Encyklopedia

Konstal 105Np

dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez man

Po zakończeniu w 1992 roku produkcji wagonów 105Na, inżynierowie Konstalu rozpoczęli prace nad kolejnymi wersjami popularnych "stopiątek". Pierwszym efektem ich pracy były niezwykle awaryjne wagony 105Nb wyprodukowane na przełomie lat 1992-1993. Rozwinięciem tej konstrukcji były wagony 105Ne, natomiast ich rozwinięciem były jedyne 2 wyprodukowane wagony 105Np.

zdjęcie
19-letni skład 105Np przejeżdża przez rondo Giedroycia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trafiły one do Szczecina i nadano im numery 1035 oraz 1036. Skład przekazano do zajezdni Golęcin.

Wagony te miały  poszycie wykonane z blachy 2mm, nowe wózki (z systemem smarowanie obręczy) oraz przekładnie, cichszy mechanizm drzwi, przetwornice statyczne, uchylne okna oraz pantograf połówkowy. Były to 2 pierwsze w Szczecinie wagony tramwajowe z przetwornicami statycznymi. Jedną z cech charakterystycznych tych wagonów były drzwi pozbawione dolnej szyby, za wyjątkiem drzwi do kabiny motorniczego.

zdjęcie
Chyba nikt się nie spodziewał, że kiedyś będę jeszcze czerwony...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od początku eksploatacji, obsługa techniczna nie potrafiła odpowiednio dbać o wagony, co w rezultacie dość szybko doprowadziło do zepsucia przetwornic. Aby temu zaradzić już w Szczecinie prowadzono szczególną zmianę konstrukcyjną - trzeci kabel sterowania wielokrotnego pomiędzy wagonami.

Po serii awarii wózków w drugim wagonie składu w 2002 roku (można było wówczas obejrzeć wagon 1035 solo na linii 11), oba wagony w roku 2003 przeszły remont w Centralnych Warsztatach w czasie którego nie tylko gruntownie naprawiono systemy wagonu, ale również zlikwidowano tradycyjne 3 gniazda sterowania wielokrotnego i zastąpiono je nowym gniazdem kostkowym. Ponad to, nie wprowadzono istotniejszych zmian konstrukcyjnych, głównie dlatego, iż nie było takiej potrzeby.

zdjęcie
Ostatnia droga 105Np
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia tych wagonów zakończyła się w maju 2013 roku, kiedy zostały wycofane z eksploatacji i wywiezione na złom.

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat