Encyklopedia

Konstal 105N2k

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez mike_1994

Kolejnym dziełem zakładów Alstom-Konstal w Chorzowie były unowocześnione wagony 105N1k

Wagony Konstal 105N2k w porównaniu do poprzedników różniły się inną aparaturą, stanowiskiem motorniczego, elektrycznie sterowanymi lusterkami oraz obecnością tachografów.

Dostawa pierwsza

Wagony wyprodukowano w latach 1997-1998. W Warszawie trafiły do zajezdni R-1 Wola w ilości 38 sztuk i nadano im numeracje w zakresie 2014’’-2027 oraz 2030-2053. W 1998 roku w składzie 2016+2017 testowano nowe wyświetlacze marki BUSE oraz pantografy Stemmann Fb700 (połówkowe). Na przełomie lat 2002-2003 we wszystkich tego typu tramwaj zamontowano nowe gniazda sterowania ukrotnionego Aviotech 10-24.

Dostawa druga

Wagony z drugiej dostawy dotarły do Warszawy w latach 1999-2000. Wagony oznaczone były jako typ 105N3k, lecz Tramwaje Warszawskie przyjęły oznaczenie 105N2k. Wagonom nadano numeracje w zakresie 2054-2073 oraz wpisano je na stan zajezdni R-1 Wola. Porównując je do poprzedników możemy zauważyć różnice w aparaturze, pulpicie manewrowym z tyłu wagonu, wentylacji kabiny motorniczego oraz układzie ogrzewania. Dodatkowo tym razem zamontowano miękkie siedzenia, takie jak w nowoczesnych wagonach oraz system informacji pasażerskiej BUSE składający się z systemu informacji głosowej oraz wyświetlaczy.
zdjęcie
Jedyny warszawski skład 105N2k z pomarańczowymi wyświetlaczami
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


Od 2006 roku podczas remontów wagonów usuwane są gniazda z tyłu drugiego wagonu i przodu pierwszego, uszczelniana jest kabina motorniczego, wymieniane są światła oraz upraszczany jest pulpit drugiego wagonu o niezbędne rzeczy. Natomiast od września 2006 roku I-sze wagony składów po naprawie głównej (pierwszej) otrzymują piasecznice.

Także na przełomie 2005 i 2006 roku zmodernizowano skład wagonów 105Nb 1390+1386 na zarys wagonów 105N2k. Jednak istotną różnicą jest to, że wagony posiadają cztery pary drzwi.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Michał Pilaszkiewicz
współpraca: Paweł Pieńkowski
Producent:
Konstal
Model:
105N2k
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Długość:
13,50 m
Szerokość:
2,40 m
Wysokość:
3,06 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
17 000 kg
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba i moc silników:
4 x 41,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
22
Liczba miejsc ogółem:
125
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Konstal 105N1k