Encyklopedia
Škoda 05 T
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

Vektra, bo tak nazywany był tramwaj Škoda 05 T był pięcioczłonowym, jednokierunkowym, częściowo niskopodłogowym tramwajem produkowany przez Škoda Holding w Pilznie. Niska podłoga znajdowała się tylko członach II i IV. Co więcej, wagon nazywany był również nazywany „dzieckiem kryzysu” z powodu powstania tego tramwaju podczas rozłamu między firmami Inekon oraz Škoda.
05 T miał prawie 32 metry długości, w wyniku czego był jednym z najdłuższych tramwajów świata. Na swoim pokładzie mógł przewieźć aż 330 osób, z czego 66 na miejscach siedzących. Składał się z pięciu członów, z czego II i IV „wisiały”, ponieważ nie posiadały wózków. Do zmian w porównaniu do swojego poprzednika 03 T można było zaliczyć dodanie dwóch członów, zmianę wyglądu oraz zmiany techniczne np. dodanie dwóch silników. Środkowy wózek był jezdny na wymogi Pragi, ponieważ umożliwiał on podjazd pod wzniesienia.
W członach I i V podłoga wznosiła się na 78 cm, w II oraz IV na 35 cm, a w III członie na 62 cm.
Zaraz po wyprodukowaniu tramwaj został przeniesiony do Pilzna, gdzie odbywał testy homologacyjne, które zakończyły się w 2004 roku.
Ponieważ nikt nie składał zamówień na wagon, projekt zaniechano. Prawdopodobnie spowodowane było to tym, że tramwaj tylko w dwóch członach był niskopodłogowy i był dość drogi.
Powstał tylko jeden - prototypowy wagon tego typu. Kursował on liniowo w Pilznie z numerem 122, jednak był on zbyt duży na potrzeby tego miasta i nie zdecydowano się na jego kupno.
Z powodu awarii, w 2008 roku tramwaj został odstawiony, a w 2009 roku po przewiezieniu go do zakładu Škoda Holding uległ kasacji.
na podstawie: Wikipedia.pl, Wikipedia.cs, Plzeňské tramvaje
opracował: Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: man