Encyklopedia
Konstal 111N
dodane przez Mareczek; zmodyfikowane przez man
21.07.2007
Dodano zdjęcia wnętrza wagonu 111N Mario
111N to dwustronna wersja wagonu typu 105N wyprodukowana przez chorzowski Konstal. Koncepcja powstania tego modelu zrodziła się w GOP-ie, po rozpoczęciu w lipcu 1992 roku remontu wiaduktu kolejowego na ulicy Zabrskiej w Gliwicach. Na skutek odcięcia części torowiska od reszty sieci Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej (PKT) chciało wykorzystać dwukierunkowe wagony typu N z innych miast, jednakże poza Szczecinem zostały one całkowicie wycofane z eksploatacji.
Zdecydowano się na wyprodukowanie nowych tramwajów. W Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych „Konstal” złożono zamówienie na wykonanie 10 dwukierunkowych wagonów bazujących na konstrukcji 105N, lecz ze względu na brak odpowiednich funduszy plan zamówienia zmniejszono do 6 sztuk. Na początku zakładano przeróbkę standardowych 105N, ale po kilku miesiącach powstały nowe, jednokierunkowe, dwustronne „stojedenastki”.
Pierwszy skład o numerach taborowych 341+342 został wprowadzony do eksploatacji 31 maja 1993 roku. Kolejne weszły do użytku miesiąc później tj. 28 (373+613) i 30 czerwca (360+406). Wagony musiały być połączone, ponieważ jak wcześniej wspomniano, są one jednokierunkowe (z pojedynczą kabiną motorniczego). Dopiero po szczepieniu „zadków” powstaje zdatny do dwukierunkowej jazdy tandem.
Układ siedzeń został oczywiście przystosowany do specyficznego poruszania się pojazdu. Fotele po obu stronach pokładu zwrócone są do siebie przeciwstawnie. Układ elektryczny nie różni się zbytnio od tego w pojazdach 105Na. Jazda drugiego wagonu składu „do tyłu” odbywa się przy wybraniu nawrotnikiem pozycji 0 (neutralnej) oraz po ustawieniu na pulpicie stosownego przełącznika. Podobnie jest z drzwiami - specjalny przełącznik umożliwia ich otwarcie z lewej bądź z prawej strony. Ciekawostką w tamtych czasach było wstawienie harmonijkowych płatów w rodzinie 105N.
Obecnie 111N należą do spółki Tramwaje Śląskie S.A. i stacjonują w zajezdni ZKT-4 Gliwice. Kursują zazwyczaj pojedynczo lub w składach na liniach 3, 4, 5 i 29 (przed likwidacją kursów nocnych także na PN-241, PN-242 i PN-243).
Zdecydowano się na wyprodukowanie nowych tramwajów. W Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych „Konstal” złożono zamówienie na wykonanie 10 dwukierunkowych wagonów bazujących na konstrukcji 105N, lecz ze względu na brak odpowiednich funduszy plan zamówienia zmniejszono do 6 sztuk. Na początku zakładano przeróbkę standardowych 105N, ale po kilku miesiącach powstały nowe, jednokierunkowe, dwustronne „stojedenastki”.
Pierwszy skład o numerach taborowych 341+342 został wprowadzony do eksploatacji 31 maja 1993 roku. Kolejne weszły do użytku miesiąc później tj. 28 (373+613) i 30 czerwca (360+406). Wagony musiały być połączone, ponieważ jak wcześniej wspomniano, są one jednokierunkowe (z pojedynczą kabiną motorniczego). Dopiero po szczepieniu „zadków” powstaje zdatny do dwukierunkowej jazdy tandem.
Układ siedzeń został oczywiście przystosowany do specyficznego poruszania się pojazdu. Fotele po obu stronach pokładu zwrócone są do siebie przeciwstawnie. Układ elektryczny nie różni się zbytnio od tego w pojazdach 105Na. Jazda drugiego wagonu składu „do tyłu” odbywa się przy wybraniu nawrotnikiem pozycji 0 (neutralnej) oraz po ustawieniu na pulpicie stosownego przełącznika. Podobnie jest z drzwiami - specjalny przełącznik umożliwia ich otwarcie z lewej bądź z prawej strony. Ciekawostką w tamtych czasach było wstawienie harmonijkowych płatów w rodzinie 105N.
Obecnie 111N należą do spółki Tramwaje Śląskie S.A. i stacjonują w zajezdni ZKT-4 Gliwice. Kursują zazwyczaj pojedynczo lub w składach na liniach 3, 4, 5 i 29 (przed likwidacją kursów nocnych także na PN-241, PN-242 i PN-243).
na podstawie: Wojewódzki Portal Komunikacyjny, Wikipedia oraz informacji własnych
opracował: Marek Pawlukowicz
Producent:
Konstal
Model:
111N
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-4-2)
Długość:
13,50 m
Szerokość:
2,40 m
Wysokość:
3,06 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
16 800 kg
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba i moc silników:
4 x 41,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
22
Liczba miejsc ogółem:
122
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też:
Konstal 105N