Encyklopedia

Jelcz 080

dodane przez konjo; zmodyfikowane przez konjo

W roku 1979 jelczańska fabryka wdrożyła do produkcji bardzo oryginalny pojazd stanowiący połączenie podwozia prototypowego samochodu ciężarowego Star 200 oraz nadwozia zunifikowanego z autobusami serii PR100/PR110. Głównym powodem powstawania tego typu konstrukcji było dążenie do unifikacji oferty, maksymalizacja wykorzystania hal produkcyjnych i nieopanowane problemy z dostawami elementów dla produkowanego wówczas modelu PR110U.

Nowo powstały Jelcz przejął z ciężarówki silnik S-359 (była to jednostka 6-cio cylindrowa o pojemności 6830 cm3, osiągająca moc 150 KM i umieszczona na zwisie przednim), pięciobiegową mechaniczną skrzynie S5-45 oraz całe zawieszenie i osprzęt. Zastosowany układ napędowy pozwalał na osiąganie maksymalnej prędkości około 90 km/h. Autobus skrócono do 8 metrów i wyposażono w dwie pary drzwi otwieranych ręcznie. (w układzie 0-1-1) Ze względu na założenia konstrukcyjne pojazd znalazł zastosowanie głównie w przewozach pracowniczych, szkolnych i krótkodystansowych, z tego też względu zyskał przezwisko „autobusu socjalnego”. Zakłady komunikacji miejskiej nie były nim zainteresowane ze względu na mała pojemność (51 miejsc, w tym 20 siedzących) oraz brak drzwi pneumatycznych sterowanych przez kierowcę, natomiast przedsiębiorstwa PKS w tym samym okresie kupowały masowo bardziej uniwersalne Autosany H9. Ogółem wyprodukowano 1051 sztuk „osiemdziesiątek”.

Nowe autobusy zostały wprowadzone na stan zajezdni w Dąbiu, ich głównym zastosowaniem w szczecińskiej komunikacji było zapewnienie prawidłowej obsługi linii 52. W związku z trudnościami w przejeździe pod niskim wiaduktem kolejowym na trasie do ogródków działkowych na Wyspie Puckiej i niewystarczającej pojemności dotychczasowego taboru mikrobusowego zdecydowano się na rozwiązanie kompromisowe. Jezdnia została obniżona, a dnia 30 maja 1981 roku na trasę wyjechały Jelcze 080. To posunięcie rozwiązało problemy mieszkańców i działkowiczów.
na podstawie: Infobus, Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie oraz informacji własnych
opracował: konjo
Dane techniczne:
długość: ???
szerokość: ???
wysokość: ???
masa całkowita: 9400kg
ilość osi: 2
silnik: S-359
moc silnika: 150 KM
skrzynia biegów: S5-45
miejsc ogółem/siedzących: 51/20
lata produkcji: ???
Producent:
Jelcz
Model:
080
Liczba i układ drzwi:
2 (0-1-1)
Długość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Liczba osi:
2
Masa własna:
brak danych
Masa całkowita:
9 400 kg
Wysokość podłogi:
brak danych
Silnik:
S-359
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,80 dm3
Moc silnika:
110 kW / 150 KM
Skrzynia biegów:
FPS S5-45
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc ogółem:
51
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
?/0
Zobacz też: SPA DąbieJelcz M11Berliet PR100Jelcz PR110