Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Z wizytą w Wiedniu

Bukowy, 03.05.2012
Kategoria: Artykuł
[dodane 03.05.2012, g. 03:00 przez Bukowy]
strona główna »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum

–– t105n pisze:
Z przykrością muszę napisać, że czuję niedosyt informacyjny po przeczytaniu. Z jeszcze większą przykrością odnotowuję mnogość błędów stylistycznych. Zdarzają się także błędy... czytaj dalej »

–– zack1989 pisze:
W zasadzie to z Wikipedii można się więcej dowiedzieć ;) Poza tym, może i ULF jest jedynym niskopodłogowym tramwajem w Wiedniu, ale jest ich tyle wersji, że w zasadzie można je traktować... czytaj dalej »

–– MlodyS53 pisze:
Jedyny? A ten tam w tle to chyba drugi taki sam.

zobacz wszystkie 8 wypowiedzi »
dodaj własną opinię »

Więcej...
Z wizytą w...
  • Z wizytą na Krymie
  • Mieszkając w Amsterdamie - część 1
  • Z wizytą w Wiedniu
  • Šalinou po městě, czyli z wizytą w Brnie
  • Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 3: Bydgoszcz
  • Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 2: Toruń
  • Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - część 1: Grudziądz
  • Z weekendową wizytą w Zielonej Górze
  • Z wizytą w Gdyni - komunikacja autobusowa
  • Wszystkich Świętych nie tylko w Szczecinie, czyli z wizytą w Warszawie

    więcej »

  • Wiedeński odpowiednik naszych "stodwójek" - z tą różnicą, że nadal w ruchu liniowym
    Wiedeński odpowiednik naszych "stodwójek" - z tą różnicą, że nadal w ruchu liniowym
    850x637; 144.1 KB

    Wiedeń jest stolicą oraz jednocześnie największym miastem w Austrii. Liczba mieszkańców znacznie przewyższa - bo aż prawie trzykrotnie - ludność Szczecina, co powoduje, że również sieć komunikacji miejskiej jest znacznie większa.

    Krótka historia



    Już w 1865 roku uruchomiono pierwszą linię tramwaju konnego, która ponad 20 lat później doczekała się elektryfikacji. Nieco później, jednak również wcześnie, uruchomiono metro wiedeńskie, które pierwszych pasażerów przewiozło jeszcze w XIX wieku - w 1898 roku.

    Organizacja



    Za obsługę linii tramwajowych, autobusowych oraz metra odpowiedzialne jest przedsiębiorstwo Wiener Stadtwerke, w skład którego wchodzą poszczególne spółki, m.in. Wiener Linien, która obsługuje zarówno linie tramwajowe, jak i popularną kolej podziemną. Łącznie siatka połączeń komunikacji miejskiej wynosi niespełna 1000 kilometrów, na co składa się 5 linii metra, 28 linii tramwajowych oraz 83 linie autobusowe. Obecnie szynowa część wiedeńskiej komunikacji korzysta z tradycyjnego rozstawu szyn 1435 mm.

    Komunikacja tramwajowa



    Wspomniałem już wyżej pokrótce o historii sieci, w tym także i sieci tramwajowej. Aktualnie Wiedeń posiada torowiska tramwajowe o łącznej długości około 225 kilometrów (dla porównania sieć tramwajowa Szczecina wynosi około 110 km), po których kursuje 28 linii tramwajowych oznaczonych wybranymi liczbami od 1 do 71 oraz dwoma literami: D i O. Na stanie wiedeńskich zajezdni znajdują się raptem trzy rodzaje pojazdów.

    Wspomniane wyżej tramwaje to:

    • SGP E1 - produkowane w zakładach Rotax i Simmering-Graz-Pauker w latach 1966-1976, będące w całości pojazdami wysokopodłogowymi,
    • SGP E2 - będące następcą wspomnianego wyżej modelu, produkowane w latach 1978-1990,
    • Siemens ULF - produkowane obecnie, będące jedynym niskopodłogowym taborem stacjonującym w Wiedniu.

    Podróż dwoma pierwszymi wagonami przypomina tę, która jeszcze do niedawna była dla nas codziennością, czyli wagonami 102Na czy GT6. Liczba pojazdów niskopodłogowych eksploatowanych w Wiedniu wynosi w dużym przybliżeniu około 40% całego taboru. Warto wspomnieć również o tutejszym muzeum tramwajów, niestety otwartym w niezbyt przystępnych godzinach.

    Metro i S-Bahn



    Całkowita długość linii wynosi około 75 kilometrów, w skład czego wchodzi 5 linii przewożących średnio niecałe 1,4 miliona pasażerów dziennie. Łącznie pociągi metra zatrzymują się na 101 stacjach. Czas przejazdu najkrótszej linii (U2) to 17 minut, najdłuższej (U6) - 36 minut. Częstym zjawiskiem w pojazdach podziemnej kolei jest kontrola biletów, lecz tutaj należy zauważyć, że każdy z kontrolujących jest ubrany w kamizelkę z napisem "Schaffner".

    Komunikacja autobusowa i wąskotorowy Prater



    Wieczorem na Praterze...
    Wieczorem na Praterze...
    847x474; 178.3 KB

    Jedną z głównych atrakcji Wiednia jest park rozrywki "Prater", w skład którego wchodzi również trasa wąskotorowej kolejka o rozstawie 381 mm i długości około 4,5 kilometra, przebiegająca od wesołego miasteczka do stadionu miejscowej drużyny piłkarskiej. W składzie taboru kursującego po wąskich torach można znaleźć zarówno pojazdy spalinowe, jak i lokomotywy parowe.

    Omawiając temat wiedeńskiej komunikacji autobusowej, należy zaznaczyć, że z punktu widzenia turysty nie odgrywa ona dużej roli ze względu na możliwość dotarcia do głównych atrakcji turystycznych tramwajem czy metrem, dzięki czemu autobusy pełnią raczej funkcję uzupełniającą.

    Podsumowanie



    Wiedeń posiada bardzo rozbudowaną sieć komunikacji miejskiej. W planach władz na najbliższe lata jest rozbudowa siatki połączeń o kolejne linie (m.in. brakującą U5), dzięki czemu stolica Austrii stanie się dla miłośnika jeszcze ciekawszym miejscem.

    8 komentarzy | wersja do druku |

    KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
    Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
    Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)