Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Szczeciński Szybki Tramwaj wychodzi na prostą

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez MQ

Najpoważniejsza przeszkoda na drodze do budowy linii szybkiego tramwaju padła. Ministerstwo Transport uznało, że nie ma powodów do wstrzymywania oceny wniosku Szczecina o przyznanie unijnej dotacji.
Przez ponad miesiąc nie było pewne, czy ważący kilkanaście kilogramów wniosek wraz z dokumentacją nie przepadnie i o budowie szybkiego tramwaju będzie można zapomnieć. Dlaczego?

Zaczęło się od złożenia przez szczeciński magistrat wniosku o dofinansowanie budowy SST z funduszy unijnych, które ma do dyspozycji rząd. Chodzi o 100 mln zł z ponad 230, które potrzebne są na budowę torów z Basenu Górniczego do Zdrojów. Miasto złożyło wniosek w rządowym Centrum Unijnych Projektów Transportowych 27 grudnia 2011 r. Prezydent Piotr Krzystek ogłosił to kilka dni później na konferencji prasowej. Projekt miał zostać oceniony, a na wrzesień przewidywano podpisanie umowy o dofinansowanie.

Tymczasem okazuje się, że już 5 stycznia CUPT zawiesiło ocenę szczecińskiego projektu, co postawiło inwestycję pod znakiem zapytania.

- To była decyzja ministra transportu po tym, kiedy wystąpiliśmy do tego resortu o delegowanie osoby do oceny szczecińskiego projektu - mówi Piotr Kaczmarski, rzecznik CUPT.

Ministerstwo Transportu wyjaśniło, że są wątpliwości co do tego, czy prezydent Szczecina postąpił zgodnie z prawem. Poszło o wydane przez Piotra Krzystka w grudniu 2011 "zezwolenie na realizację inwestycji drogowej" (czyli budowę SST). Zgodność z prawem zezwolenia zakwestionował Mariusz Łojko kierujący Stowarzyszeniem Ocalmy Zabytek. Stowarzyszenie sprzeciwia się przestawieniu zabytkowej willi w Zdrojach, która przeszkadza w poprowadzeniu linii tramwajowej. I to mimo że miasto, które jest współwłaścicielem domu, oferuje nie tylko przestawienie, ale także wyremontowanie obiektu i przeznaczenie go na cele kulturalne. Ministerstwo Transportu zdecydowało więc o zawieszeniu rozpatrywania szczecińskiego wniosku aż do rozpatrzenia skargi stowarzyszenia. Procedura zakończyła się, i to na korzyść miasta.

- 10 lutego otrzymaliśmy z ministerstwa pismo z informacją, że mamy ponownie przystąpić do oceny szczecińskiego wniosku - mówi Piotr Kaczmarski. - Obecnie zwróciliśmy się do beneficjenta, czyli władz Szczecina, z prośbą o aktualizację wniosku, by dowiedzieć się, czy zapisane wcześniej harmonogramy zostaną dotrzymane. Czekamy na odpowiedź.

Miasto wcześniej zapowiadało, że jeszcze w tym roku chce ogłosić i rozstrzygnąć przetarg na budowę SST. Tramwaj ma pojechać nową trasą pod koniec 2014 r.

Budowa podzielona będzie na trzy etapy: Pierwszy to przebudowa ulicy Hangarowej. Zacznie się tu wykop, do którego po pokonaniu mostu Pionierów zjedzie tramwaj. Jadąc w wykopie między jezdniami, skręci w prawo, w kierunku Zdrojów, przejeżdżając pod nitką wyjazdową z miasta. Drugi etap to przebudowa ulicy Batalionów Chłopskich, pod którą, również w wykopie, przejedzie tramwaj. Tam też będzie znajdować się jeden z przystanków. Tramwaj zatrzyma się też w przyszłości na wysokości terenów lotniska w Dąbiu, które przeznaczone są pod inwestycję. Trzeci etap to budowa samej linii, która zacznie się na Basenie Górniczym (pętla zostanie przebudowana), a skończy na tymczasowej pętli w rejonie Selgrosa w Zdrojach. Najbardziej kosztowny element infrastruktury, czyli most tramwajowy nad Regalicą, jest już od lat gotowy. Wystarczy ułożyć tory i zawiesić sieć trakcyjną.

źródło: Gazeta.pl

3 komentarze