Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie
Jubileusze

8 lat temu
 - Zakończenie dostawy 14 nowych Solarisów Urbino 12 dla SPAK (6 maja 2011)
 - Zakończenie dostawy kolejnych pięciu fabrycznie nowych autobusów Solaris Urbino 12 dla SPAD. (11 maja 2011)
 - Zakończenie dostawy pierwszych pięciu fabrycznie nowych autobusów Solaris Urbino 18 dla SPPK. (18 maja 2011)

9 lat temu
 - Wraz z zakończeniem remontu torowiska w alei Bohaterów Warszawy na swoje trasy wracają tramwaje linii 5, 7 i 9. Jednocześnie likwidacji ulega autobusowa linia zastępcza 809. (22 maja 2010)

10 lat temu
 - Z powodu zapadnięcia się jezdni na ulicy Kolumba tramwaje linii 3 i 6 zostają skierowane do pętli "Dworcowa". Na trasie do Pomorzan zostaje uruchomiony autobus linii 836. (8 maja 2009)

13 lat temu
 - Zmiana trasy linii 62 i 73 w związku z oddaniem do użytku nowej pętli autobusowej "Wielgowo Borsucza". (1 maja 2006)   [więcej...]

15 lat temu
 - Wydłużenie wybranych kursów linii 81 do Kołbaskowa. (4 maja 2004)

17 lat temu
 - Na wagon 102Na 610'' spada słup trakcyjny. Wydarzenie ma miejsce na Placu Żołnierza Polskiego (przy Bramie Królewskiej). Do 31 maja włącznie linie 1 i 4 kursują do Stoczni Szczecińskiej, natomiast do ul. Czarnieckiego kursują autobusy zastępcze. (29 maja 2002)

18 lat temu
 - Rozpoczęcie eksploatacji wagonów 105N2k/2000. (19 maja 2001)

19 lat temu
 - Dostawa do SPPK jednego autobusu MAN NL222 (A10). (25 maja 2000)

21 lat temu
 - Początek drugiej dostawy autobusów Volvo B10MA do Szczecina; rozpoczęcie ich eksploatacji na zajezdni Dąbie. (maj 1998)

22 lata temu
 - Zakończenie remontu torowiska na Dworcowej i Nowej. Linie 2 oraz 3 wróciły na swoje trasy. (31 maja 1997)

25 lat temu
 - Rozpoczęcie eksploatacji jedynych w Polsce wagonów 105Np. (31 maja 1994)

34 lata temu
 - Do użytku oddano nową zajednię autobusową w Policach. (maj 1985)

121 lat temu
 - Zakończenie eksploatacji tramwajów konnych. (1 maja 1898)
 - Do użytku oddano nową trasę na Jana z Kolna, Emilii Plater i Staszica. (1 maja 1898)

138 lat temu
 - Przedsiębiorstwo Siemens & Halske uruchomiło w Lichterfelde (Berlin) pierwszą komercyjną linię tramwaju elektrycznego. (12 maja 1881)

140 lat temu
 - Rozpoczęcie budowy pierwszej linii tramwaju konnego w Szczecinie. (6 maja 1879)   [więcej...]

 Kalendarz: 1945 - 2000

strona główna »
baza danych »
encyklopedia »
do 1900 roku | lata 1900 - 1945 | lata 1945 - 2000 | od 2000 roku
1999
 28 czerwca - Likwidacja kursów szczytowych na linii 6 i uruchomienie linii szczytowej 6 Bis na trasie Pomorzany - Ludowa.
 lipiec - Strajk w MZK paraliżuje miasto. Nie strajkuje tylko zajezdnia Dąbie (oraz SPPK).
 listopad - SPPK rozpoczyna eksploatację pierwszych autobusów MAN NL222 (A10).
 1 listopada - Wydzielenie zajezdni autobusowych ze struktur MZK. Powstanie Szczecińskich Przedsiębiorstw Autobusowych "Klonowica" oraz "Dąbie".
1998
 maj - Początek drugiej dostawy autobusów Volvo B10MA do Szczecina; rozpoczęcie ich eksploatacji na zajezdni Dąbie.
 wrzesień - SPPK rozpoczyna eksploatację pierwszych autobusów MAN NG312 (A11).
 1 grudnia - Uruchomienie linii 82 na trasie Kołłątaja - Krucza Dom Kombatanta.
1997
 styczeń - Na zajezdni Dąbie rozpoczęto eksploatację 11 nowych autobusów Jelcz 120MM/1.
 styczeń - Dostawa pierwszych autobusów Autosan H6.
 1 lutego - Wydzielenie z MZK zajezdni w Policach, która od tej chwili nosi nazwę Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.
 31 maja - Zakończenie remontu torowiska na Dworcowej i Nowej. Linie 2 oraz 3 wróciły na swoje trasy.
 1 lipca - Reforma komunikacji nocnej. 16 nowych linii autobusowych otrzymują oznaczenia od 501 do 516.
 26 lipca - Wydłużenie linii 3 z zajezdni Niemierzyn do Lasu Arkońskiego.
1996
 2 stycznia - Ponowne uruchomienie linii 1 na trasie Głębokie (Zajezdnia Pogodno) - Potulicka.
 luty - Początek dostaw używanych wagonów niemieckich GT6.
 6 października - Rozpoczął się romont torowiska na ulicach Dworcowej i Nowej. Linia 2 została skierowana na ulicę Potulicką, a linia 3 ulicami Wyszyńskiego i Nabrzeże Wieleckie.
 3 listopada - Ostatni dzień kursowania wagonów rodziny N na linii 3.
 grudzień - Rozpoczęto eksploatację pierwszego w Szczecinie autobusu niskowejściowego Jelcz M121M.
 1 grudnia - W nocy z 1 na 2 grudnia po raz ostatni na miasto wyjechały nocne linie tramwajowe i wagony rodziny N.
1995
 1 lutego - Do eksploatacji weszło 19 pierwszych autobusów Volvo B10MA.
 1 czerwca - Wyodrębnienie Zarządu Komunikacji Miejskiej ze struktur MZK.
 1 lipca - Zawieszenie linii 3.
 3 lipca - Skrócenie linii 2 do ulicy Dworcowej.
 6 listopada - Ponowne uruchomienie linii 3 na trasie zajezdnia Niemierzyn - Pomorzany.
1994
 3 stycznia - Z powodu fatalnego stanu torowiska na ulicach Arkońskiej i Niemierzyńskiej linię 3 skierowano do Dworca Niebuszewo.
 31 maja - Rozpoczęcie eksploatacji jedynych w Polsce wagonów 105Np.
 6 czerwca - Uruchomienie na okres testów (do 24 czerwca 1994) pospiesznej linii autobusowej F, kursującej na trasie Plac Rodła - Osiedle Chemik.
 1 września - Uruchomienie na stałe pospiesznej linii autobusowej F (Plac Rodła - Osiedle Chemik).
 listopad - Rozpoczęto eksploatację autobusów Jelcz 120M.
1993
 listopad - Reforma komunikacyjna - wprowadzenie taryfy czasowej.
1992
 1 września - Linię 5 skrócono do Stoczni Szczecińskiej.
 1 września - Likwidacja linii 10, kursującej na trasie Stocznia Szczecińska-Potulicka.
1991
 1 lutego - Utworzenie linii pospiesznych A oraz B. Skrócenie dotychczasowych linii 65 i 71 do Basenu Górniczego.
 30 kwietnia - WPKM zostało podzielone na 3 samodzielne przedsiębiorstwa.
 10 czerwca - Zawieszenie linii 1 w związku z remontem torowiska w alei Wojska Polskiego.
 1 sierpnia - Utworzono zakład budżetowy miasta Szczecina pod nazwą Miejski Zakład Komunikacyjny.
 30 listopada - Rozpoczęcie eksploatacji wagonów 106Na.
1990
 21 stycznia - Zakończenie remontu ulic Kolumba i Chmielewskiego. Linie 3 oraz 6 wracają na swoje trasy.
1989
 lipiec - Rozpoczęcie eksploatacji autobusów Jelcz L11.
1988
 10 października - Linia 12 skierowana została od pl. Sprzymierzonych do Dworca Niebuszewo.
1985
 maj - Do użytku oddano nową zajednię autobusową w Policach.
 30 lipca - Rozpoczęcie remontu ulic Kolumba i Chmielewskiego. 
 30 lipca - Utworzono linię 12 na trasie Pomorzany - Głębokie, obsługiwaną składami (4)N+(4)ND przez zajezdnię Niemierzyn.
 grudzień - Rozpoczęcie ekploatacji pierwszych autobusów Jelcz M11.
1984
 1 lutego - Uruchomiono linię 71 na trasie Osiedle Słoneczne - Osiedle Arkońskie. Równocześnie zlikwidowano linię 51 bis.
1983
 4 lipca - Ponowne skierowanie linii 2 do Basenu Górniczego.
1981
 - Modernizacja wraz z rozbudową zajezdni Pogodno.
 25 lipca - Rozpoczęcie eksploatacji wagonów 105Na.
 listopad - Rozpoczęcie eksploatacji pierwszych autobusów Ikarus 280.
1980
 sierpień - W połowie miesiąca z powodu strajku, staje cała komunikacja miejska.
 25 września - Uruchomiono szczytową linię 51bis na trasie Wiosny Ludów - Stocznia Szczecińska.
 1 grudnia - Uruchomiono linię pospieszną P na trasie Plac Sprzymierzonych - Police Grzybowa przez Tanowo. Linię zlikwidowano po kilku latach.
 10 grudnia - Uruchomiono linię 74 na trasie Basen Górniczy - Osiedle Słoneczne.
1979
 - Uruchomienie linii 102 Bis na trasie Police Rynek - Police Szkoła.
 - Modernizacja wraz z rozbudową zajezdni Golęcin.
 15 stycznia - Uruchomienie linii 56bis na trasie Basen Górniczy - Szczecińskie Zakłady Drobiarskie.
 24 lipca - Uruchomienie szczytowej linii 72bis na trasie Basen Górniczy - Jezierzyce.
1978
 - Uruchomiono linię 106 na trasie Zakłady Chemiczne Police - Osiedle Chemik.
 marzec - Do eksploatacji oddano nową zajezdnię autobusową przy ulicy Struga.
 listopad - Po zakończonym remoncie ulicy Asnyka linia 2 powróciła na Dworzec Niebuszewo.
 18 grudnia - Uruchomienie szczytowej linii 101bis na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Studzienna.
1977
 lipiec - Z powodu remontu ulicy Asnyka linia 2 zostaje skierowana do Lasu Arkońskiego.
 sierpień - Rozpoczęto eksploatację pierwszych autobusów Jelcz-Berliet PR110.
 1 grudnia - W celu uniknięcia postojów przed często zamykanym przejazdem kolejowym, linię 77 skierowano przez ulice Kniewską i Lubczyńską.
1976
 1 stycznia - Przekształcenie MPK w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej.
 1 grudnia - Likwidacja linii autobusowej 65.
1975
 - Do użytku oddano pętlę na Gocławiu, gdzie przedłużono linię 6. 
 18 marca - Rozpoczęcie eksploatacji wagonów 105N.
1974
 15 grudnia - Uruchomiono linię 11 na trasie Pomorzany - Ludowa.
1973
 2 stycznia - Do użytku oddano Estakadę Pomorską oraz nową pętlę tramwajowo-autobusową Basen Górniczy gdzie skierowano linie 2, 7 oraz 8.
 2 stycznia - Uruchomienie linii 76 na trasie Energetyków - Elewator Ewa.
 2 kwietnia - Uruchomienie linii 77, skrócenie linii 72. 
 sierpień - Linie 53 (Głębokie - Tanowo) oraz 65 (Tanowo - Zakłady Chemiczne) zostały połączone.
 15 sierpnia - Uruchomiono linię 80 na trasie Podjuchy Pętla - Gryfino - Dolna Odra.
 listopad - Rozpoczęcie eksploatacji 3 pierwszych i jedynych w Szczecinie autobusów Berliet PR100.
 1 grudnia - Wstrzymano ruch tramwajowy w znaczniej części centrum miasta. Do Użytku oddano torowisko na Bohaterów Warszawy (od Jagiellońskiej do Krzywoustego) oraz Krzywoustego (od Bohaterów Warszawy do pl. Kościuszki). 
 1 grudnia - Przeorganizowano numerację linii autobusowych. Od tej pory linie podmiejskie otrzymały numery powyżej 100. 
 1 grudnia - Wprowadzono uproszczoną taryfę według której opłata strefowa obowiązywała wyłącznie na liniach podmiejskich.
 1 grudnia - Uruchomienie linii 65 na trasie Pomorzany Frysztacka - Stocznia Remontowa. 
1971
 - Linię 6 skierowano przez Jana z Kolna (w obu kierunkach) i Kolumba do Pomorzan.
 - Linię 71 (dawniej 70) wydłużono do Jasienicy.
 - Uruchomiono linię 65 na trasie Zakłady Chemiczne - Tanowo.
 13 grudnia - Rozpoczęcie eksploatacji wagonów 102Na.
1969
 14 czerwca - Do użytku oddano nową pętlę przy ulicy Potulickiej.
1968
 - Rozpoczęto eksploatację autobusów San H-100.
1967
 - Do użytku oddano nowy kompleks przy ulicy Klonowica obejmujący zajezdnię autobusową, warsztaty tramwajowe oraz budynek biurowy.
 27 października - Uruchomienie linii 10 na trasie Ludowa - Obrońców Stalingradu - Wawrzyniaka.
 7 grudnia - Katastrofa tramwajowa na ulicy Wyszaka. 
1966
 - Rozpoczęto eksploatację autobusów Jelcz 272Mex.
1965
 - Rozpoczęto eksploatację autobusów Skoda 706Mex.
 16 lutego - Wydłużenie linii 9 do pętli Głębokie.
 24 kwietnia - Linię 1 skierowano od pl. Zgody ulicami Obrońców Stalingradu, Wyszaka, Jana z Kolna do Stoczni Szczecińskiej.
1964
 - Linię 5 wydłużono do pętli Stocznia Remontowa.
 26 sierpnia - Rozpoczęto budowę Estakady Pomorskiej. Linie 2 oraz 8 zostały skrócone do Wyszyńskiego (z nawrotem przez Dworcową).
1963
 - Przenumerowanie linii 1 Bis na 9.
 - Linię 6 skierowano na pętlę uliczną od Dworcowej przez Niepodległości, Wyszaka do Jana z Kolna i dalej swoją trasą.
1962
 6 czerwca - Oddano do użytku ulicę Wielką (obecnie Wyszyńskiego). Linie 2 oraz 8 zostały skierowane nową arterią.
1961
 1 czerwca - Do użytku oddano pętlę Las Arkoński, gdzie przedłużono linię 3.
 23 grudnia - Do użytku oddano nową pętlę tramwajową na Pomorzanach.
1959
 - Oddano do użytku odbudowany most Długi. Linie 2 oraz 8 skierowano z ulicy Dworcowej przez Nabrzeże Wieleckie, most Długi do Energetyków i dalej do Basenu Kaszubskiego.
1958
 16 października - Uruchomienie linii szczytowej 1 Bis na trasie Zajezdnia Pogodno - Potulicka (przez śródmiejski odcinek Wojska Polskiego).
1957
 - Zlikwidowano linię 9.
 grudzień - Uruchomiono linię 70 na trasie Plac Hołdu Pruskiego - Police Rynek.
1956
 - Ponownie uruchomienie linii 9 na trasie Żołnierska - Gocław.
 - Powstanie linii 53
1955
 - Oddano do użytku pętlę Głębokie, gdzie przedłużono linię 1. Linię C skrócono do nowej pętli.
 - Zawieszenie linii 9.
 - Do użytku oddano pętlę uliczną na Gumieńcach.
 listopad - Oznaczenia literowe linii autobusowych od A do H zastąpiono liczbami od 51 do 58.
1954
 - Uruchomiono szczytową linię autobusową A na trasie Wszystkich Świętych - Osowo.
 - Wydłużenie linii 9 do Gocławia przez ulicę Malczewskiego.
 - Do użytku oddano pętlę Krzekowo, gdzie wydłużono linie 5 oraz 7.
1953
 - Uruchomienie linii 9 na trasie Żołnierska - Wawrzyniaka.
1952
 grudzień - Nazwę Miejskie Zakłady Komunikacyjne zastąpiono przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.
 22 grudnia - Linię 5 skrócono do Stoczni Szczecińskiej. Linię 6 wydłużono do Gocławia.
1951
 - Uruchomiono linię autobusową G na trasie Dworzec Niebuszewo - Warszewo.
 - Zlikwidowano linię autobusową A.
 styczeń - Uchwałą Prezydium Miejskiej Rady Narodowej utworzono przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Miejskie Zakłady Komunikacyjne.
 1 stycznia - Linia 6 skierowano odbudowaną trasą na Jana z Kolna do Dworca Głównego. Linię 7 wydłużono do Stoczni Szczecińskiej.
 20 kwietnia - Uruchomienie linii autobusowej H na trasie Dworzec Główny - Unii Lubelskiej Szpital.
 4 lipca - Likwidacja linii H.
1950
 - Do Szczecina dociera pierwsza dostawa nowych autobusów marki Mavag.
 23 lutego - Linię 5 wydłużono do Gocławia, a w centrum skierowano ulicami Wyzwolenia i Malczewskiego. Linię 6 skierowano od Nocznickiego przez Parkową, Matejki, Niepodległości do Potulickiej.
1949
 - Wydłużono linię 2 przez Wyzwolenia, Niepodległości, Dworcową, tymczasowy most Bayleya, Heyki, Energetyków i Gdańską do Basenu Kaszubskiego.
1948
 - Do Szczecina dostarczono 3 nowe autobusy Leyland.
 1 września - Uruchomienie linii 8 na trasie Ku Słońcu - Basen Kaszubski. Linia 5 została skierowana do ulicy Potulickiej.
 1 listopada - Linię 5 skierowano ulicami Obrońców Stalingradu, Wojska Polskiego, Jagiellońską, Bohaterów Warszawy do Żołnierskiej.
 9 grudnia - Linię 8 przedłużono do ulicy Ku Słońcu. Trasę autobusu skrócono z pl. Kościuszki do Ku Słońcu (domy akademickie).
1947
 - Uruchomienie linii 2 na trasie Kołłątaja - Dworzec Niebuszewo.
 - Uruchomiono linię 5 na trasie Lubeckiego (wiadukt) - Ku Słońcu.
 - Linię 7 wydłużono na Pogodnie do ulicy Wernyhory, a w centrum przez Wyszaka do Jana z Kolna.
 4 kwietnia - Uruchomienie powojennej komunikacji autobusowej. 
 czerwiec - Uruchomienie linii autobusowych Wojska Polskiego - Tanowo oraz Gocław - Police
1946
 - Linia 1 zaczęła kursować na trasie Zajezdnia Pogodno - Potulicka.
 5 czerwca - Uruchomiono linię 6 na trasie Gocław - Lubeckiego wiadukt.
1945
 styczeń - Początek ewakuacji ludności cywilnej miasta. Wszystkie linie tramwajowe skierowano na dworce Główny oraz Niebuszewo.
 24 kwietnia - Ostatni dzień kursowania komunikacji miejskiej w niemieckim Szczecinie.
 12 sierpnia - Prezydent Piotr Zaremba uroczyście inauguruje odbudowaną po wojnie komunikację tramwajową. 
 6 września - Rosyjska obsługa elektrowni wyłączyła prąd dla sieci tramwajowej. Na następny dzień włączono prąd na godzinę, aby umożliwić sprowadzenie wozów do zajezdni.
 4 października - Rosjanie wznowili dostawy energii elektrycznej co umożliwiło ponowne uruchomienie komunikacji tramwajowej.
 4 października - Uruchomiono linię 1 na trasie Ostrawicka - pl. Zwycięstwa.

Kalendarium wersja 1.1
Wszelkie prawa zastrzeżone

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)