Encyklopedia
Škoda 03 T
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez fan004
Škoda 03 T (inaczej Astra lub Anitra) to trójczłonowy tramwaj produkowany od 1997 roku w zakładach Škoda Holding w Pilźnie (Czechy).
Jest to jednokierunkowy tramwaj z podłogą obniżoną w 50%. Wejście do środkowego członu jest na wysokości 35 cm. Pudło wagonu jest ustawione na dwóch wózkach z silnikami asynchronicznymi. Poszycie wagonu jest wykonane z materiału sztucznego, dzięki czemu nie występuje efekt korozji.
Tramwaje miały być produkowane w taki sposób, by można było w nich zamontować różne typy sprzętu. Škoda chciała być bardzo elastyczna, dla odbiorców swoich produktów. Tak jak wyżej wspomniano w wozach montowano różne silniki (w standardzie był dostępny - silnik asynchroniczny produkowany również przez Škodę), posiadały zróżnicowany design wnętrza i systemy informacji pasażerskiej.
Tramwaje dla Pilzna i Ołomuńca zostały również dodatkowo wyposażone w akumulatory, które pozwalają na swobodne przejechanie przez myjnię.
Anitra została przeznaczona jedynie na rynek czeski. Pierwszy prototypowy egzemplarz pojawił się na liniach w Pilźnie w dniu 16 lipca 1998 roku. Dziś jest to najliczniejsza rodzina tramwajów niskopodłogowych eksploatowanych w Czechach.
Škodę 03 T produkowano w ośmiu wersjach:
- 03 T0 (1997 - Pilzno) - prototypy
- 03 T1 (1998 - Ołomuniec, Ostrawa)
- 03 T2 (1999 - Ołomuniec, Ostrawa, Pilzno)
- 03 T3 (1999 - Ołomuniec, Pilzno)
- 03 T4 (2000 - Pilzno, Ostrawa)
- 03 T5 (2001 - 2002 - Brno, Most, Ostrawa)
- 03 T6 (2003 - 2005 - Brno)
- 03 T7 (2005 - Brno)
Egzemplarzem rozwojowym jest Škoda 05 T.
na podstawie Wikipedia.pl, Wikipedia.cs
opracował Michał Pilaszkiewicz