Encyklopedia
Konstal 105Np
dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez
man
Po zakończeniu w 1992 roku produkcji wagonów 105Na, inżynierowie Konstalu rozpoczęli prace nad kolejnymi wersjami popularnych „stopiątek”. Pierwszym efektem ich pracy były niezwykle awaryjne wagony 105Nb wyprodukowane na przełomie lat 1992-1993. Rozwinięciem tej konstrukcji były wagony 105Ne, natomiast ich rozwinięciem jedyne dwa wyprodukowane wagony 105Np.
Trafiły one do Szczecina i nadano im numery 1035 oraz 1036. Skład przekazano do zajezdni Golęcin, gdzie swoją liniową eksploatację oficjalnie rozpoczął w ostatni dzień maja 1994 roku.Wagony miały poszycie wykonane z blachy 2 mm, nowe wózki (z systemem smarowania obręczy) oraz przekładnie, cichszy mechanizm drzwi, przetwornice statyczne, uchylne okna oraz pantograf połówkowy. Były to 2 pierwsze w Szczecinie wagony tramwajowe z przetwornicami statycznymi. Jedną z cech charakterystycznych tych wagonów były drzwi pozbawione dolnej szyby, za wyjątkiem drzwi do kabiny motorniczego. W czasie ich użytkowania płaty drzwi wielokrotnie pojedynczo wymieniano.
Po serii awarii wózków w drugim wagonie składu w 2002 roku (można było wówczas obejrzeć wagon 1035 solo na linii 11), oba wagony w roku 2003 przeszły remont w Centralnych Warsztatach w czasie którego nie tylko gruntownie naprawiono systemy wagonu, ale również zlikwidowano tradycyjne 3 gniazda sterowania wielokrotnego i zastąpiono je nowym gniazdem kostkowym. Ponadto nie wprowadzono istotniejszych zmian konstrukcyjnych, głównie dlatego, iż nie było takiej potrzeby.
Wewnątrz wagony nie różniły się znacząco od swoich „kuzynów” 105Na. Wyposażono je w plastikowe siedziska w trzech kolorach - żółtym, zielonym i czerwonym oraz cztery pary dwuskrzydłowych drzwi. Poręcze pomalowane były na kolor żółty. Różnicą w wyposażeniu był nieco inny pulpit motorniczego oraz inny kształt poręczy na płatach drzwi.
Skład w Szczecinie posiadał trzy rodzaje barw wykorzystywanych w przeciągu lat na tramwajach. Pierwotnie pomalowany był w szczecińskie barwy miejskie z zewnętrznymi poszyciami w kolorze białym. Przez wiele lat na wagony naklejano długoterminowe reklamy całopojazdowe. W 2009 roku skład (dość niespodziewanie) przemalowano według zmodyfikowanego schematu barw miejskich z czerwonymi poszyciami w tzw. „koszmarka”. Dwa lata później, jesienią 2011 roku tramwaje ponownie zmieniły swoje malowanie - tym razem otrzymały barwy Floating Garden, zaś na szybach naklejono elementy graficzne w postaci „kleksów”.
Po raz ostatni skład pojawił się w ruchu liniowym w dniu 24 maja 2013 roku w obsłudze „dwunastki”. Z końcem miesiąca wagony skreślono ze stanu, zaś w czerwcu 2013 przetransportowano je do warsztatów przy ulicy Klonowica, a następnie do zajezdni Pogodno, skąd 28 czerwca 2013 roku zostały zabrane na lawetach na złom.aktualizacja: man
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat