Encyklopedia

description Konstal 105NW

dodane 9.03.2007, godz. 20:34 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 29.04.2007, godz. 22:17 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

105NW jest wąskotorową wersją tramwaju 105N wyprodukowaną w 1977 roku. Udało się wyprodukować tylko 4 tego typu wagony. Nie różni się on prawie niczym od 105N tylko tym, że posiada wąskotorowe wózki. Wagon posiada dodatkowe szybki pod szybą przednia oraz trójkątne obok niej i niższą szafę z aparaturą za stanowiskiem motorniczego. Jednak po drobnych remontach dokonanych w Łodzi zlikwidowano boczne, dodatkowe szybki charakterystyczne dla tramwajów z lat '70-tych. Posiada on również ramę na wózki po zewnętrznej stronie kół.Oznaczenie 105NW jest niepoprawne, ponieważ wszystkie wersje wąskotorowe powinny się zaczynać cyfrą 8. Dzięki czemu w następnej konstrukcji - 805N nie popełniono tego samego błędu.

W 1984 r. łódzki wagon #460 wyposażono w aparaturę z wagonu typu 805NS i przez to zaczął jeździć w składzie wraz z wagon #435, dawnym 805N. Jednak w latach '90-tych powrócił jako wagon solo 805Na #1460. Z ruchu wycofano go jednak w 1994 roku.
Drugi wagon ze składu 105NW czyli #459 został połączony w skład razem z 805N #439 (doczepa). Tak jeździł on do swoich ostatnich liniowych chwil. Został on wycofany z eksploatacji w sierpniu 1995 r. z numerem #1459. Oba pudła zostały fizycznie skasowane przed 1997 rokiem.

Do dziś uchował się tylko jeden niezmieniony wagon typu 105NW. Pełni on nadal czynną służbę w Bydgoszczy.
na podstawie: PestkoPedia, Tramwaje w Polsce kiedyś i dziś, Łódzkie tramwaje i autobusy
opracował: Michał Pilaszkiewicz