Encyklopedia
Konstal 108N
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
Konstal 108N jest kolejnym następcą popularnych „stopiątek”. Powstały dwa projekty tego typu tramwaju. Jeden z nich (z lat 80. i 90.) przewidywał wzmocnienie obecnego pudła 105N na mocniejsze, ponieważ konstrukcja macierzysta była podatna na zwichrowania. Projekt ten z wyglądu przypominał nieco 13N poprzez zaokrąglony dach, obniżoną linię okien oraz miejsce na tablicę kierunkową, która zamontowana miała być nad przednią szybą.
Drugi z projektów bazował również na tramwaju typu 105N. W skład projektu wchodziły czteroskrzydłowe drzwi (takie jak w 111N) oraz układ elektroniczny ze 105Nb (wersja z roku 1992). Szafa elektryczna została ustawiona bokiem przy lewej ścianie wagonu, z tego powodu również okno za kabiną motorniczego było krótsze o połowę. Do zmian można było też zaliczyć przesunięcie gniazd.
W 1993 roku niedokończone pudło wagonu 108N zostało użyte do skonstruowania wagonu 105Nb. Miał on trafić do Warszawy (nadano mu nawet numer #1392), lecz jednak został przebudowany na wersję wąskotorową 805Nb. Ostatecznie wagon ten trafił do Grudziądza, gdzie do 2023 roku kursował z numerem bocznym #63. Różnił się jednak tym, że została zachowana ostatnia maszyna drzwiowa podzielona na dwie części, z powodu testowania drzwi czteroskrzydłowych.
na podstawie: Muzeum Komunikacji Tramwajowej w GOP
opracował: Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: man