w trzech seriach wszystkie 150 tramwajów T6A5. Co ciekawe 70 tramwajów dostarczonych w dwóch ostatnich seriach (50 w II i 20 w III) posiadają układ krzeseł 2+1, w przeciwieństwie do wagonów dostarczonych w I serii, jak i tych dostarczanych do pozostałych miast, które posiadają układ siedzisk 1+1. Tramwaje te kursują w Pradze w składach oraz jako tramwaje solowe, które można też spotkać na liniach nocnych. W 2003 roku przeprowadzono próby „trojaka” T6A5, które wypadły dobrze, ale z powodu małego zapotrzebowania takie „trojaki” nie kursują.

Eksploatacja tramwajów T6A5 na Słowacji

Bratysława

Bratysława była pierwszym miastem, w którym rozpoczęto eksploatacje tramwajów T6A5, gdyż w 1991 roku dostarczono do niej 34 wagony tego typu, które posiadały klasyczne kasety z przewijanym filmem. W 1993 roku do Bratysławy dotarła druga seria 12 tramwajów T6A5, które posiadały już matrycowe wyświetlacze. Obie serie tych tramwajów posiadały harmonijkowe drzwi. W 1996 rozpoczęto dostawę do Bratysławy kolejnej trzeciej już serii dostaw tramwajów T6A5 z odskokowymi drzwiami jak i silnikami o macy 47 kW, w przeciwieństwie do 45 kW w wagonach pierwszych dwóch serii dostaw. Wartym odnotowania jest fakt, że tramwaje T6A5 kursujące w stolicy Słowacji jako składy dwuwagonowe mają podniesiony drugi pantograf. Jest to spowodowane tym, że w miastach, gdzie wraz z siecią tramwajową koegzystuje sieć trolejbusowa bezpieczniejszym rozwiązaniem jest stawianie drugiego pantografu w składzie dwuwagonowym, bądź też jazda na obu uniesionych.

Koszyce

W latach 1991 – 1992 dostarczono wszystkie fabrycznie nowe tramwaje T6A5. W 1993 roku do miasta dotarła jedna sztuka z węgierskiego miasta Szeged. Wszystkie dostarczone 30 wagonów jest nadal w ruchu.

Eksploatacja tramwajów T6A5 na Węgrzech

Szeged

Pobyt tramwaju T6A5 w węgierskim Szeged to niespełna roczna przygoda. Tramwaj tego typu przyjechał na Węgry w 1992 roku i po rocznych jazdach w Szeged pojechał do Koszyc. Jego jazdy w Szeged nie były zbyt udane a to ze względu na jego szerokość 2,5 metra, co znacznie utrudniało mijanie się z innymi tramwajami na zakrętach.

opracował: Kajetan Szmuciński

Producent:
ČKD
Model:
T6A5
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
I seria: 3 (4-4-4)
II seria: 3 (2-2-2)
Długość:
14,7 m
Szerokość:
2,5 m
Wysokość:
3,145 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
19 500 kg
Wysokość podłogi:
900 mm
Liczba i moc silników:
I seria: 4 x 40 kW
II seria: 4 x 45 kW
Liczba miejsc siedzących:
25/31
Liczba miejsc ogółem:
115/128
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie