Pomoc

forum publicum »
sandbox »
galeria »
regulamin gaerii »
encyklopedia i księga taborowa »
jak zostać użytkownikiem »

Forum to jedna z najistotniejszych i najpopularniejszych części Serwisu KOMIS. Możesz tu dyskutować z innymi sympatykami komunikacji miejskiej, przedstawiać swoje propozycje, czy po prostu czytać pojawiające się nowe wątki, nierzadko będące skarbnicą wiedzy.

Prosimy jednak, abyś przed rozpoczęciem korzystania z Forum zapoznał się z instrukcją obsługi i zasadami pisania. Pozwoli to na uniknięcie niepotrzebnych dyskusji na temat nieprawidłowego używania Forum, a także uchroni Cię przed zablokowaniem możliwości pisania na Forum, bądź całkowitą blokadą dostępu do Serwisu KOMIS.

Instrukcja obsługi

Forum Serwisu KOMIS jest skryptem autorskim, co oznacza, że zostało napisane specjalnie na potrzeby Serwisu KOMIS. Dzięki temu skrypt można bez większego nakładu pracy dostosować do aktualnych potrzeb, ponadto Forum nie jest narażone na ataki przeróżnych botów. Jednak nietypowość skryptu powoduje u początkujących użytkowników problemy z obsługą Forum. Obecnie najpopularniejsze w polskim Internecie są fora oparte na skrypcie phpBB. Ich bardzo duża ilość wyrobiła u niektórych internautów nie zawsze dobre nawyki. Aby ułatwić szybkie zrozumienie funkcjonowania Forum w Serwisie KOMIS, opiszemy podstawowe funkcje przez analogię z forami opartymi na skrypcie phpBB.

Dyskusje na Forum odbywają się w tzw. wątkach. W przeciwieństwie do forów phpBB, na Forum Serwisu KOMIS wątki nie są pogrupowane w kategoriach. Dzięki temu szybki dostęp do wszystkich wątków możliwy jest poprzez jedną stronę. Nie oznacza to jednak, że na Forum nie funkcjonują różne rodzaje wątków. Typ wątku można określić po ikonie znajdującej się przy tytule. Są one następujące:

wątki zawierające komentarze do informacji wątki zawierające komentarze do informacji
zawierające komentarze do zdjęć wątki zawierające komentarze do zdjęć
zawierające komentarze do filmów wątki zawierające komentarze do filmów
wątki zawierające komentarze do sond wątki zawierające komentarze do sond
wątki swobodne, niezależne od umieszczonych w Serwisie danych wątki swobodne, niezależne od umieszczonych w Serwisie danych
wątki zespolone, łączące kilka dyskusji wątki zespolone, łączące kilka dyskusji

Ponadto na forum funkcjonują tzw. wątki przyklejone, oznaczone wątki przyklejone wykrzyknikiem. Wątkiem takim może być wątek dowolnego typu. Wątki przyklejone znajdują się zawsze na szczycie listy wątków.

Każdy wątek posiada swój kolor. Dzięki niemu można określić, kto ma dostęp do publikowanych w danym wątku komentarzy. Wątki wątki niebieskie niebieskie przeważają na Forum i widoczne są dla wszystkich odwiedzających Serwis KOMIS. Wątki wątki zielone zielone dostępne są dla wszystkich zalogowanych użytkowników Serwisu. W wątkach wątki żółte żółtych prowadzone są dyskusje, do których dostęp mają współpracownicy Redakcji, członkowie Redakcji, Moderatorzy i Administratorzy. Do wątków wątki czerwone czerwonych dostęp mają wszyscy poprzednio wymienieni, z wyjątkiem współpracowników Redakcji. Wątki wątki fioletowe fioletowe służą Moderatorom do porozumiewania się między sobą i z Administratorami. Wątki wątki czarne czarne zawierają dyskusje prowadzone przez Administratorów.

Z kolorami wątków ściśle związane są kolory poszczególnych użytkowników. Użytkownicy koloru –– czarnego to Administratorzy. Ich rolą jest dbanie o prawidłowe funkcjonowanie całego Serwisu. Na Forum Administratorzy mogą upominać użytkowników, modyfikować i usuwać wysłane przez nich komentarze (posty), blokować wątki w części lub w całości (takie wątki oznaczane są czerwonym przekreśleniem - wątki zamknięte), usuwać wątki, łączyć kilka wątków w jeden, blokować użytkownikom możliwość pisania na Forum bądź możliwość przeglądania Serwisu, a także wręczać im zielone i czerwone kartki.

Użytkownicy koloru –– fioletowego to Moderatorzy. Są to zwykli użytkownicy Serwisu, jednak na Forum posiadają uprawnienia takie, jak Administratorzy.

Użytkownicy koloru –– czerwonego to członkowie Redakcji. Są to osoby, które od dłuższego czasu wspierają Serwis KOMIS swoimi informacjami, zdjęciami, lub w inny sposób przyczyniają się do rozwijania Serwisu.

Użytkownicy koloru –– żółtego to współpracownicy Redakcji. Najczęściej są to osoby, które niedawno rozpoczęły współredagowanie Serwisu, bądź dostarczają informacji nieregularnie. Bardzo często po pewnym czasie współpracownicy Redakcji awansują na członków Redakcji.

Kolorem –– zielonym oznaczeni są wszyscy pozostali zarejestrowani użytkownicy Serwisu KOMIS.

Informacje o kolorze danego użytkownika można znaleźć w wielu miejscach Serwisu, w postaci kolorowego kwadracika przy nazwie użytkownika. Kliknięcie nazwy użytkownika powoduje przejście na jego stronę profilową, podobnie jak dzieje się to na forach opartych na skrypcie phpBB po kliknięciu przycisku profil / profile.

Istnieją dwa sposoby tworzenia nowych wątków, zależnie od ich rodzaju. Aby utworzyć wątek do informacji, sondy bądź zdjęcia w Galerii, należy kliknąć link "Brak komentarzy", umieszczony pod tą informacją, sondą lub obok zdjęcia. Powoduje to otwarcie formularza tworzenia nowego wątku. Należy w nim wpisać treść pierwszego komentarza (posta) w tworzonym wątku. Tytuł wątku nadawany jest automatycznie. Kliknięcie przycisku "Utwórz wątek", umieszczonego pod formularzem, powoduje pojawianie się na Forum nowego, utworzonego przez Ciebie wątku.

Nieco inny jest sposób tworzenia tzw. wątków swobodnych, czyli niezależnych od umieszczonych w Serwisie KOMIS informacji, sond i zdjęć. W tym przypadku tworzenie wątków odbywa się poprzez stronę główną Forum. Aby założyć nowy wątek, należy kliknąć link "Rozpocznij nowy wątek", umieszczony w prawym górnym rogu strony. Odpowiada to kliknięciu przycisku nowy temat / new topic na forum opartym na skrypcie phpBB. Po kliknięciu następuje otwarcie formularza podobnego do tego, opisanego wyżej. Różnica polega na tym, że w tym formularzu samodzielnie musisz określić tytuł wątku. Ponadto zależnie od posiadanych uprawnień możesz wybrać kolor wątku, wskazując odpowiednią pozycję na rozwijanej liście "Zastrzeżone".

struktura drzewaKażdy wątek ma strukturę drzewa. Z pnia wyrastają gałęzie, z nich kolejne gałęzie, z nich gałązki itd. Strukturę wątku można obejrzeć na tzw. drzewie wątku, które widoczne jest po wejściu do wątku na dole strony (w trybie przeglądania pojedynczych komentarzy). Domyślnie drzewo jest ukryte, aby je wyświetlić należy kliknąć link "Pokaż drzewo wątku". Domyślne zachowanie możesz zmienić w ustawieniach swojego profilu. Struktura drzewa pozwala szybko określić kto komu i na co odpowiada. Należy jednak uważać, aby prawidłowo korzystać z funkcji odpowiadania, ponieważ na Forum Serwisu KOMIS nowe posty w wątkach umieszczane są w logicznej kolejności, a nie zawsze na końcu wątku, jak ma to miejsce na forach opartych na skrypcie phpBB.

Pierwszą i najczęściej wykorzystywaną możliwością odpowiadania jest napisane odpowiedzi na konkretny post. W takim przypadku napisany przez Ciebie post zostanie w drzewie wątku umieszczony pod postem, na który odpowiadasz. Aby skorzystać z tej możliwości, należy kliknąć na link "Odpowiedz na ten post", zlokalizowany na belce tytułowej posta, na który odpowiadasz. Kliknięcie na ten link odpowiada kliknięciu przycisku cytuj / quote na forach phpBB. Po skorzystaniu z linka zostanie otwarty formularz pisania nowego posta wraz z zacytowanym postem, na który odpowiadasz (o tym, jak prawidłowo pisać posty, przeczytasz niżej). Automatycznie również zostanie nadany tytuł, będący tytułem posta, na który odpowiadasz, z prefiksem "Re:". Tytuł możesz zmienić. Należy uważać, aby kliknąć na właściwy link "Odpowiedz na ten post", tj. ten, który znajduje się przy poście, na który odpowiadasz.

Z drugiej możliwości odpowiadania w wątkach będziesz korzystać, gdy będziesz chciał odnieść się ogólnie do tematyki poruszanej w danym wątku, a nie odpowiedzieć na konkretny post. Wówczas powinieneś wykorzystać link "Dodaj komentarz", umieszczony pod tytułem wątku oraz na dole strony. Odpowiada on przyciskowi odpowiedz / post reply w forach phpBB. Jego kliknięcie powoduje wyświetlenie pustego formularza wysyłania posta. Tytuł posta określasz samodzielnie. Dodany przez Ciebie post pojawi się poniżej wszystkich postów w danym wątku.

W ciągu 10 minut od wysłania posta możesz go wyedytować bądź usunąć. Edycja posta możliwa jest po kliknięciu linka "Edytuj", znajdującego się na pasku tytułowym posta, który chcesz wyedytować. Jego działanie jest podobne do działania przycisku zmień / edit na forach phpBB. Post może być edytowany do pięciu razy. Usunięcie posta jest możliwe dzięki linkowi "Usuń", również umieszczonemu na belce tytułowej posta. Na forach phpBB to samo działanie można wykonać dzięki kliknięciu przycisku usuń. Uwaga, nie ma możliwości usunięcia pierwszego posta w wątku. Edycja i usuwanie są możliwe wyłącznie w przypadku postów, na które nikt jeszcze nie odpowiedział.

Podczas pisania i edycji postów do Twojej dyspozycji są trzy znaczniki języka HTML, pozwalające na pewne zmiany formatowania w wyświetlanym tekście. Objęcie tekstu znacznikami <B> i </B>, np. wpisanie <B>tekst</B> spowoduje zastosowanie pogrubienia, czyli otrzymamy tekst. Do ustawiania kursywy służą znaczniki <I> i </I>, a podkreślenia - <U> i </U>. Wszystkie pozostałe znaczniki są usuwane. Oznacza to m.in., że nie należy wstawiać linków za pomocą znacznika <A>. Wpisane adresy internetowe automatycznie zamieniane są na linki.

Wiadomości w wątkach można przeglądać w dwóch trybach. Pierwszy to przeglądanie pojedynczych wiadomości, będący trybem domyślnym (ustawienie to można zmienić w opcjach profilu). Do poruszania się pomiędzy postami służą linki "Poprzednia wypowiedź"/"Następna wypowiedź" oraz "Poprzednia nieprzeczytana wypowiedź"/"Następna nieprzeczytana wypowiedź". Drugą możliwością jest wyświetlanie jednocześnie wszystkich postów w wątku. W takim przypadku skrypt również stara się zachować strukturę drzewa. Do przełączania między trybami służą linki "Pokaż wszystkie" i "Wyświetlanie pojedyńczych wiadomości", umieszczone pod tytułem wątku oraz na dole strony.

Skrypt Forum posiada również przydatną funkcję oznaczania nowych postów. Komentarze, które nie zostały przez Ciebie oznaczone jako przeczytane, wyświetlane są na szarym tle. Aby włączyć funkcję oznaczania nieprzeczytanych postów, należy skorzystać z linka "Oznacz wszystkie wątki jako przeczytane", znajdującego się w prawym górnym rogu na stronie głównej Forum. Po dokonaniu tej czynności nowe posty będą już wyróżniane. Nie ma możliwości oznaczania pojedynczych postów jako przeczytane. Możesz zaznaczyć jeden wątek, korzystając z linka "Oznacz ten wątek jako przeczytany", znajdującego się w prawym górnym rogu, lub wszystkie wątki, używając wymienionego wcześniej linka "Oznacz wszystkie wątki jako przeczytane". Jeśli przez 20 dni nie będziesz korzystał z funkcji oznaczania nieprzeczytanych postów, dane zapisane na serwerze zostaną usunięte, co będzie oznaczać konieczność ponownego włączenia tej funkcji. Uwaga, mechanizm oznaczania nieprzeczytanych postów oparty jest na plikach cookie, zapisywanych w przeglądarce internetowej. Należy pamiętać, że usunięcie tych plików (np. poprzez skorzystanie z programu typu anty-spyware) spowoduje, że funkcja przestanie działać.

Forum nie posiada funkcji tzw. Prywatnych Wiadomości (pw / pm), znanej z forów phpBB. Administracja wychodzi z założenia, że jeśli dany użytkownik będzie chciał, aby się z nim kontaktowano, poda dane kontaktowe na swojej stronie profilowej.

Zasady pisania

Powyżej opisaliśmy, jak prawidłowo posługiwać się funkcjami Forum. Teraz powiemy, jak pisać posty, aby nie narazić się Administratorowi bądź Moderatorowi, a dyskusja przebiegała bezproblemowo.

1. Najpierw pomyśl, potem napisz. Znacznie lepiej widziane jest napisanie w przeciągu 10 minut jednego merytorycznego posta, niż dwudziestu o niczym. Pamiętaj, że Forum służy do prowadzenia dyskusji, a nie ścigania się w nabijaniu licznika postów.

2. Pisz poprawnie po polsku.

Google pomaga sprawdzać pisownięKażdemu z nas zdarza się popełniać błędy i nikt nie będzie miał do Ciebie pretensji, jeśli okazjonalnie również Tobie będzie się to przytrafiać. Jeśli jednak Twój dwulinijkowy post zawiera dwadzieścia błędów ortograficznych, kilkanaście interpunkcyjnych i całą masę literówek, to świadczy to tylko o Twoim lenistwie i braku szacunku dla innych. Dysleksja czy dysortografia nie są w tym przypadku żadnym uzasadnieniem. Współczesne przeglądarki internetowe wyposażone są w mechanizm sprawdzania pisowni. Możesz także skorzystać z internetowego Słownika ortograficznego Wydawnictwa Naukowego PWN. Również popularna wyszukiwarka Google może służyć do sprawdzania pisowni! W przypadku wpisanego nieprawidłowo wyrazu, wyszukiwarka zasugeruje prawidłową pisownię.

używaj znaków interpunkcyjnych to nie jest tylko taki nikomu niepotrzebny dodatek jeśli będziesz pisał w ten sposób zniechęcisz innych do dyskutowania z tobą bo nikomu nie będzie chciało się domyślać co chciałeś przekazać

Nie nadużywaj znaków zapytania i wykrzykników!!!??? Jeden wystarczy. Naprawdę.

Redagowanie postów zgodnie z zasadami pisowni pozwala na bezproblemowe prowadzenie merytorycznych dyskusji. Posty niepoprawne powodują natomiast dwie reakcje: niektórzy użytkownicy wdają się w dyskusję na temat pisowni, inni dany wątek omijają z daleka. Najczęściej oznacza to koniec merytorycznej dyskusji.

3. Nie używaj wulgaryzmów na Forum, nie zapisuj ich w postaci "wykropkowanej" czy "wygwiazdkowanej". Jeśli nie potrafisz zredagować wypowiedzi, która nie będzie zawierać wulgaryzmów, świadczy to tylko o Twoim prymitywizmie.

4. Nie obrażaj innych dyskutantów.

5. Rozmowy prywatne prowadź poza Forum.

6. Unikaj dyskusji na tematy niezwiązane z komunikacją miejską (czyli tzw. off-topic). Jeśli jednak sytuacja wymaga podjęcia takiej dyskusji, zaznacz to w tytule posta, dodając ciąg znaków "[OT]" na jego początku lub końcu.

7. Zadawanie pytań np. o numery taborowe golęcińskich helmutów, wiek polickich MAN-ów NG313, czy też dane techniczne klonowickich Volvo B10MA w sytuacji, gdy wszystkie te informacje można znaleźć w Bazie danych będzie skutkować zamykaniem tego typu wątków.

8. Nie oczekuj, że odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania otrzymasz podane na tacy. Zanim zadasz jakiekolwiek pytanie na Forum, sprawdź korzystając z wyszukiwarki, czy odpowiedź na nie nie kryje się już w zasobach Serwisu. Dopiero gdy nie przyniesie to oczekiwanych rezultatów, zadaj pytanie na Forum, podając jednocześnie, jakich słów kluczowych używałeś w wyszukiwarce. Dzięki temu pozostali dyskutanci będą widzieć, że włożyłeś minimum wysiłku w samodzielne wyszukanie informacji i z chęcią pokierują Cię dalej.

9. Wyszukiwarki używaj również, aby upewnić się, czy nikt wcześniej nie poruszył już tematu, o którym chcesz napisać na Forum. Jeśli wątek na ten temat znajduje się już na Forum, nowe posty umieszczaj właśnie w nim. Jeśli znajdziesz kilka takich wątków, wybierz jeden z nich i tam prowadź dyskusję.

10. Nie umieszczaj na Forum postów, które powinny trafić do działu informacji. Zgłaszanie informacji do publikacji w Serwisie możliwe jest poprzez Newsroom (z praktyki wynika, że ok. 80% zgłaszanych informacji jest publikowane). Publikowanie newsów na Forum powoduje bałagan i trudniejszy dostęp dla osób, które w przyszłości mogą tej informacji poszukiwać.

11. Unikaj postów, które nic nie wnoszą do dyskusji, np. podziękowań za odpowiedź na zadane pytanie bądź postów typu "całkowicie zgadzam się z przedmówcą".

12. Swoją odpowiedź na czyjś post wstawiaj pod cytatem (względnie cytatami, jeśli odpowiadasz niezależnie na kilka fragmentów posta przedpiścy).

13. Oddzielaj cytaty od własnych wypowiedzi jedną wolną linijką. Dzięki temu nikt nie będzie musiał się doszukiwać granicy między tym, co napisałeś, a tym, na co odpowiadałeś.

14. Usuwaj zbędne cytaty! W swoim poście pozostawiaj tylko te fragmenty posta przedpiścy, na które faktycznie odpowiadasz. Pamiętaj jednak, że jeśli jest to bardzo obszerny fragment, skróć go, pozostawiając tylko początek bądź najistotniejsze elementy, resztę zastępując np. wyrazem "[ciach]" bądź znakiem "[...]". Jeśli uważasz, że ustosunkowujesz się do całości posta przedpiścy, a jest on długi, całkowicie wytnij cytat. Więcej informacji o prawidłowym cytowaniu znajdziesz w Estetykiecie.

15. Jeśli w poście pozostawiasz cytaty wyłącznie Twojego przedpiścy, usuwaj wrotki wszystkich pozostałych osób. Wrotka to ciąg znaków na początku posta, brzmiący: "X napisał(a):".

Uporczywe ignorowanie opisanych tu zasad może doprowadzić do ogłoszenia Cię forumowym trollem oraz spowodować zablokowanie dostępu do Forum przez Administratora lub Moderatora.

Więcej informacji o tym, jak pisać estetyczne posty, znajdziesz w przytoczonej już wyżej Estetykiecie. Przed rozpoczęciem pisania na Forum zapoznaj się również z Regulaminem Forum Publicum.

Wszelkie uwagi do niniejszej instrukcji, propozycje modyfikacji, prośby o wyjaśnienie niejasności itp. prosimy kierować na adres admin@mkm.szczecin.pl.

Jeśli przeczytałeś Pomoc i w dalszym ciągu nie znalazłeś odpowiedzi na nurtujące Cię pytanie,
możesz napisać do nas.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)