Encyklopedia
Konstal 105Nz
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
Konstal 105Nz to oznaczenie tramwaju wyprodukowanego dla Warszawy w 1997 roku. W zakładach Konstal wykonano tylko dwa tego typu tramwaje. Były to pierwsze wagony z rodziny 105N posiadające silniki prądu przemiennego firmy Elin-EBG. Do poważniejszych modyfikacji można również zaliczyć zmianę przetwornicy wirującej na statyczną oraz zastosowanie impulsowego układu rozruchowego opartego na tyrystorze typu GTO. Zamontowano również pantograf typu OTK-2. Pantograf jest elektromechaniczny - opuszczany automatycznie.
Pudło wagonu jest trzydrzwiowe. Wykonane jest z blachy o grubości 2 mm. Drzwi są odskokowo-wychylne (płaty drzwiowe oraz napęd wyprodukowany został przez IFE). Pudło zostało również wyposażone w rynienki dachowe. Przez zmniejszenie liczby drzwi z czterech do trzech ilość miejsc siedzących wzrosła do 22.
Sterowanie odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy. Do zmian można dodać również, że lusterko jest sterowane elektrycznie z pulpitu motorniczego, który został lekko zmieniony w porównaniu do wcześniejszych wersji.
System ogrzewania jest nieco inny w porównaniu do poprzednich wersji. Na każdy wagon przypadają trzy agregaty grzewcze: pierwszy znajduje się pod pierwszym siedzeniem po prawej stronie, dlatego jest ono odwrócone w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Drugi znajduje się pod trzecim siedzenie po prawej stronie, a trzeci pod ostatnim siedzeniem również po prawej stronie.
Do dziś tramwaje te jeżdżą po Warszawie z numerami 2028 oraz 2029 i stacjonują w zajezdni R-2 Praga.
W 2016 roku silniki asynchroniczne w wagonach zostały wymienione na silniki prądu stałego, ponadto rozruch tyrystorowy zastąpiono tranzystorowym. Po modernizacji nadano im oznaczenie 105Ni.
na podstawie Tramwaje Warszawskie, PestkoPedia, Warszawskie tramwaje elektryczne 1908-2008, tom III, wyd. Komunikacji i Łączności sp.z.o.o.
opracował Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: man