Encyklopedia

Volvo 7700

dodane przez mxk; zmodyfikowane przez man

12.02.2020
dodano informację o wycofaniu man

Volvo 7700 to dwunastometrowy, niskopodłogowy autobus miejski. Pojazd powstał na przełomie lat 2003/2004 jako rozwinięcie modelu 7000. Podobnie jak poprzednik, ten w całości niskopodłogowy autobus trzeciej generacji był produkowany w fabryce Volvo we Wrocławiu w dwóch odmianach: dwunastometrowej oraz osiemnastometrowej, dla której przyjęto oznaczenie 7700A (od Articulated).

Nowy model zrodził się z konieczności dostosowania autobusów do norm Unii Europejskiej, w tym przypadku do dyrektywy 2001/85/EC, określającej warunki zabudowy i rozplanowania wnętrza autobusu oraz do normy spalania Euro IV. Druga siódemka w nazwie tego modelu została wprowadzona w wyniku potrzeby ujednolicenia nazewnictwa modeli szwedzkiego producenta i oznacza nadwozie wykonane ze stali nierdzewnej. Z tych powodów w pierwszym etapie produkcji ten autobus niewiele różnił się od poprzednika. Zmiany (prócz wymienionych) miały charakter czysto kosmetyczny. Pojazd zachował swój wygląd zewnętrzny oraz wiele ważnych podzespołów mechanicznych (np. skrzynie biegów czy osie).

Volvo postanowiło gruntownie zmodernizować ten model dopiero w 2006 roku. Znowu było to podyktowane wymogami Unii Europejskiej (nowe normy spalania), jednak tym razem zakres modernizacji był znacznie szerszy. Odmłodzono przód autobusu, który zyskał bardziej opływowy kształt, a przednie światła zostały połączone srebrną listwą. W rezultacie Volvo 7700 prezentowało się o wiele bardziej estetycznie i nowocześnie. Z pozostałych zmian w wyglądzie zewnętrznym należy odnotować tylną szybę poszerzoną o 30 centymetrów, przez co wpuszczała ona więcej światła do tylnej części wnętrza pojazdu. Wewnątrz postawiono na lepszą izolację akustyczną komory silnika oraz na dostosowanie pojazdu do zmiennych warunków atmosferycznych. Wyposażenie pojazdu (zarówno standardowe, jak i dodatkowe) podnoszące komfort podróżowania było bardzo bogate i obejmowało m.in. funkcję przyklęku, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, światła ksenonowe, drzwi odskokowo–przesuwne (opcjonalnie), antypoślizgową podłogę, fotokomórki uniemożliwiające przytrzaśnięcie, monitoring wizyjny czy ogrzewane wejścia do autobusu. Poprawiły się także warunki pracy kierowcy, który od czasu modernizacji miał do dyspozycji nowy kokpit oraz fotel.

Największe zmiany objęły jednak mechanikę autobusu. Zamontowano nowe silniki serii D9B o pojemności skokowej 9,4 dm3, które w modelu solowym dostępne były w dwóch wariantach mocy: 260, lub 310 KM. Nowy motor (montowany w zabudowie wieżowej) zastąpił wysłużoną jednostkę 7-litrową i zapewniał wyższy moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów. Dużą rolę odgrywały przy tym nowe skrzynie biegów ze zintegrowanymi retarderami, którymi były automatyczne konstrukcje firm: Voith (przekładnia 4-biegowa) i ZF (6-biegowa skrzynia). By obniżyć emisję tlenków azotu do oczyszczania spalin zastosowano technologię SCR. Dzięki temu silnik spełniał normy Euro 4 i mógł zostać w łatwy sposób dostosowany do normy Euro 5. Producent położył także nacisk na wydajność SCR w niskich temperaturach, co poskutkowało zamontowaniem w większości autobusów dodatkowego katalizatora, który dodatkowo obniżał emisję cząstek stałych. Nowy zespół napędowy można było również poznać po nowej jednostce chłodzącej, którą zamontowano na dachu (charakterystyczny „garb” nad silnikiem) w celu zmniejszenia poboru mocy oraz zużycia paliwa (które w rzeczywistości wynosiło od ok. 40 do 45 l/100km).

Kolejną cechą modelu 7700 od 2006 roku był układ zawieszenia, oparty na nowej osi przedniej, która zapewnia większą nośność (do 7,1 t na oś) i kąt skrętu (55 stopni) oraz na ulepszonym zawieszeniu pneumatycznym z bardziej wydajnymi stabilizatorami. Szwedzki producent jak zawsze postawił na wysoki poziom bezpieczeństwa swojego produktu, który posiadał elektronicznie sterowane hamulce tarczowe na każdej osi, które były wspomagane przez systemy: ABS, ASR oraz EBS. Opcjonalnie do pojazdu można było zamówić system Hill Start Aid, który zapobiegał cofaniu się autobusu w momencie ruszania pod górę.
Zmodernizowane Volvo 7700 miało swoją polską premierę na targach Transexpo w Kielcach 4 października 2006. W następnym roku nastąpiła ważna zmiana w ofercie, gdyż silnik napędzający ten model zaczął spełniać najbardziej rygorystyczną wówczas unijną normę EEV. Co ciekawe, w niektórych krajach model 7700 był rejestrowany pod nazwą B9L.

Równolegle do „konwencjonalnej” wersji zasilanej olejem napędowym wprowadzono do produkcji autobus zasilany gazem ziemnym (CNG) lub biogazem. W tym przypadku butle z gazem były montowane na dachu, a silnik miał oznaczenie D9A. W rezultacie pojazd miał jeszcze niższe spalanie oraz emisję szkodliwych substancji. Kolejnym krokiem Volvo w produkcji ekologicznych autobusów było wprowadzenie w 2010 roku do seryjnej produkcji (która także odbywa się we Wrocławiu) wersji Hybrid, która z uwagi na duże różnice w budowie powinna być traktowana jako osobny model.

W Polsce pojazdy tego typu można było spotkać m.in. w Łodzi, Wrocławiu, Łomży czy w Elblągu, gdzie występowała odmiana CNG. Za granicą pojazdy powstające we Wrocławiu jeżdziły np. w Wilnie, węgierskim Szeged, Kopenhadze czy Frankfurcie nad Menem.

Volvo 7700 w Szczecinie

Właśnie z tego ostatniego miasta pochodził jedyny szczeciński egzemplarz modelu 7700 (o numerze taborowym 2610). Autobus został wyprodukowany w 2006 roku i wcześniej należał do spółki VGF. Pojazd w 2009 roku miał wypadek, po którym został odbudowany.

W lutym 2011 roku pojawił się na płycie SPA „Dąbie” i 9 kwietnia rozpoczął służbę liniową w Szczecinie. W lutym 2020 roku z powodu licznych awarii i nieopłacalnych napraw, autobus został wycofany z eksploatacji. W sierpniu tego samego roku został wywieziony przez holownik na złom.

Producent:
Volvo
Model:
7700
Liczba i układ drzwi:
2 (2-2-0);
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 074 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 200 mm (CNG 3 420 mm)
Liczba osi:
2
Masa własna:
12 000 kg
Masa całkowita:
18 900 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
340 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
Volvo D9B260;
Volvo D9B310;
Volvo D9A260 (CNG);
Volvo D9A310 (CNG)
Norma Euro:
Euro V EEV
Układ silnika:
rzędowy, pionowy, 6 cylindrów, 9,4 dm3
Moc silnika:
191 kW / 260 KM;
228 kW / 310 KM
Skrzynia biegów:
Liczba miejsc siedzących:
29-37
Liczba miejsc ogółem:
96-106
Lata produkcji:
2003-2012
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
1/0
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat