Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Szczecin z S-Bahnem. Województwo zrealizuje kolej metropolitalną

Witold Urbanowicz, Transport Publiczny,

dodane przez pioko17; zmodyfikowane

Aglomerację szczecińską spiąć ma kolej miejska. Województwo czeka teraz na studium wykonalności, które zakończy etap koncepcyjny - pod koniec przyszłego roku mogą ruszyć przetargi na tabor i remont dworców. O projekcie opowiada Wojciech Dróżdż, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego, który był gościem tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego.
Koncepcja Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej nabiera powoli kształtów. - My, jako marszałkowie, walczyliśmy o nią od początku poprzedniej kadencji, czyli 2007 r. Wtedy nie udało nam się przekonać ani prezydenta, ani Szczecińskiego Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego, żeby taką koncepcję zrealizować. Teraz z całą stanowczością mogę powiedzieć, że będzie to realizowane - mówi Wojciech Dróżdż, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. Jak dodaje, to kluczowa inwestycja dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (SOM), pozwalająca na dobre skomunikowanie 800 tys. mieszkańców na dosyć rozległym obszarze.

Ze wspólnym biletem



Do przewozów ma zostać wykorzystana linia kolejowa przebiegająca od Trzebieży i Polic. Linia ta, z nieczynnymi przystankami, otacza - jak bumerang - śródmieście Szczecina, następnie przechodzi na prawobrzeże, gdzie osiedla z zabudową są bardziej rozproszone. Pociągi mają jechać dalej w kierunku Goleniowa na północy, Gryfina na południu i Stargardu Szczecińskiego na wschodzie.

Zdaniem władz wojewódzkich potencjał kolei w przewozach miejskich i aglomeracyjnych jest ogromny. - Ponad 55% populacji Szczecina będzie miała możliwość dotarcia pieszo do najbliższego przystanku w mniej niż 10 minut, a 28% mniej niż 5 minut - wylicza Dróżdż. Nieczynne przystanki z dworcami mają zostać zmodernizowane, zaplanowano przy nich węzły przesiadkowe. Kolej miejska ma przejmować potoki zarezerwowane teraz dla autobusów miejskich i tramwajów.

Uruchomienie kolei miejskiej będzie wiązało się ze zmianami w układzie linii komunikacyjnych. Dla pasażerów zachętą ma być integracja biletowa. - Planujemy wspólny bilet dla całej aglomeracji szczecińskiej, zdając sobie prawo, że tracimy ustawowe prawo do rekompensat za ulgi. Niemniej jednak SOM na swoim walnym posiedzeniu podjął takie postanowienie, że mimo ograniczeń przychodowych należy realizować tę inicjatywę - podkreśla wicemarszałek.

Nawet za granicę



Na początku ma zostać uruchomiona linia pilotażowa między dworcem Szczecin Głównym a dworcem Szczecin Niebuszewo - w głąb miasta będą przedłużone istniejące połączenia. - W ramach etapu pierwszego chcemy odtworzyć połączenia pasażerskie na linii Szczecin - Trzebież poprzez Police, a także skomunikować ze Szczecinem Stargard Szczeciński, Gryfice oraz Goleniów, czyli najważniejsze ośrodki satelickie - mówi Dróżdż. W drugim etapie przewidziana jest budowa łącznicy, by przybliżyć kolej do osiedla Chemik w Policach, na którym mieszka 30 tys. osób i przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tym mieście.

W dalszych etapach możliwe jest uruchomienie przewozów do ośrodków historycznie satelickich po drugiej stronie granicy: Tantow, Angermünde (punkt przesiadkowy do Berlina), Löcknitz, Pasewalk. W niektórych z tych miast 1/3 ludności to aktualnie Polacy.

Część taboru już jest



Partnerem wiodącym dla przedsięwzięcia ma być samorząd województwa zachodniopomorskiego. - Dysponujemy już częścią taboru, która może być wykorzystywana na liniach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Możemy być współorganizatorem przewozów - mówi Wojciech Dróżdż.

W projekcie uczestniczyć będą jednak także wszystkie gminy na trasie kolei. - Nie będzie na pewno tak, że w 100% będzie to finansował zarząd województwa. Uzgodniono w ramach SOM, że poczekamy na studium wykonalności, niemniej jednak włodarze poszczególnych gmin zdają sobie sprawę, że będzie to obciążenie dla budżetów tych gmin. Ale te wyższe koszty znajdą swoje pokrycie w zmniejszeniu zdecydowanym linii autobusowych - zapewnia Dróżdż. Jego zdaniem do projektu powinny włączyć się też spółki kolejowe. - Widzimy też wśród partnerów spółki kolejowe, jak PKP PLK, PKP SA i Przewozy Regionalne, z uwzględnieniem naszego oddziału zachodniopomorskiego - wylicza wicemarszałek.

Jak podaje wicemarszałek, całkowity koszt szacowany ponad 660 mln zł, z czego budowa i modernizacja infrastruktury to ponad 400 mln zł, a tabor - ok. 250 mln zł. - Zakładamy, że na początek kupimy 17 sztuk taboru kolejowego - wylicza Wojciech Dróżdż. Projekt jest uwzględniony w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), kwotę 490 mln zł na realizację projektu "Budowa Szybkiej Kolei Metropolitalnej w Szczecinie z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351" zapisano też w Kontakcie Terytorialnym.

Przetargi za rok



We wrześniu podpisano umowę na studium wykonalności i opracowanie poświęcone integracji komunikacji w całej aglomeracji, które odpowie na pytanie jak dostosować transport, żeby kolej funkcjonowała jak najlepiej. Studium będzie gotowe w przyszłym roku, co będzie stanowiło zakończenie etapu koncepcyjnego. - W międzyczasie mamy nadzieję, że będą określone warunki, na jakich będą przez ministerstwo przekazywane środki na inwestycje ZIT-owskie. Pod koniec przyszłego roku będzie można myśleć realnie o rozpoczęciu przetargów nie tylko na zakup taboru, ale również na modernizację przystanków i dworców - mówi Wojciech Dróżdż. Wdrożenie projektu ma potrwać do 2020 r.

źródło: Transport Publiczny

1 komentarz