Szczecin Blog

 Šalinou po městě, czyli z wizytą w Brnie

zack1989, 12.09.2011
Kategoria: Z wizytą w...
[dodane 11.09.2011, g. 14:23 przez –– X]
strona główna »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum
Dyskusja na temat tej informacji jeszcze się nie rozpoczęła. Możesz być pierwszym, który napisze do niej komentarz! Wejdź na forum.
Więcej...
Z wizytą w...
  • Z wizytą na Krymie
  • Mieszkając w Amsterdamie - część 1
  • Z wizytą w Wiedniu
  • Šalinou po městě, czyli z wizytą w Brnie
  • Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 3: Bydgoszcz
  • Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 2: Toruń
  • Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 1: Grudziądz
  • Z weekendową wizytą w Zielonej Górze
  • Z wizytą w Gdyni - komunikacja autobusowa
  • Wszystkich Świętych nie tylko w Szczecinie, czyli z wizytą w Warszawie

    więcej »

  • Brno, stolica Moraw, jest drugim co do liczby mieszkańców miastem w Republice Czeskiej. Liczba mieszkańców (405 tysięcy) jest zbliżona do liczby mieszkańców Szczecina, jednak powierzchnia miasta jest o około 25% mniejsza.

    Podstawą komunikacji miejskiej w Brnie jest komunikacja tramwajowa. Jest ona najstarszą i drugą co do wielkości po praskiej siecią w Republice.

    Szczecin Blog

    Łączna długość liniowo używanych torowisk to 69,7 km, wliczając linię do podbrneńskich Modřic. Aktualnie w Brnie jest 13 dziennych linii, których łączna długość to 139 km.

    Tramwaje, jak i trolejbusy i autobusy, obsługuje Dopravní podnik města Brna (Przedsiębiorstwo komunikacyjne miasta Brna).

    Specyficzna dla tramwajów w Brnie jest ich nazwa - w języku czeskim jest to po prostu tramvaj, a w brneńskim dialekcie, hantecu, jest to šalina, od niemieckiego Elektrische Linie (elektriŠE LÍNYe).

    Biorąc pod uwagę specyfikę miasta, które w bardzo małym stopniu zostało uszkodzone w wyniku działań wojennych, większość tramwajów kursuje na trasach niewydzielonych, w środku ulicy. Jedynie do blokowisk, budowanych w latach komunizmu, zostały wybudowane linie szybkiego tramwaju. Ogólnie rzecz biorąc, tory tramwajowe rozchodzą się promieniście od centrum.

    Wszystkie linie przejeżdżają przez jeden z dwóch głównych przystanków w centrum - "Hlavní nádraží" (Dworzec główny) lub "Česká" (Czeska). W przypadku tego pierwszego, przystanki tramwajowe mają razem 6 peronów - naprzeciwko budynku dworca są 4, a kolejne dwa w okolicach wiaduktu, w stronę ulicy Benešově (Benesza). Wszystkie przystanki w tym miejscu połączone są przejściem podziemnym razem z dworcem, jak i marketami za nim. Przez ulicę Nádražní (Dworcowa) przechodzą 4 tory, co jest nie tylko efektowne, ale i efektywne, zważywszy na ilość linii, które przejeżdżają przez tę ulicę.

    Benešová, która jest przedłużeniem Nádražní, ma jeszcze bardziej efektowne 3 tory - jadąc od dworca trzeci tor służy do wjazdu na trasę pod wiaduktem kolejowym, a od strony Malinovského náměstí (plac Malinowskiego) jako skręt w Cejl, lub jako pętla uliczna wokół placu.

    Serce Brna, czyli stare miasto, jest okrążone siecią tramwajową, jednak nie ma linii okólnej. Istnieje jednak trasa, która przecina ścisłe centrum. Jego główne ulice - Masarykova, Rašinova, Náměstí Svobody - są deptakiem, gdzie po kilku latach przerwy znowu jeździ tramwaj. Linia 4, która jeździ tą trasą, jest linią dość specyficzną. Z jednej strony dociera do najbardziej reprezentacyjnych miejsc w centrum, z drugiej do zaniedbanych przez ich mieszkańców osiedli romskich. W ciągu kilku ostatnich lat tory w ciągu ww. ulic, jak i ulice Joštova, Česká, Komenského náměstí, zostały gruntownie wyremontowane, co wiązało się ze sporymi utrudnieniami w ruchu, jak i potrzebą wykorzystania tramwajów dwukierunkowych - na przykład linie 11 i 13, które z Veveří wjeżdżają na Czeską, musiały kończyć swój bieg na końcu ulicy, gdzie zamontowano dodatkową zwrotnicę do zmiany kierunku jazdy, którą po remoncie zdemontowano. Linia 4, która normalnie jeździ na Náměstí Míru (plac Pokoju), w związku z tym samym remontem była najpierw skierowana na pętlę "Mendlovo náměstí" (plac Mendla), a w okresie wakacji kończyła swój bieg na Czeskiej, gdzie na stałe są zamontowane rozjazdy do zmiany kierunku jazdy.

    Ten remont jest świetnym przykładem funkcjonalności brneńskiej komunikacji. Podczas gdy "czwórka" była skrócona do Czeskiej, na Náměstí Míru jeździł autobus zastępczy - x4. Poza oczywistą rzeczą, jaką jest skomunikowanie tramwaju z autobusem, w tramwaju był podawany komunikat, że na Náměstí Míru kursuje zastępcza autobusowa komunikacja, a na wyświetlaczach na zewnątrz tramwaju, poza końcowym, czyli Czeską, był piktogram autobusu z jego końcowym przystankiem. Innym przykładem wykorzystania tego sposobu komunikowania o remontach był remont skrzyżowania Jugoslávská (Jugosłowiańska). Tramwaj linii 5, który normalnie kursuje na Štefanikova Čtvrť (osiedle Štefánika), był skierowany na Zemědělská (Rolnicza). Przed przystankiem "Jugoslávská" nadawany był komunikat "Prosím pozor, vůz jede směr Zemědělská" ("Proszę o uwagę, wóz jedzie w kierunku Rolniczej"). System nadawał również odpowiednie komunikaty, kiedy zmieniała się ulica przejazdu, a przystanki końcowe były takie same. W tym wypadku komunikat informował o ulicy, którą jedzie tramwaj.

    Komunikaty we wszystkich pojazdach DPMB są takie same; głosowe są zapowiadane przez kobiecy głos, a wizualne podawane są na wyświetlaczach na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. Oprócz standardowych nazw przystanków stosowane są piktogramy, łatwe do odczytania, np. kiedy następnym przystankiem jest szpital, oprócz nazwy przystanku jest wyświetlany piktogram krzyża, napis po czesku, angielsku i niekiedy po niemiecku, że to właśnie szpital. Tak samo w przypadku teatrów (maski teatralne) czy dworców (lokomotywa).

    Również na przystankach, przy których znajduje się budynek użyteczności publicznej na wyświetlaczach pojawia się odpowiedni napis w 2 lub 3 językach (np. urząd kraju, rektorat uniwersytetu itp.). Bardzo sympatycznie wygłaszany jest komunikat na przystanku końcowym - "[nazwa przystanku] Konečná zastávka. Prosíme cestující, aby vystoupili. Děkujeme" ("Przystanek końcowy. Prosimy podróżnych o wyjście. Dziękujemy"). Bardzo pomocne są również komunikaty, kiedy pojazd jedzie do zajezdni. Nadawane są one na głównych przystankach, ale przede wszystkim przed ostatnim przystankiem na trasie, aby każdy, kto jeszcze nie zauważył, że pojazd jedzie do zajezdni mógł spokojnie z niego wysiąść. Również przy zmianie strefy taryfowej pasażerowie są odpowiednio o tym informowani przed ostatnim przystankiem w tej strefie, jak i pierwszym w kolejnej. Dobrym przykładem w stosowaniu komunikacji głosowej jest informowanie o przystanku na żądanie. W związku z tym, że sporo przystanków jest na żądanie w godzinach 20:00–6:00, informacja o tym nie jest nagrana razem z nazwą przystanku, a jest oddzielnym komunikatem, np. "Příští zastávka [nazwa przystanku]. Zastávka je na znameníb" ("Następny przystanek... Przystanek jest na żądanie"). Nadawane również są komunikaty głosowe na zewnątrz pojazdu o numerze linii i jej kierunku dla osób niewidomych.

    Cała komunikacja w Brnie jest zintegrowana z Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje - IDS JMK (Zintegrowanym Systemem Komunikacyjnym Kraju Południowomorawskiego). Polega ona na odpowiedniej numeracji linii w całym kraju, stref taryfowych i integracji biletów.

    Bilety są czasowe i mają restrykcje strefowe. Bilet za 14 koron uprawnia do przejazdu przez 10 minut w tramwajach, autobusach i trolejbusach lub 30 minut w pociągach i jest ważny tylko na dwa przystanki w obecnej lub przyległej strefie. Nie można się z nim przesiadać i jest 2-strefowy. Za 18 koron można kupić bilet na 15 minut w strefie 100 i 101 (Brno) lub 45 minut poza tymi strefami (też dwustrefowy). Za 22 korony dostępny jest bilet na godzinę (2 strefy), a za 24 korony na 90 minut (3 strefy). Dobowy kosztuje 80 Kč. Bilety ulgowe kosztują połowę ceny podanej powyżej i są ważne dla dzieci do 15 roku życia, bagażu i rowerów. Bilety można kupić w kioskach, kasach dworcowych, w automatach, których jest naprawdę dużo w całym mieście, oraz u kierowcy, z zaznaczeniem, że tylko 60-minutowy i to za dodatkową opłatą.

    Kontrolę biletów przeprowadza DPBM. Za każdym razem kontrola była dla mnie zaskoczeniem. Przykład - siedziałem na końcu tramwaju, kiedy wjechał on na przystanek, na którym wszedł pewien pan. Od razu podszedł do mnie i pokazał mi kolorowy breloczek. Gdyby nie to, że wiedziałem, co to jest DPMB, którego nazwa widniała breloczku, to bym nie wiedział, o co chodzi. Mimo tego, że tramwaj jeszcze był na przystanku i miał otwarte drzwi, i mimo tego, że ten pan był sam, została przeprowadzona kontrola biletów. Oczywiście inni pasażerowie też byli sprawdzani, część jeszcze na przystanku, część już w drodze.

    Komunikacja tramwajowa obsługiwana jest przez dwie funkcjonujące zajezdnie - Pisárky i Medlánky. Dwie byłe zajezdnie aktualnie pełnią inne role - Královo Pole jest podstacją trakcyjną, a Husovice została zmieniona w zajezdnię trolejbusową.

    Tabor wykorzystywany w komunikacji tramwajowej w Brnie jest wyłącznie produkcji czeskiej (lub czechosłowackiej) - typowe dla czeskiej komunikacji Tatry, jak i nowe Škody. Mimo tego Brno posiada największą różnorodność taboru w całej Republice, dzięki czemu jest nazywane niekiedy jako výzkumný ústav tramvajových vozidel (instytut badawczy pojazdów tramwajowych). DPMB posiada 310 pojazdów:

    • Tatra T3 (wersje Tatra T3, Tatra T3M, Tatra T3G, Tatra T3R, Tatra T3T, Tatra T3P, Tatra T3RF, Tatra T3R.EV, Tatra T3R.PV) - 114 sztuk,
    • Tatra K2 (wersje Tatra K2, Tatra K2YU, Tatra K2R, Tatra K2R.03, Tatra K2R.03-P, Tatra K2P, Tatra K2T, Tatra K3R-N) - 79 sztuk,
    • Tatra KT8D5 (wersje Tatra KT8D5, Tatra KT8D5SU, Tatra KT8D5N, Tatra KT8D5R.N2) - 38 sztuk,
    • Tatra T6A5 - 20 sztuk,
    • Tatra RT6N1 - 4 sztuki,
    • Škoda 03T Anitra - 17 sztuk,
    • VV60LF (doczepa bierna) - 4 sztuki,
    • Vario LF - 7 sztuk,
    • Škoda 13T - 19 sztuk,
    • Vario LF2 - 6 sztuk.

    Jako wagony techniczne używany jest jeden wagon T2R i kilka T3.

    Przystanek końcowy. Jeden przyjeżdża, drugi odjeżdżaPrzystanek końcowy. Jeden przyjeżdża, drugi odjeżdża
    Przystanek końcowy. Jeden przyjeżdża, drugi odjeżdża
    01:42

    Mimo, że aż 91 pojazdów jest niskopodłogowych, to ani jeden nie posiada niskiej podłogi na całej długości tramwaju.

    Ciekawą kwestią są modernizowane tramwaje, których wersji jest bardzo dużo. Na szczególną uwagę zasługuje skład T3R.EV+VV60LF+T3R.EV, który ma około 40 metrów długości. Aby móc użytkować tramwaj takiej długości, urząd kolejowy musiał wydać specjalne pozwolenie. Aktualnie są różne wersje trojaków z VV w środku, np. Vario LF+VV60LF+T3R.EV.

    Na linii 8 wykorzystywane są wyłącznie tramwaje dwukierunkowe, ponieważ jej końcowy przystanek, "Mifkova", jest jedynym niekończącym się pętlą.

    Jeśli chodzi o plany na przyszłość, głównym projektem tramwajowym w Brnie jest Brněnský tramvajový diametr (brneńska tramwajowa linia średnicowa), która miałaby przebiegać w centrum miasta pod ziemią. Łączyłaby północ miasta z południem. Jest on jednak dość kontrowersyjny wśród wielu mieszkańców, zwłaszcza ze względu koszty tego przedsięwzięcia.
    Planowane jest również przedłużenie istniejącej sieci do osiedli Lesná i Bystrc.

    Spora rewolucja w liniach tramwajowych w Brnie będzie miała miejsce razem z budową nowego dworca kolejowego, który będzie nieco na południowy wschód od obecnego. W związku z tym, że 8 z 13 linii zatrzymuje się właśnie przy dworcu, trzeba będzie nie tylko wybudować torowisko i przystanki do nowego dworca, ale również doprowadzić do niego obecne linie w obu kierunkach.

    Podsumowując, Szczecin mógłby wyciągnąć wiele wniosków z organizacji komunikacji w Brnie. Przede wszystkim autobusy zostały wyłączone z centrum Brna i stanowią typowe dopełnienie tramwajów - dowożą mieszkańców osiedli położonych na skraju miasta do pętli tramwajowych, lub pełnią rolę linii okrężnych wokół miasta. Podobnie jest z trolejbusami, których jednak jest sporo w centrum. Komunikacja trolejbusowa jest największą w Republice Czeskiej, a jej linie przede wszystkim są półokrężne. Informacja pasażerska jest właściwie perfekcyjna, komunikaty są wygłaszane o wszystkim, nie tylko wizualnie, ale i słownie. Czystość w pojazdach jest dobra, jednak nie są to najczystsze wozy, jakie widziałem. Również uprzejmość kierowców jest nienaganna - wystarczy zamachać, a w większości przypadków kierujący poczeka na ciebie. Również infrastruktura jest na poziomie dobrym. W związku z niedawnym zakupem Škody 13T trzeba było poprawić niektóre łuki na zakrętach, gdyż dwa tramwaje nie mieściły się obok siebie. Trasy tramwajowe w centrum są właściwie niedawno wyremontowane, poza centrum są średniej jakości. Dostępność biletów jest bardzo dobra, przede wszystkim ze względu na ilość automatów do ich sprzedaży.

    Osobom, które będą odwiedzały Brno polecam przejażdżkę tramwajem linii 8 i 1 w obu kierunkach.

    Źródła:
    cs.wikipedia.org
    www.bmhd.cz

    brak komentarzy | wersja do druku |

    KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
    Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
    Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)