Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Szczeciński Szybki Tramwaj przyniesie nową jakość

Jakub Dybalski, Witold Urbanowicz, Transport Publiczny,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

Dzięki budowanemu Szczecińskiemu Szybkiemu Tramwajowi (SST) 80 tys. mieszkańców prawobrzeżnej części miasta otrzyma dostęp do komunikacji szynowej. - Chcemy, by posiadacze samochodów zamiast własnych pojazdów wybrali tramwaj - mówi Mariusz Kądziołka, wiceprezydent Szczecina.
Szczecin od lat zmaga się z kwestią połączenia dwóch części miasta - komunikacja niemal w całości odbywa się jednym ciągiem komunikacyjnym. - Historia szybkiego tramwaju sięga lat siedemdziesiątych. Wtedy zaczęto myśleć jak połączyć linią tramwajową prawobrzeżną i lewobrzeżną część Szczecina - mówi Mariusz Kądziołka.

Realizowana inwestycja będzie miała istotne znaczenie dla układu komunikacyjnego, ale też przyniesie nową jakość obsługi mieszkańców. - Po co nam tak naprawdę Szczeciński Szybki Tramwaj? Dzięki temu zyskamy bezkolizyjny środek transportu, niezależny od transportu indywidualnego. Poprawimy komfort podróży, choć już dziś mamy takie autobusy i tramwaje, że ten komfort jest wysoki. Ale SST będzie niskopodłogowy, więc np. lepiej przystosowany dla potrzeb niepełnosprawnych. Skrócimy czas podróży - wymienia zalety wiceprezydent Szczecina. Władze liczą też na to, że SST zmniejszy ruch uliczny pomiędzy prawobrzeżną i lewobrzeżną częścią miasta.

Projekt SST wiąże się również z przebudową istniejących tras. - Od Mostu Długiego na Odrze, do Basenu Górniczego, będzie realizowany pas autobusowo-tramwajowy, czyli tzw. PAT. To przyspieszy również transport autobusowy - opisuje Mariusz Kądziołka. W przyszłości obecna pętla Basen Górniczy ma się stać jednym z głównych węzłów przesiadkowych.

Budowana linia na wschód od pętli Basen Górniczy będzie w pełni wydzielona i bezkolizyjna - jak podkreślają władze miasta, pozwoli to na całkowite uniezależnienie transportu publicznego od ruchu drogowego. Pierwszy etap obejmuje budowę 3,9-kilometrowej trasy do pętli tymczasowej Turkusowa z dwoma przystankami pośrednimi - Lotnisko (w ciągu ul. Eskadrowej) i Gryfińska. Na estakadach i mostach znajdzie się ok. 950 metrów trasy, natomiast ok. 800 metrów torowiska będzie prowadzić w obudowanym wykopie.

Inwestycja wymaga również przebudowy ulic Hangarowej, Batalionów Chłopskich i Gryfińskiej. - Na tym odcinku trasa będzie przebiegać tunelem. W tym momencie jesteśmy w trakcie instalowania trakcji na Moście Pionierów, który został zbudowany w ubiegłej dekadzie i już wtedy planowano na nim miejsce na przyszłą linię tramwajową - mówi Mariusz Kądziołka.

Przy pętli Turkusowa powstanie pętla autobusowa oraz parking Bike and Ride. Koncepcje zakładają również przesunięcie przystanku kolejowego Szczecin Zdroje w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej - będzie to pierwszy intermodalny węzeł przesiadkowy na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Szybki Tramwaj oraz STRABAG. Wartość projektu wynosi blisko 240 mln zł. - Planowany koniec to pierwszy kwartał 2015 r., choć wydaje mi się, że bardziej realna jest druga połowa 2015 r. - zaznacza Kądziołka.

źródło: Transport Publiczny

24 komentarze