Rusza budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

szczecin.eu, 11.04.2013
Kategoria: Artykuł
[dodane 11.04.2013, g. 13:17 przez –– mkubien]
strona główna »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum
Dyskusja na temat tej informacji jeszcze się nie rozpoczęła. Możesz być pierwszym, który napisze do niej komentarz! Wejdź na forum.
Więcej...
Szczeciński Szybki Tramwaj
  • Zbadają szybki tramwaj
  • Uwaga! Tramwajami znów powoli
  • Projektant o wygiętych torach: Nie warto robić z tego wielkiego problemu
  • Weekendowa naprawa na trasie SST
  • Szybki tramwaj jedzie 10 km na godz. Wygięły się szyny. Cała trasa podejrzana?
  • Wiemy, co było przyczyną awarii na trasie SST
  • Jak rozbudować Szczeciński Szybki Tramwaj?
  • SST. Kolejna inwestycja bez wykonawcy
  • Ankieterzy będą pytać szczecinian o trasę szybkiego tramwaju
  • Wiedzą czemu pękały szyny

    więcej »

  • "Katówka" za chwilę wyjedzie z wykopu obudowanego
    "Katówka" za chwilę wyjedzie z wykopu obudowanego
    1000x667; 231.1 KB
    zobacz więcej »

    Umowa na budowę pierwszego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju podpisana! Już za dwa lata pasażerowie komunikacji miejskiej dojadą tramwajem bezpośrednio z centrum Szczecina do Zdrojów i okolic Osiedla Słonecznego.

    Podpisanie umowy oficjalnie rozpocznie budowę jednej z ważniejszych i najbardziej oczekiwanych inwestycji komunikacyjnych w historii Szczecina. Dokument podpisali prezydent Szczecina Piotr Krzystek oraz Alfred Watzl i Wojciech Trojanowski przedstawiciele konsorcjum firm Szczeciński Tramwaj sp. z o.o. - Strabag sp. z o.o., które będzie realizować inwestycję.

    - Marzenia o szybkim tramwaju spełniają się. W 2015 mieszkańcy będą mogli korzystać z nowego tramwajowego połączenia między prawobrzeżem i lewobrzeżem Szczecina - powiedział Piotr Krzystek - To niezwykle istotna i długo oczekiwana inwestycja.

    - Realizacja inwestycji budowy Szybkiego Tramwaju dla firmy Strabag jest równie istotna jak dla Miasta Szczecin. Mamy świadomość, że to dla Szczecina najważniejsza inwestycja ostatnich kilkudziesięciu lat, dzięki której zapewniona zostanie płynna i bezkolizyjna komunikacja między dwoma częściami miasta. W ciągu 24 miesięcy, przy najbardziej korzystnej ofercie dla zamawiającego, wybudujemy nowoczesną infrastrukturę, według najlepszych europejskich standardów. Strabag posiada szerokie doświadczenie, pozwalające realizować inwestycje wymagające zarówno wiedzy z zakresu budownictwa drogowego jak i budownictwa ogólnego oraz inżynieryjnego - podkreślili przedstawiciele wykonawcy Alfred Watzl i Wojciech Trojanowski.

    Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013

    Umowa podpisana została na pętli tramwajowej przy Basenie Górniczym w nowoczesnym tramwaju Swing. Miejsce wybrane zostało nieprzypadkowo. To właśnie tu, przed wjazdem na Most Pionierów kończy się sieć tramwajowa w kierunku prawobrzeża Szczecina. Linia SST będzie jej przedłużeniem. Trasę tę podobnie jak dziś linię 7 i 8 obsługiwać będą w większości niskopodłogowe Swingi.

    Budowana nowa linia tramwajowa mieć będzie ok. 4 km długości i zakończy się tymczasową pętlą przy ul. Turkusowej zlokalizowanej w sąsiedztwie Osiedla Słonecznego i okolicach szpitala w Zdrojach. Docelowo trasa SST ma kończyć się w Kijewie. Podczas przetargu wykonawca zaoferował, że zrealizuje inwestycję za ok. 166 milionów złotych.

    Którędy będzie przebiegać trasa SST



    Przedsięwzięcie obejmuje budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do pętli pośredniej "Turkusowa" o długości 4 km. Wybudowane zostanie torowisko biegnące po wykonanych w ramach przeprawy mostowej przez rzekę Regalicę estakadach oraz po moście. W dalszej części linia tramwajowa biegnie po terenie oraz w wykopach. Po przekroczeniu Regalicy trasa przebiegać będzie między jezdniami ul. Hangarowej, po czym bezkolizyjnie dla ruchu samochodowego skręci do ulicy Jaśminowej, dalej prowadzona będzie pod wiaduktem kolejowym w kierunku osiedla Słonecznego. W zakres inwestycji wchodzi również budowa wiaduktów nad Szczecińskim Szybkim Tramwajem w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich oraz budowa przystanków i pośredniej pętli "Turkusowa".

    Opisane prace podzielone będą na następujące etapy:



    1. Etap Ia - przebudowa ul. Hangarowej wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego,
    2. Etap Ib - przebudowa ul. Batalionów Chłopskich wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego i przystankiem "Gryfińska",
    3. Etap Ic - budowa torowiska tramwajowego na odcinku od Basenu Górniczego do pośredniej pętli "Turkusowa".

    Liczby SST:



    Prace prowadzone przez konsorcjum firm Szybki Tramwaj Sp. z o.o. i Strabag Sp. z o.o. będą obejmowały:

    budowę torowiska o dł. 7967 m,
    budowę sieci trakcyjnej o dł. 8177 m,
    budowę wykopu obudowanego o dł. 789 m,
    estakady w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej (66 m),
    wiaduktu i kładki technologicznej w ciągu ul. Batalionów Chłopskich (17 m),
    kładkę - przystanek Lotnisko (75 m).

    Kwoty SST:



    Inwestycja realizowana będzie w ramach projektu Program Operacyjny Infrastruktura I Środowisko
    Priorytet: VII Transport przyjazny środowisku
    Działanie: 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitalnych
    Całkowite koszty projektu: 239 817 241,14 zł
    Koszty kwalifikowane: 187 656 072,20 zł
    Koszty niekwalifikowane: 52 161 168,94 zł
    Dofinansowanie: 106 081 977,61 zł

    Przesunięcie Willi Grüneberga



    Niewątpliwie istotnym elementem inwestycji będzie także przesunięcie zabytkowej willi przy ul. Batalionów Chłopskich 61. Zgodnie z zapisami kontraktu, Wykonawca jest zobowiązany do wykonania Projektu wykonawczego określającego szczegółowo technologię przemieszczenia budynku przy ul. Batalionów Chłopskich Nr 61. Podstawą dla opracowania Projektu jest szczegółowa inwentaryzacja obecnego stanu technicznego budynku.

    Inwentaryzacja i opracowana na jej podstawie ekspertyza techniczna udzielą odpowiedzi na podstawowe pytanie: czy jest możliwe przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji, określi także możliwość wystąpienia zagrożenia bezpiecznego prowadzenia robót i pracujących przy tym przedsięwzięciu pracowników. Ekspertyza jest kluczowym krokiem w celu uzyskania wiedzy o możliwości bezpiecznego przesunięcia budynku.

    Wykonawca, zakładając pozytywny wynik ekspertyzy, opracuje na podstawie pomiarów projekt technologii przemieszczenia budynku. Technologia prac zakłada wykonanie przesunięcia obiektu po specjalnie przygotowanym do tego celu torowisku o długości 44,82 m w linii.

    W celu wprowadzenia szyn pod obiekt wykonany będzie specjalny ruszt, który przymocowany do konstrukcji budynku umożliwi jego podniesienie przy pomocy siłowników i umieszczenie budynku na szynach, po uprzednim podcięciu ścian nośnych. Ruszt ma stanowić konstrukcję (tymczasowy fundament), która ustabilizuje budynek podczas jego przesuwania w celu osadzenia na nowych fundamentach wykonanych w docelowym miejscu.

    Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

    Czytaj także na stronie: szczecin.eu »

    źródło: szczecin.eu
    brak komentarzy | wersja do druku |

    KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
    Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
    Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)