Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Inowrocław: Inowrocław kupi 12 autobusów, w tym 2 elektryczne

Jakub Dybalski, Transport Publiczny,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

W przyszłym roku na ulice Inowrocławia wyjadą dwa elektryczne autobusy ładowane w systemie plug–in oraz dziesięć autobusów hybrydowych. Tamtejszy urząd miasta właśnie ogłosił przetarg, w którym do wydania jest ponad 17 mln zł.
- Odmłodnieje miejski transport. W ten sposób za niecały rok prawie połowa autobusów jeżdżących po ulicach Inowrocławia będzie nowoczesna i ekologiczna – mówi prezydent Inowrocławia Ryszard Brejza, cytowany przez stronę urzędu miasta inowroclaw.pl. – To sytuacja niespotykana – mówi.
Dla 75–tysięcznego miasta to istotna poprawa jakości, jeśli chodzi o tabor. Możliwa głównie dzięki decyzji kujawsko–pomorskiego marszałka, który przeznaczył na ten projekt 15 mln zł z RPO na lata 2007–13. To 85 proc. jego wartości.

2 krótkie elektryki…

Inowrocław chce wykorzystać te pieniądze składając zamówienie w dwóch osobnych częściach. Pierwsza to zakup dwóch elektrycznych, 10–metrowych, trzydrzwiowych autobusów, które mają być ładowane metodą plug–in. Inowrocław oczekuje silnika o mocy ok. 155 kW i baterii o pojemności nie mniejszej niż 180 kWh, która w dodatku utrzyma swoje właściwości przez minimum 4 tys. ładowań.

Autobusy mają być fabrycznie nowe, tzn. wyprodukowane w 2015 r. Mają mieścić ok. 70 pasażerów z minimum 22 miejscami siedzącymi i być całkowicie niskopodłogowe. Taki zakup to wciąż w Polsce nowość. Warszawa właśnie kończy procedurę przetargową dla 10 autobusów elektrycznych, podobne pojazdy – testowo – jeżdżą po Krakowie.

…i 10 średnich hybryd

Druga część przetargu obejmuje dostawę dziesięciu autobusów hybrydowych elektryczno–spalinowych. One również mają być nowe i w 100 proc. niskopodłogowe, choć nieco większe niż „elektryki” (mniej więcej 12–metrowe).

Warunki zamówienie przewidują troje drzwi i pojemność 75 pasażerów w tym 30 miejsc siedzących. Silnik spalinowy ma spełniać normę spalania Euro 6. Podobnie jak w przypadku autobusów elektrycznych, zamawiane hybrydy muszą być wyposażone w system odzyskiwania energii w czasie hamowania.
Termin otwarcia ofert wyznaczono na 3 grudnia. W ocenie 70 proc. jej wagi będzie stanowić cena, parametry techniczne układu zasilania (w przypadku elektryków) i napędowego (hybrydy) – 15 proc., parametry techniczne nadwozia – 10 proc., a rodzaj silnika elektrycznego (elektryki) i poziom zużycia paliwa (hybrydy) – 5 proc. Termin realizacji zamówienia wyznaczono między 2 stycznia a 15 grudnia. Z racji tego, że inwestycja jest finansowana ze środków unijnych z poprzedniego okresu, musi zostać rozliczona do końca przyszłego roku.

Inteligentne autobusy

Choć urząd miasta nie opublikował jeszcze specyfikacji istotnych warunków zamówienia, prezes MPK Inowrocław przyznał, że sam napęd elektryczny to niejedyne cechy, które sprawią, że inowrocławski tabor będzie jednym z nowocześniejszych w Polsce. Poza systemami ułatwiającymi pracę kierowcy i wyposażeniem zwiększającym komfort pasażera (wifi i gniazda USB do ładowania telefonów) Inowrocław zażyczy sobie licznych udogodnień dla niepełnosprawnych, w tym platform dla wózków, „przyklęku” oraz informacji głosowej w pojeździe.

Inowrocławscy urzędnicy zapowiedzieli też, że przy okazji zakupu autobusów, miasto zainwestuje w ITS, na który złoży się informacja zewnętrzna i wewnętrzna, również dostępna za pośrednictwem internetu, gdzie będzie można sprawdzić położenie konkretnego pojazdu. W autobusach znajdą się też kasowniki umożliwiające doładowanie biletów elektronicznych.

źródło: Transport Publiczny

brak komentarzy