Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 2: Toruń

Jacek Kalicki, 29.07.2011
Kategoria: Artykuł
[dodane 29.07.2011, g. 09:13 przez –– mkubien]
strona główna »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum
Dyskusja na temat tej informacji jeszcze się nie rozpoczęła. Możesz być pierwszym, który napisze do niej komentarz! Wejdź na forum.
Więcej...
Z wizytą w...
  • Z wizytą na Krymie
  • Mieszkając w Amsterdamie - część 1
  • Z wizytą w Wiedniu
  • Šalinou po městě, czyli z wizytą w Brnie
  • Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 3: Bydgoszcz
  • Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 2: Toruń
  • Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 1: Grudziądz
  • Z weekendową wizytą w Zielonej Górze
  • Z wizytą w Gdyni - komunikacja autobusowa
  • Wszystkich Świętych nie tylko w Szczecinie, czyli z wizytą w Warszawie

    więcej »

  • Składy w Toruniu kursują tylko na "jedynce"
    Składy w Toruniu kursują tylko na "jedynce"
    800x600; 160.6 KB

    Toruń ma niezbyt skomplikowaną sieć tramwajową. W zasadzie są to dwie linie w układzie wschód-zachód, które zbiegają się w zachodniej części miasta, gdzie też zlokalizowana jest zajezdnia. Do niedawna sieć torowisk liczyła 22 km, ale od 1.04.2011 jest krótsza o 1 km z powodu zamknięcia i planowanej likwidacji torowiska na ul. Wschodniej. Zresztą wjazd z ul. Wschodniej na trasę "jedynki" już jest niemożliwy z powodu przebudowy skrzyżowania. Dojazd z Rubinkowa do Dworca Wschodniego jest możliwy teraz wyłącznie autobusami.

    Likwidacja ruchu tramwajów na ul. Wschodniej oraz zamknięcie (na szczęście tylko czasowe) ruchu na trasie do Elany spowodowały dość ciekawą sytuację. Mianowicie, 3 z 4 toruńskich linii kursują w tej samej relacji (Wschodnia - Motoarena), z których dwie (2 i 4) nawet identyczną trasą! Z tego powodu oraz z powodu przebieranek między liniami 2 i 4 wewnętrzne tablice z przebiegiem linii są dwuczęściowe. Tablica z przebiegiem trasy jest stała, a zmieniana jest tylko mniejsza tabliczka z numerem linii.

    Linia 1 kursuje od pętli ulicznej przy zajezdni (przystanek końcowy "Reja") przez centrum obok Starego Miasta i dworca kolejowego Toruń Miasto do pętli "Olimpijska". Od pętli "Reja" do Starego Miasta pokrywa się z linią 3, która tylko ten odcinek ma różny od trasy linii 2 i 4. Z kolei linie 2 i 4 obsługują trasę biegnącą nieco bardziej na północ od trasy "jedynki" i zapewniają dojazd m.in. do dworca kolejowego Toruń Wschodni.

    Linia 1 kursuje z częstotliwością co 7-8 minut w szczycie, co 10 minut po szczycie oraz co 15 minut wieczorem w dni powszednie, w soboty i w niedziele. Ponadto jest też nocna wersja oznaczona 1N, kursująca mniej więcej co godzinę.

    Linie 2 i 4 kursują co 15 minut w szczycie, co 20 minut po szczycie oraz co 30 minut wieczorem w dni powszednie, w soboty i w niedziele. Ponieważ kursują dokładnie na przemian, to w efekcie częstotliwość kursowania na tej trasie jest identyczna jak "jedynki".

    W porównaniu z pozostałymi, linia 3 kursuje z mizerną częstotliwością co 30 minut w szczycie i co 40 minut po szczycie, a do tego tylko w dni powszednie w godz. 5-16.

    Na linii 1 kursują dwuwagonowe składy, natomiast pozostałe 3 linie obsługiwane są solówkami.

    805-tka po modernizacji
    805-tka po modernizacji
    800x600; 168.6 KB

    Jeszcze kilka lat temu pod względem taborowym w Toruniu było wyjątkowo nudno - 55 sztuk dobrze znanych 805-tek z lat 1980-1990. Dopiero po rozpoczęciu modernizacji wagonów pojawiły się 805-tki po face-liftingu i w nowych żółto-niebieskich barwach. Jak dotąd zmodernizowano 10 wagonów, jednak dopiero w ostatnich wstawiono zupełnie nowe drzwi. Wagony 230+231, 232+233 i 264+265 mają drzwi tradycyjne, natomiast wagony 213+214, 238 i 239 mają drzwi z jedną szybą sięgającą 2/3 wysokości płata drzwiowego.

    Plany MZK Toruń dotyczące tramwajów są oczywiście bardzo bogate. Przede wszystkim przydałaby się nowa zajezdnia, ponieważ obecna nie mieści wszystkich wozów. Tramwaje nocują na ulicy przed zajezdnią oraz na pętlach "Olimpijska" i "Motoarena".

    W ramach rozbudowy sieci planowane jest połączenie dwóch tras nowym odcinkiem we wschodniej części miasta. Brzmi to trochę jak herezja, ponieważ dopiero co zlikwidowano takie połączenie przez ul. Wschodnią! Ponadto planowana jest budowa trasy do północnych dzielnic miasta oraz przedłużenie linii w kierunku zachodnim. Nie ma natomiast w planach odbudowy linii tramwajowej do dworca kolejowego Toruń Główny.

    Źródła:
    www.mzk.torun.pl
    www.tkmkm.xt.pl
    phototrans.eu
    www.nowosci.com.pl

    brak komentarzy | wersja do druku |

    KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
    Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
    Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)