Tatra T7B5

[dodane 23.08.2007, g. 19:17 przez –– kajetansz, ostatnio modyfikowane: 26.08.2007, g. 16:02 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Tatra T6C5Tatra K1 »

Więcej informacji...
producent: ČKD
model: T7B5
długość: 15,3 m
szerokość: 2,5 m
wysokość: 3,145 m
masa własna: 20 000 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 4
ilość i układ drzwi: 3 (4-4-4)
liczba i moc silników: 4 x 50 kW
miejsc siedzących: 40
miejsc ogółem: 160
lata produkcji: 1988 - 1993
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
W 1988 roku zakłady ČKD wyprodukowały 4 prototypy nowych tramwajów oznaczonych jako T6B5. Tramwaje te na pierwszy rzut oka nie różniły się zbytnio wyglądem od tramwajów poprzednich generacji T5 i T6, jednak posiadały nowsze silniki, wózki wraz z osprężynowaniem łagodzącym jazdę, oraz zamiast pedałów służących do sterowania tramwajem zastosowano ręczny rozrusznik jazdy. Mimo iż tramwaj był tej samej długości co np. T6B5SU, to zastosowano jednakowe odległości pomiędzy drzwiami.

2 prototypy o numerach 0024 i 0025 były testowane w Pradze, a 2 o numerach 0026 i 0027 w Moście, a w 1989 roku przekazano je do Moskwy, gdzie otrzymały numery 7001 i 7002 i zostały skierowane do ruchu liniowego. Prototyp 0025 dostarczono w kwietniu 1991 roku do Oslo, gdzie po trwających 18 miesięcy jazdach próbnych przemalowano go w charakterystyczne dla norweskiej stolicy błękitne malowanie i pod numerem 200 skierowano do eksploatacji liniowej. 7 lat później tramwaj ten przekwalifikowano na wagon imprezowy o numerze 321. Jednak w listopadzie 1998 roku imprezy w Oslo w wagonie T7B5 dobiegły końca z powodu braku chętnych. Tramwaj oddano do Göteborgu, gdzie nadano mu numer 100 i imprezowy tramwaj znów dostarczał rozrywek chętnym na przejażdżkę.

Co się tyczy prototypów dostarczonych do Moskwy to 1994 roku otrzymały one nowe numery - 3321 i 3322. Obecnie pierwszy z nich można podziwiać w moskiewskim muzeum tramwajów. Ostatni z prototypów został odstawiony w Pradze na terenie zakładów ČKD.

W ramach produkcji seryjnej w 1993 roku wyprodukowano jedynie… 4 egzemplarze tramwajów, które dostarczono do Moskwy, gdzie otrzymały numery 7003-7006, a rok później przenumerowano je na 3323-3326. Wagon o numerze 3326 przekazano do moskiewskiego muzeum tramwajów. Obecnie w ruchu są jedynie 2 egzemplarze tramwajów T7B5.

opracował: Kajetan Szmuciński



Patrz także: Tatra T1, Tatra T2, Tatra T2SU, Tatra T3, Tatra T3SU, Tatra T3YU, Tatra T3D, Tatra T3R, Tatra B3D, Tatra T4D, Tatra B4D, Tatra T5/T5A5, Tatra T5C5, Tatra T5B6, Tatra T6B5SU (T3M)/Tatra-Yug T3M, Tatra T6A2D, Tatra T6A2B, Tatra T6A2H, Tatra T6A5, Tatra T6C5, Tatra B6A2D, Tatra T7B5

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)