Encyklopedia

description Konstal 105Np

dodane 5.12.2004, godz. 19:10 przez zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos; zmodyfikowane 11.02.2020, godz. 0:02 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

Po zakończeniu w 1992 roku produkcji wagonów 105Na, inżynierowie Konstalu rozpoczęli prace nad kolejnymi wersjami popularnych "stopiątek". Pierwszym efektem ich pracy były niezwykle awaryjne wagony 105Nb wyprodukowane na przełomie lat 1992-1993. Rozwinięciem tej konstrukcji były wagony 105Ne, natomiast ich rozwinięciem były jedyne 2 wyprodukowane wagony 105Np.

Trafiły one do Szczecina i nadano im numery 1035 oraz 1036. Skład przekazano do zajezdni Golęcin.

Wagony te miały  poszycie wykonane z blachy 2mm, nowe wózki (z systemem smarowanie obręczy) oraz przekładnie, cichszy mechanizm drzwi, przetwornice statyczne, uchylne okna oraz pantograf połówkowy. Były to 2 pierwsze w Szczecinie wagony tramwajowe z przetwornicami statycznymi. Jedną z cech charakterystycznych tych wagonów były drzwi pozbawione dolnej szyby, za wyjątkiem drzwi do kabiny motorniczego.

Od początku eksploatacji, obsługa techniczna nie potrafiła odpowiednio dbać o wagony, co w rezultacie dość szybko doprowadziło do zepsucia przetwornic. Aby temu zaradzić już w Szczecinie prowadzono szczególną zmianę konstrukcyjną - trzeci kabel sterowania wielokrotnego pomiędzy wagonami.

Po serii awarii wózków w drugim wagonie składu w 2002 roku (można było wówczas obejrzeć wagon 1035 solo na linii 11), oba wagony w roku 2003 przeszły remont w Centralnych Warsztatach w czasie którego nie tylko gruntownie naprawiono systemy wagonu, ale również zlikwidowano tradycyjne 3 gniazda sterowania wielokrotnego i zastąpiono je nowym gniazdem kostkowym. Ponad to, nie wprowadzono istotniejszych zmian konstrukcyjnych, głównie dlatego, iż nie było takiej potrzeby.

zdjęcie
Historia tych wagonów zakończyła się w maju 2013 roku, kiedy zostały wycofane z eksploatacji i wywiezione na złom.

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat