Encyklopedia
Konstal 105N2k
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
Kolejnym dziełem zakładów Alstom-Konstal w Chorzowie były unowocześnione wagony 105N1k.
Tramwaje Konstal 105N2k w porównaniu do poprzedników różniły się inną aparaturą, stanowiskiem motorniczego, elektrycznie sterowanymi lusterkami oraz obecnością tachografów.
Dostawa pierwsza
Wagony wyprodukowano w latach 1997-1998. W Warszawie trafiły do zajezdni R-1 Wola w ilości 38 sztuk i nadano im numeracje w zakresie 2014’’-2027 oraz 2030-2053. W 1998 roku w składzie 2016+2017 testowano nowe wyświetlacze marki BUSE oraz pantografy Stemmann Fb700 (połówkowe). Na przełomie lat 2002-2003 we wszystkich tego typu tramwaj zamontowano nowe gniazda sterowania ukrotnionego Aviotech 10-24.
Dostawa druga
Wagony z drugiej dostawy dotarły do Warszawy w latach 1999-2000. Były oznaczone jako typ 105N3k, lecz Tramwaje Warszawskie przyjęły oznaczenie 105N2k. Wagonom nadano numerację w zakresie 2054-2073 oraz wpisano je na stan zajezdni R-1 Wola. Porównując je do poprzedników można dostrzec różnice w aparaturze, pulpicie manewrowym z tyłu wagonu, wentylacji kabiny motorniczego oraz układzie ogrzewania. Dodatkowo tym razem zamontowano miękkie siedzenia oraz system informacji pasażerskiej BUSE składający się z systemu informacji głosowej oraz wyświetlaczy.Od 2006 roku podczas remontów wagonów usuwano gniazda z tyłu drugiego wagonu i przodu pierwszego, uszczelniano kabina motorniczego, wymieniano światła oraz upraszczano pulpit drugiego wagonu o niezbędne rzeczy. Natomiast od września 2006 roku pierwsze wagony składów po naprawie głównej (pierwszej) otrzymywały piasecznice.
Także na przełomie 2005 i 2006 roku zmodernizowano skład wagonów 105Nb 1390+1386 na zarys wagonów 105N2k. Jednak istotną różnicą jest to, że wagony posiadają cztery pary drzwi.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Michał Pilaszkiewicz
współpraca: Paweł Pieńkowski