Encyklopedia

description 10 lat wagonów GT6 w Szczecinie, 80 lat Bremena

dodane 15.06.2007, godz. 20:17 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 4.02.2008, godz. 17:22 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994

Wszystko zaczęło się od tego, że w 1926 roku do Szczecina sprowadzono wagon Bremen oraz nadano mu numer boczny 144. Po wycofaniu go z eksploatacji liniowej nadano mu numer XIII i przerobiono na pług. Na szczęście w połowie lat dziewięćdziesiątych podjęto decyzję o odbudowie pługu na wagon historyczny.

50 lat temu w niejakim Düsseldorfie podjęto decyzje o zbudowaniu sześcioosiowego przegubowego wagonu. Były one pozytywnie przyjęte przez Niemców dzięki czemu w latach dziewięćdziesiątych podjęto remont wagonów GT6. Po remoncie Szczecin zainteresował się 40-letnimi lecz zmodernizowanymi wagonami. Dzięki temu zakupiono 33 wagony z czego 31 weszło do liniowej eksploatacji. Wagony te trafiły do zajezdni Niemierzyn oraz zajezdni Golęcin

10 lat wagonów GT6 w Szczecinie, 80 lat Bremena to kolejne rocznice hucznie obchodzone w gronie miłośników i nie tylko. Obydwie zostały połączone w jedną imprezę otwartą organizowaną przez Miejski Zakład Komunikacji - Zajezdnia Golęcin oraz Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki" w dniu 3 września 2006 roku.

Na imprezę wytypowano dwa wagony GT6 w najlepszym stanie. Były nimi 510 oraz 915 (w barwach "Retro"). Do tego nie mogło zabraknąć golęcińskiego składu "eNek" 293II+343. Wszystkie wagony wyruszyły na paradę tramwajową o godzinie 12.30 jadąc ulicami Szczecina.

Na Golęcinie zajezdnię otwarto do obejrzenia jej "od kuchni" o godzinie 11, choć pierwsi miłośnicy zaczęli przybywać już nawet po 10-tej. Do obejrzenia stały wagony: GT6 509, 510, 904, 915; 105N 1041+1042 w nowych barwach zakładowych MZK; jedyny w Polsce skład 105Np 1035 (tylko kabina); 105Ng/S 1001II+ 1002II, który później wyjechał na podmianę; 10N2k/2000 1055+1056.

Po 75 minutach zwiedzania z megafonów rozległ się miły głos informujący o mającej się wkrótce odbyć paradzie. Po piętnastu minutach wagony ruszyły w stronę byłej zajezdni Niemierzyn

Trasa przejazdu do muzeum



Zajezdnia Golęcin - Wiszesława - Ludowa - Stalmacha - Nocznickiego - Firlika - Wały Chrobrego - Dworcowa - Brama Portowa - al. Niepodległości - al. Wyzwolenia - Kołłątaja - Niemierzyńska - Zajezdnia Niemierzyn

Na terenie muzeum czekała na zwiedzających wystawa historycznego taboru komunikacji miejskiej, oraz zabytkowych samochodów. Dużą popularnością cieszyły się również napoje i domowe wypieki naszych miłośników . Po przyjeździe parady do muzeum okazało się, że nie ma dla nich miejsca! Jednak kilku dobrze zbudowanych mężczyzn pomogło przepchnąć historyczne wagony i wszytko było juz w jak najlepszym porządku. Jako pierwszy do zajezdni wjechał GT6 915, następnie GT6 510 oraz 4N+4ND 293II+343. Na muzealnej wystawie pokazały się: 4N 036; Bremeny 035, 037II; Dessau 022; historyczny San H-100; wiele historycznych samochodów oraz tramwaje biorące udział w paradzie. Każdy chciał zaprezentować swój udział w historii. O 14.20 wagony wyruszyły w powrotna drogę.

Powrotna trasa przejazdu



Zajezdnia Niemierzyn - Niemierzyńska - Arkońska - Las Arkoński - Arkońska - Niemierzyńska - Kołłątaja - al. Wyzwolenia - al. Piłsudskiego - al. Wojska Polskiego - Wawrzyniaka - al. Bohaterów Warszawy - Jagiellońska - al. Piłsudskiego - Matejki - Malczewskiego - Dubois - Firlika - Nocznickiego - Stalmacha - Ludowa - Wiszesława - Zajezdnia Golęcin

W drodze powrotnej pasażerowie mogli wysiąść na przystankach Plac Rodła oraz Hutnicza. Impreza zakończyła się na zajezdni Golęcin o godzinie 15.15.
na podstawie informacji własnych
opracował: Michał Pilaszkiewicz