Encyklopedia

Tatra T6C5

dodane przez kajetansz

Tramwaj typu T6C5 jest tramwajem, który został wyprodukowany w ilości… jednego egzemplarza. Jego historia jest o tyle ciekawa, gdyż ten tramwaj wyprodukowany w 1998 roku eksploatowany był w dwóch miastach: Nowym Orleanie (1998 – 2001) i w podberlińskim Strausberg (od 2003 roku).

Dwukierunkowy tramwaj T6C5 wywodzi się bezpośrednio z jednokierunkowego tramwaju T6A5 tylko, że zastosowano w nim znany z prototypu T6A5 o numerze 0030 tyrystorowy rozruch TV14. Jednak w przeciwieństwie do dwukierunkowego T5C5 wyposażono go w dwie kabiny motorniczego. Wymusiło to zmniejszenie liczby drzwi po każdej stronie do 2 (z przodu i w środku). W przedziale pasażerskim znajdowało się 24 siedzenia ustawione jako 2+1.

Po wyprodukowaniu tramwaj był testowany na ulicach Pragi 27 lipca 1998 roku jak i dzień później. Następnie przetransportowano go za ocean do Nowego Orleanu. Początkowo do Nowego Orleanu miały zajechać dwa tramwaje ego typu, ale przyjechał tylko jeden, który został wyprodukowany. Jego prezentacja w USA wiązała się z pokładanymi przez ČKD nadziejami na sprzedaż tych tramwajów na rynek amerykański. Atutami T6C5 miała być niska cena i szeroko znana Amerykanom technika PCC. Amerykańskie Tatry miały być produkowane we współpracy z Electronic Transportation of America a montowane w Conrail w Altoona w Pensylwanii.

Eksploatacja tramwaju T6C5 w Nowym Orleanie

Przed przyjazdem do Nowego Orleanu tramwaj należało dostosować do tamtejszej sieci poprzez montaż szerokotorowych wózków na rozstaw osi 1587,5 mm. W Nowym Orleanie T6C5 początkowo odbywał jazdy próbne bez pasażerów. Istniały też plany wysłania go na jazdy próbne do San Francisco jednak nie doszły one do skutku. Do eksploatacji liniowej tramwaj wszedł w kwietniu 2000 roku kiedy to wyjechał z zajezdni Corrolton na linię o nazwie „Canal-Esplanade”. Jednak latem 2000 roku z powodu awarii klimatyzacji tramwaj został odstawiony. Wtedy też z powodu przejęcia zakładów ČKD przez Siemensa nastąpiły opóźnienia w dostawie części zamiennych. Ostatecznie Nowy Orlean z powodu przejęcia ČKD zrezygnował z kupna tramwajów T6C5 i pod koniec czerwca 2001 roku tramwaj został odesłany do Pragi. Wartym odnotowania jest fakt, że tramwajowi T6C5 w trakcie eksploatacji w Ameryce zamontowano dwa pantografy pałąkowe.

Eksploatacja tramwaju T6C5 w Nowym Orleanie

Kolejnym miastem zainteresowanym dwukierunkowym wozem T6C5 był niemiecki Strausberg. Wykorzystywany w tym mieście w nocnej komunikacji tramwaj KT8D5 był pojazdem za długim w stosunku do ilości przewożonych pasażerów. 25 kwietnia 2003 roku po wielu jazdach próbnych w Pradze do Strausberg przyjechał oczekiwany tramwaj T6C5. Po przygotowaniu personelu do obsługi nowego tramwaju 27 czerwca 2003 roku tramwaj uroczyście przekazano do ruchu liniowego początkowo w godzinach wieczornych, oraz w weekendy, a następnie w godzinach szczytu. Mimo iż w Nowym Orleanie tramwaj ten nie otrzymał numeru taborowego to w Strausberg otrzymał numer 30.
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
ČKD
Model:
T6C5
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
2 (2-2) po obu stronach
Długość:
14,5 m
Szerokość:
2,5 m
Wysokość:
3,165 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
20 500 kg
Wysokość podłogi:
900 mm
Liczba i moc silników:
4 x 46,9 kW
Liczba miejsc siedzących:
24
Liczba miejsc ogółem:
120
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie