Encyklopedia
Volvo 7500
dodane przez stoch; zmodyfikowane przez Pepe
Autobus Volvo 7500 jest uznawany za jeden z najdłuższych jak dotąd autobusów na świecie. Dłuższy jest tylko "Van Hool AGG 300" eksploatowany między innymi przez HVV Hamburg, który ma 24785 mm, czyli jest prawie o metr dłuższy od Volvo.
W grudniu 2005 roku, Volvo zaczęło produkować nowy model tych autobusów dla Göteborga.
Autobus jest zbudowany na sprawdzonym nadwoziu modelu 8500. Pojazd jest w pełni niskopodłogowy. Właściwą dynamikę powoduje silnik wersji D9. Spełnia on normę spalanie Euro 3. Posiada 6 cylindrów, turbosprężarkę oraz interacooler. Osiąga maksymalną moc 250 kW (340 KM). Jego moment obrotowy wynosi 1600 Nm w zakresie 1200-1400 obr./min. Silnik ma pojemność 9,4 litra.
Autobus posiada 2 zbiorniki paliwa o pojemności 205 litrów każdy, co pozwala na przejechanie 800 km bez tankowania. Cztery osie zostały umieszczone następująco: 2 osie w członie A i po jednej w członach B i C. Skrętność czwartej osi pozwala na swobodne manewrowanie.
Volvo postawiło na niebywałe bezpieczeństwo. Kabinę kierowcy zabudowano. Sterujący pojazdem ma dostęp do 2 monitorów z podglądem z kilkunastu kamer monitorujących pojazd oraz jednej na tyle pojazdu, która jest pomocą podczas manewrów. Autobus dodatkowo został wyposażony w:
* automatyczny system gaśniczy,
* czujniki dymu,
* zamknięcia drzwi,
* specjalny drążek awaryjny, którego uruchomienie wyłącza silnik, zapala światła i jeśli pojazd porusza się z prędkością mniejszą niż 5 km/h, automatycznie zatrzymuje go oraz otwiera drzwi.
Pojazd Volvo 7500 jest kontrolowany przez system czujników drugiej generacji, a dokładniej system BEA 2. Kontrolowane są dzięki niemu system hamulcowy oraz zawieszenie pneumatyczne.
Volvo już w latach 70-tych sprzedawało swoje przeguby do Ameryki Południowej, a mianowicie w Sao Paulo, Bogocie w Kolumbii, Leon i Mexico City w Meksyku, Santiago w Chile, w programie o nazwie BRT, co w tłumaczeniu na język polski oznacza, "Szybki Przejazd Autobusem". Celem tego projektu jest przekonanie mieszkańców miast do korzystania z komunikacji miejskiej. Częścią programu są między innymi:
* wielkopojemne pojazdy (przegubowe oraz biprzegubowe),
* wielkopojemne przystanki (takie, które pozwalają na szybką wymianę pasażerów),
* duża częstotliwość kursowania pojazdów,
* w miarę tanie bilety.
Volvo 7500 są eksploatowane w Göteborgu, gdzie od 2006 roku pełnią służbę liniową. Koszty utrzymania wyrównują się z dochodami ze sprzedaży biletów.
W grudniu 2005 roku, Volvo zaczęło produkować nowy model tych autobusów dla Göteborga.
Autobus jest zbudowany na sprawdzonym nadwoziu modelu 8500. Pojazd jest w pełni niskopodłogowy. Właściwą dynamikę powoduje silnik wersji D9. Spełnia on normę spalanie Euro 3. Posiada 6 cylindrów, turbosprężarkę oraz interacooler. Osiąga maksymalną moc 250 kW (340 KM). Jego moment obrotowy wynosi 1600 Nm w zakresie 1200-1400 obr./min. Silnik ma pojemność 9,4 litra.
Autobus posiada 2 zbiorniki paliwa o pojemności 205 litrów każdy, co pozwala na przejechanie 800 km bez tankowania. Cztery osie zostały umieszczone następująco: 2 osie w członie A i po jednej w członach B i C. Skrętność czwartej osi pozwala na swobodne manewrowanie.
Volvo postawiło na niebywałe bezpieczeństwo. Kabinę kierowcy zabudowano. Sterujący pojazdem ma dostęp do 2 monitorów z podglądem z kilkunastu kamer monitorujących pojazd oraz jednej na tyle pojazdu, która jest pomocą podczas manewrów. Autobus dodatkowo został wyposażony w:
* automatyczny system gaśniczy,
* czujniki dymu,
* zamknięcia drzwi,
* specjalny drążek awaryjny, którego uruchomienie wyłącza silnik, zapala światła i jeśli pojazd porusza się z prędkością mniejszą niż 5 km/h, automatycznie zatrzymuje go oraz otwiera drzwi.
Pojazd Volvo 7500 jest kontrolowany przez system czujników drugiej generacji, a dokładniej system BEA 2. Kontrolowane są dzięki niemu system hamulcowy oraz zawieszenie pneumatyczne.
Volvo już w latach 70-tych sprzedawało swoje przeguby do Ameryki Południowej, a mianowicie w Sao Paulo, Bogocie w Kolumbii, Leon i Mexico City w Meksyku, Santiago w Chile, w programie o nazwie BRT, co w tłumaczeniu na język polski oznacza, "Szybki Przejazd Autobusem". Celem tego projektu jest przekonanie mieszkańców miast do korzystania z komunikacji miejskiej. Częścią programu są między innymi:
* wielkopojemne pojazdy (przegubowe oraz biprzegubowe),
* wielkopojemne przystanki (takie, które pozwalają na szybką wymianę pasażerów),
* duża częstotliwość kursowania pojazdów,
* w miarę tanie bilety.
Volvo 7500 są eksploatowane w Göteborgu, gdzie od 2006 roku pełnią służbę liniową. Koszty utrzymania wyrównują się z dochodami ze sprzedaży biletów.
na podstawie: www.autobusik.com
opracował Kamil Stochmal
opracował Kamil Stochmal
Producent:
Volvo
Model:
7500
Liczba i układ drzwi:
4 (1-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
23990 mm
Liczba osi:
4
Masa całkowita:
34000 kg
Wysokość podłogi:
340 mm w wejściu, na "przyklęku" do 270 mm
Silnik:
D9A-340
Norma Euro:
Euro 3
Układ silnika:
6-cylindrowy, rzędowy, z turbosprężarką i intercoolerem, o pojemności 9,4 dm3
Moc silnika:
250 kW (340 KM)
Skrzynia biegów:
ZF 6HP602
Liczba miejsc siedzących:
55 (+ 6 miejsc składanych)
Liczba miejsc ogółem:
165