Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Elektro-Tablice na przystankach "byle jak" jeszcze 2 lata

Jakub Ziębka, Gazeta.pl,

dodane przez X; zmodyfikowane

Elektroniczne tablice na przystankach wyświetlające godziny odjazdu autobusów i tramwajów staną się estetyczne i niezawodne dopiero za dwa lata. Do tego czasu ma być zamontowanych kolejnych 85 wyświetlaczy.
O elektronicznych tablicach, wyświetlających informacje o czasie odjazdu, spóźnieniach oraz awariach autobusów i tramwajów, czyli części tzw. Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej piszemy w "Gazecie" od maja. Wyświetlacze mają współpracować z systemem lokalizacji pojazdów i komputerami w 460 pojazdach komunikacji miejskiej. Do potrzeb systemu będzie dostosowana centrala ruchu Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Tam, na tzw. wideościanie, będzie można obserwować ruch pojazdów szczecińskiej komunikacji miejskiej. Informacje na ten temat będzie też można uzyskać za pomocą SMS-a i przez internet. Wdrażaniem SDIP na zlecenie ZDiTM zajmuje się konsorcjum GMV Sistemas i GMV Innovating Solutions.

Do 2013 r. w Szczecinie będzie sto wyświetlaczy. Na razie stoi 15 (m.in. na pętlach: Basen Górniczy, Głębokie, Krzekowo, Pomorzany, Podjuchy, Kołłątaja, Potulicka i Gumieńce). Jednak szczecinianie mają spore zastrzeżenia dotyczące ich funkcjonalności i sposobu montażu. Dwa wyświetlacze - na pl. Rodła i os. Słonecznym - stoją na prowizorycznych konstrukcjach podtrzymywanych przez nieestetyczne betonowe bloki. Pozostałe - umieszczone na budynkach ZDiTM - są słabo widoczne.

Większość z 15 tablic zaczęła działać we wrześniu. Ale zastrzeżeń pasażerów nikt nie uwzględnił. W dodatku doszedł jeszcze jeden problem: czcionka na wyświetlaczach jest za mała. Wiele osób nie widzi, kiedy odjedzie ich tramwaj albo autobus.

W maju ZDiTM zapewniał, że w przyszłym roku tablica na pl. Rodła będzie stale związana z gruntem. Do tego czasu betonowy blok miał być pomalowany na taki sam kolor jak słup. Z kolei ekran na "kurzej stopce" na os. Słonecznym miał być zamontowany na budynku kasowym. W obu przypadkach nic takiego się na razie nie stało.

- Na os. Słonecznym w dalszym ciągu trwa remont budynku - wyjaśnia Marta Kwiecień-Zwierzyńska, rzecznik ZDiTM. - Z kolei dostosowanie kolorystyki podstawy do koloru słupa na pl. Rodła było jednym z możliwych rozwiązań. Innym jest możliwość obudowy podstawy i stworzenie na niej miejsc siedzących.

Kiedy się to stanie - nie wiadomo. ZDiTM odniósł się także do zarzutów dotyczących słabej widoczności.

- Docelowo tablice zamontowane teraz na budynkach będą przeznaczone do obsługi jednego lub dwóch najbliższych peronów - wyjaśnia Kwiecień-Zwierzyńska. - Będą obsługiwać tylko te linie, które na peron wjeżdżają. Zmniejszenie liczby wyświetlanych linii [z informacjami] spowoduje automatyczne zwiększenie czcionki.

Do końca 2013 r. na przystankach pojawi się kolejnych 85 wyświetlaczy. Będą dwustronne i umieszczone na słupach "trwale związanych z podłożem".

Pierwszy etap wdrażania SDIP miał zakończyć się pod koniec sierpnia. Właśnie wtedy powinno już działać pierwszych 15 tablic. Tak się jednak nie stało.

- Jesteśmy w trakcie usuwania usterek wskazanych w protokole odbioru końcowego - mówi Kwiecień-Zwierzyńska.

Chodzi m.in. o to, że nie zawsze zamontowane tablice wyświetlały rzeczywisty czas odjazdu pojazdów komunikacji miejskiej.

Koszt całego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej to 54 mln zł, z czego 30 mln zł to fundusze unijne. Oprócz montażu stu elektronicznych tablic w ramach projektu rozbudowany ma być system tzw. biletu elektronicznego i system zliczania potoków pasażerskich. W planach jest też centralny monitoring pojazdów technicznych obsługujących akcję "zima".

Wszystko ma zacząć działać w grudniu 2013 r.

źródło: Gazeta.pl

brak komentarzy