Encyklopedia
Jelcz 080
dodane przez konjo ; zmodyfikowane przez man
W 1979 roku jelczańska fabryka wdrożyła do produkcji bardzo oryginalny pojazd stanowiący połączenie podwozia prototypowego samochodu ciężarowego Star 200 oraz nadwozia zunifikowanego z autobusami serii PR100/PR110. Głównym powodem powstawania tego typu konstrukcji było dążenie do unifikacji oferty, maksymalizacja wykorzystania hal produkcyjnych i nieopanowane problemy z dostawami elementów dla produkowanego wówczas modelu PR110U.
Nowo powstały Jelcz przejął z ciężarówki silnik S-359 (była to jednostka 6-cylindrowa o pojemności 6830 cm3, osiągająca moc 150 KM i umieszczona na zwisie przednim), pięciobiegową mechaniczną skrzynię S5-45 oraz całe zawieszenie i osprzęt. Zastosowany układ napędowy pozwalał na osiąganie maksymalnej prędkości około 90 km/h. Autobus skrócono do 8 metrów i wyposażono w dwie pary drzwi otwieranych ręcznie (w układzie 0-1-1).
Ze względu na założenia konstrukcyjne pojazd znalazł zastosowanie głównie w przewozach pracowniczych, szkolnych i krótkodystansowych, z tego też względu zyskał przezwisko „autobusu socjalnego”. Zakłady komunikacji miejskiej nie były nim zainteresowane ze względu na małą pojemność (51 miejsc, w tym 20 siedzących) oraz brak drzwi pneumatycznych sterowanych przez kierowcę, natomiast przedsiębiorstwa PKS w tym samym okresie kupowały masowo bardziej uniwersalne Autosany H9. Ogółem wyprodukowano 1051 sztuk „osiemdziesiątek”.
Nowe autobusy zostały wprowadzone na stan zajezdni w Dąbiu, ich głównym zastosowaniem w szczecińskiej komunikacji było zapewnienie prawidłowej obsługi linii 52. W związku z trudnościami w przejeździe pod niskim wiaduktem kolejowym na trasie do ogródków działkowych na Wyspie Puckiej i niewystarczającej pojemności dotychczasowego taboru mikrobusowego, zdecydowano się na rozwiązanie kompromisowe. Jezdnia została obniżona, a dnia 30 maja 1981 roku na trasę wyjechały Jelcze 080. To posunięcie rozwiązało problemy mieszkańców i działkowiczów.
na podstawie: Infobus, Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie oraz informacji własnych
opracował: konjo