Encyklopedia

description Konstal 105Nb

dodane 26.02.2007, godz. 22:20 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario; zmodyfikowane 7.05.2009, godz. 22:33 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario

W 1988 roku w ramach procesu unowocześnienia wagonów typu 105Na, chorzowski Konstal zbudował prototypowy wagon typu 105Nb dla Krakowa. Natomiast w latach 1992-1993 po dalszej modernizacji tego typu 14 wagonów trafiło do Warszawy. Tramwaj dla Krakowa otrzymał po raz pierwszy większą kabinę motorniczego, dwa okna służące jako wyjścia ewakuacyjne oraz małe klapy w dachu. Wagony dla Warszawy otrzymały nowe wózki zbudowane na licencji AEG (2NNa) z hydraulicznym tłumikiem drgań i kołami o nowym profilu (PST). Ponadto zamontowano w nich tylny pulpit manewrowy, drzwi z tworzyw sztucznych bez dolnej szyby, która była tylko przy wejściu do kabiny motorniczego (podobne jak w 105Np), nowocześniejszy pulpit z osobnym sterowaniem drzwi, maszyny drzwiowe, przyciski do otwierania drzwi przez pasażera, a także "sekundowe" zamykanie drzwi. Nowe napędy drzwiowe charakteryzowały się indywidualnym napędem każdego skrzydła przez dedykowany silniczek, dlatego też nad każdymi drzwiami były dwie dźwignie gdzie każda była do otwarcia osobnego skrzydła.

Niestety, wagony okazały się bardzo awaryjne z powodu częstego wyzębiania się przekładni typu 20 PMa. Inną rzeczą było szybkie zużywanie się wkładek elastycznych w wózkach, co powodowało tzw. „wężykowanie” wozu. Część z nich zostały zwrócone producentowi. Zwrócone wagony typu 105Nb zostały przebudowane na 805Nb i sprzedane do Grudziądza jako nowe. Natomiast do Warszawy trafiły nowe wagony typu 105Nb/e.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, PestkoPedia, Sawicki Jacek, Janiak Jacek, Walczak Dariusz, Imielski Tomasz „Warszawskie tramwaje elektryczne 1908-1998”, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 1998, Lubka Arkadiusz, Stiasny Marcin „Atlas tramwajów”, Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
współpraca: Kajetan Szmuciński