Forum

Z wizytą w Gdyni - komunikacja autobusowa

Gdynia jest miastem zamieszkiwanym przez ponad 240 tysięcy osób (dane za rok 2009). Pod względem powierzchni jest ponad dwukrotnie mniejsza niż Szczecin. Gdynia stanowi jedno z miast wchodzących w skład aglomeracji gdańskiej. Trzonem komunikacji miejskiej dla całej aglomeracji jest niewątpliwie Szybka Kolej Miejska. Mnie jednak najbardziej zainteresowała gdyńska komunikacja autobusowa.

wysłane przez Bodek

Artykuł jak i jego treść moim zdaniem (jako rodowitego gdynianina) napisany bardzo dobrze, chciałbym jednak zwrócić uwagę na kilka szczegółów.

W Trójmieście unika się określenia "aglomeracja gdańska", gdyż często wywołuje to konflikty pomiędzy mieszkańcami miast tworzących Trójmiasto, którzy najczęściej są do nich bardzo przywiązani. Najczęściej w użyciu jest albo określenie "Trójmiasto" albo "aglomeracja trójmiejska". Z resztą jak pamiętam z geografii, Trójmiasto to raczej konurbacja, niż aglomeracja.

Jeśli chodzi o przewoźników, ciekawostką może być fakt, że na tych samych liniach - np. 152 kursują autobusy różnych przewoźników. Wynika to z tego, że w przypadku długich linii przetargi na obsługę rozpisywane są także na obsługę kilku brygad. Stąd właśnie na liniach R, S, 152 i pewnie jeszcze kilku innych, poszczególne kursy obsługiwane są przez różnych przewoźników.

Każdorazowo w przetargach wymagane są wysokie standardy obsługi pasażerów (niezawodność, punktualność, czystość, informacja wizualna/głosowa, pojemność taboru, sprzedaż biletów przez kierowców, niska podłoga itp.), które w trakcie eksploatacji są regularnie egzekwowane przez kontrolerów ZKM. Zgodnie z zawieranymi umowami ZKM może nałożyć (i często nakłada) na przewoźników około 40 rodzajów kar za nieprzestrzeganie warunków umowy.

Kontrole biletów przeprowadzane są przez "lotne brygady", które zatrzymują pojazd na trasie i podczas postoju przy zamkniętych drzwiach sprawdzają bilety pasażerów. Tych którzy ważnego biletu nie posiadają wyprasza się z pojazdu do samochodu kontrolerów, gdzie się ich spisuje, bądź odwozi na policję dla ustalenia tożsamości.

Co do występowania autobusów marki Mercedes, występują one u obu przewoźników komunalnych (PKA i PKM), a ostatnio także i w PKT, które zakupiło kilkanaście używanych nadwozi Mercedesów i na ich bazie zbudowało "nowe" trolejbusy.

Pierwsze gazowe autobusy MAN Lions City G pojawiły się w Gdyni jakieś 3 lata temu. Dziś jest ich tam już kilkanaście. Początkowo był problem z ich tankowaniem, bo jedyna w Trójmieście stacja umożliwiająca zatankowanie gazu CNG znajdowała się w Gdańsku. Rok lub 2 lata temu nowa stacja paliw CNG powstała także w Gdyni i od tego czasu w komunikacji miejskiej w Gdyni zaczęto bardziej stawiać na ten rodzaj paliwa.

Jeśli chodzi o rozkłady jazdy i ich umieszczanie w wiatach, nie zgadzam się z tezą, że to złe rozwiązanie. Po pierwsze rozkłady są trudniej dostępne dla wandali (są umieszczone za szybą z plexi). Po drugie są lepiej dostępne dla pasażerów stojących w wiacie, którzy nie muszą moknąć na deszczu by sprawdzić o której ich pojazd odjeżdża. Wiaty z reguły są dość przestronne,więc nie ma problemu z dopchaniem się do rozkładu jazdy.

Forma graficzna rozkładów jest jaka jest, ale nie można jej zarzucić nieczytelności. Takie rozkłady stosowane są od wielu lat i się sprawdzają.