Encyklopedia

Inekon 01 Trio

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Inekon Group, po zakończeniu kooperacji z firmą Škoda, od 2001 roku postawiła na samodzielną produkcję tramwajów. Swoje warsztaty zlokalizowała w Ostrawie, gdzie początkowo połączyła się z miejscowym przewoźnikiem Dopravní Podnik Ostrava i funkcjonowała jako konsorcjum DPO Inekon. Nazwę zmieniono na Inekon Trams w 2005 roku, kiedy to Inekon Group odkupiła udziały DPO. Tramwaje są jednak nadal produkowane w ostrawskich zakładach.

Produkcję wagonów Inekon 01 Trio rozpoczęto w 2002 roku. Ich konstrukcja bazuje na tramwaju Škoda 03 T, a z zewnątrz jedyną różnicę można zauważyć w zastosowanych reflektorach i ich oprawach. Dużą zmianą jest jednak przesunięcie kabiny motorniczego do przodu i oddanie do użytku pasażerów pierwszych drzwi pojazdu, a także zastosowanie aparatury technicznej firmy Cegelec.

Pojazd jest jednokierunkowym, czteroosiowym wagonem silnikowym o udziale niskiej podłogi wynoszącym 50%. Pierwszy i trzeci człon, których podłoga znajduje się na wysokości 780 mm nad szyną, oparte są na wózkach napędowych. Każdy z nich zaopatrzony jest w dwa asynchroniczne silniki o mocy 90 kW każdy. W zawieszonym członie środkowym, podłoga znajduje się na wysokości 350 mm nad szyną. Pudło posiada czworo drzwi wychylno-przesuwnych, w układzie 1-2-2-1. W części niskopodłogowej zamontowano elektrycznie wysuwaną rampę, umożliwiającą dostanie się do pojazdu osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim. W pojeździe znajduje się 41 miejsc siedzących, z czego 14 w części niskopodłogowej. Przedział pasażerski jest zaopatrzony w system wentylacji i ogrzewanie, a kabina motorniczego dodatkowo w klimatyzację. Wyposażenie elektryczne, podobnie jak w tramwajach Škody umieszczono na dachu.

Eksploatacja

Pojazdy Inekon 01 Trio są obecnie eksploatowane w dwóch czeskich miastach. Dziewięć sztuk wyprodukowano w latach 2002-2005 dla Ostrawy. Otrzymały one numery boczne od #1251 do #1259. Kolejne trzy sztuki dostarczono w 2006 roku do Ołomuńca gdzie otrzymały numery #205, #206 i #207.

Na podstawie: infotram.pl, wikipedia.org, inekon.cz opracował Wojciech Szłapacki ( fan004)

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: Škoda 03 TInekon 12 Trio