Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Kupujemy nowy typ tramwaju. Do samodzielnego złożenia

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez wolvo1565; zmodyfikowane

Częściowo niskopodłogowy i wyposażony we wszystko, co mają najnowocześniejsze tramwaje. I najciekawsze: ma być dostarczony w częściach. Pojazd złożą pracownicy Tramwajów Szczecińskich. Spółka właśnie ogłosiła przetarg.
Ogłoszony dzień przed Wigilią przetarg ma bardzo długi tytuł, który wyjaśnia niemal wszystko: "Dostawa nowych elementów, podzespołów, wyposażenia oraz części mechanicznych i elektrycznych, niezbędnych do zmontowania przez Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. jednego przegubowego, wieloczłonowego, częściowo niskopodłogowego tramwaju wraz z niezbędnym specjalistycznym wyposażeniem obsługowym oraz sprawowanie przez Wykonawcę nadzoru nad montażem tramwaju".

Ze specyfikacji przetargu wynika, że tramwaj ma mieć długość od 28 do 32 metrów. Z tego 25 do 50 procent długości ma stanowić człon niskopodłogowy. Podłoga musi znajdować się maksymalnie 35 cm na poziomem szyny.

Tramwaj musi być wyposażony we wszystko, co posiadają współczesne, fabrycznie nowe pojazdy. Chodzi m.in. o klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej, wi-fi dla pasażerów, akumulatory umożliwiające przejechanie minimum 100 metrów bez zasilania z sieci (np. po to, by awaryjnie zjechać ze skrzyżowania).

Jak taki tramwaj wygląda w rzeczywistości? W Polsce są dwie firmy produkujące tramwaje częściowo niskopodłogowe. To wrocławski Protram i poznański Modertrans. Firmy produkują trzyczłonowe tramwaje, w których środkowy jest niskopodłogowy. Trzyczłonowe pojazdy Modertransu są eksploatowane w Poznaniu.

Z kolei wrocławski Protram wyprodukował tramwaj oznaczony jako 205WrAs. Ma podobną konstrukcję: trzy człony ze środkowym niskopodłogowym. W swoim mieście zbiera świetne recenzje.

Obie firmy współpracowały już z Tramwajami Szczecińskimi. Modertrans dostarczył do Szczecina niemal wszystkie podstawowe elementy, z których w warsztatach TS powstał tramwaj Moderus Alfa. To wagony zbudowane na konstrukcji starego tramwaju typu 105.

Teraz nie ma jednak mowy o wykorzystywaniu starych elementów. W specyfikacji przetargu znalazło się bowiem zastrzeżenie: "elementy i materiały użyte do budowy tramwaju muszą być fabrycznie nowe (nie dopuszcza się stosowania elementów używanych lub regenerowanych).

Oferty zostaną otwarte 30 stycznia. Są dwa kryteria. 70 procent "wagi" oceny stanowi cena. Pozostałe 30 procent to termin dostawy.

Tramwaje częściowo niskopodłogowe produkowane przez Modertrans i Protram kosztują około 3 mln złotych. Są więc dwa razy tańsze niż Swingi, które mają stuprocentowo niską podłogę. Różnica wynika przede wszystkim z zupełnie innej konstrukcji napędu.

Zakup tramwajów posiadających tylko jeden człon niskopodłogowy był zapowiadany przez prezydenta Piotra Krzystka. Prezydent tłumaczył, że nie na wszystkich liniach muszą być eksploatowane pojazdy takie jak Swing. Nie na wszystkie linie Swing może zresztą wjechać. Moderusy i Protramy mogą poruszać się po torowiskach gorszej jakości. Ogłoszony przez TS przetarg można potraktować jako zapowiedź większych zakupów tramwajów tego typu po zdobyciu odpowiedniego doświadczenia w ich montażu. Taki rodzaj transakcji zapewnia też zatrudnienie dla pracowników warsztatowych TS.

źródło: Gazeta.pl

20 komentarzy