Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Nowych nie będzie

Tomasz Tokarzewski, 24Kurier,

dodane przez MQ

W tym roku szczecinianie nie mają co liczyć na nowe autobusy. Miejskie spółki rozglądają się za okazjami na rynku wtórnym. Pierwszy z używanych pojazdów jest już w hali Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Klonowica". Bliźniacza spółka z ul. Struga także przymierza się do zakupów.
- Na nowe autobusy obecnie nas nie stać, ale to nie znaczy, że nie chcemy odnawiać taboru. Autobusów z roczników 1994 i 1995 w perspektywie 2 lat chcielibyśmy się pozbyć - tłumaczy Jacek Remiszewski, kierownik ds. eksploatacji SPA "Klonowica".

Dlatego jeśli na rynku wtórnym pojawi się jakaś okazja, spółka rozważy możliwość zakupu. Pierwszego już zresztą dokonano. Za ok. 3 tygodnie na linie wyjedzie przegubowy MAN z Niemiec. Nie ma klimatyzacji, do której już część pasażerów przywykła, ale ma wszystkie inne udogodnienia. Wyprodukowano go w 2002 r., ma niespełna 400 tys. km przebiegu i wyremontowany silnik. Trwa wyposażanie go w tablice elektroniczne spójne ze szczecińskim systemem i malowanie w barwy Floating Garden.

- Będziemy się nadal rozglądać. Jeśli trafią się autobusy, które podniosą standard naszych usług, na pewno postaramy się je kupić - zapewnia Jacek Remiszewski. - Pod uwagę bierzemy zarówno wozy przegubowe, jak i krótsze, 12- oraz 10-metrowe.

Ale nowości należy spodziewać się także na prawobrzeżu. SPA "Dąbie" w marcu chce ogłosić postępowanie na dostawę 12-metrowego autobusu hybrydowego i 18-metrowego, "tradycyjnego".

- Mają mieć rampę dla osób na wózkach, system informacji pasażerskiej, rozważymy także możliwość montażu stojaków dla rowerów - informuje Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPA "Dąbie". - Ale hybryda nie może być wyprodukowana przed 2010 r., autobus przegubowy ma być z 2011 lub 2012 r.

Oba wozy mają być tzw. pojazdami demonstracyjnymi. Oznacza to, że jeździły na testach w różnych firmach komunikacyjnych podczas prezentacji danego producenta, ale nigdy tak naprawdę nie obsługiwały regularnych linii. Mają pochodzić bezpośrednio od producenta i jeśli uda się szybko rozstrzygnąć przetarg, w Szczecinie powinny być w połowie roku.

- Nowych pojazdów w tym roku nie kupujemy, na szczęście działania z ostatnich lat sprawiły, że nie ma takiej potrzeby - tłumaczy W. Sołtysiak. - Ale na pewno w tym roku ogłosimy przetarg, w którym jeden z zapisów będzie mówił, że nowe autobusy mają być dostarczone w roku 2014.

źródło: 24Kurier

58 komentarzy