Encyklopedia
Konstal 116N/Na
dodane przez Mario; zmodyfikowane przez
kajetansz
W 1998 roku Konstal zbudował prototypowe wagony typu 116N (1 szt.) i 116Na (2 szt.).
Są to przegubowe, osadzone na trzech wózkach, trójczłonowe tramwaje z 61% udziałem niskiej podłogi, która została umieszczona w środkowej części wagonu. "Stoszesnastki" były rezultatem prowadzonych w Konstalu prac rozwojowych nad nowoczesnym tramwajem, zapoczątkowanych budową pojazdu typu 112N.
116N i 116Na są, pod względem konstrukcyjnym, identyczne, a jedyną różnicą jest zastosowany w tramwaju 116N, układ elektryczny na prąd stały ze sterowaniem tyrystorowym, wobec układu na prąd zmienny ze sterowaniem mikroprocesorowym w wagonie 116Na. Wózki rozmieszczono po jednym na człon. Wagony typu 116N/Na wyposażone są w czworo odskokowo-wychylnych drwi.
Warto wspomnieć, iż prototyp 116N jest obecnie jedynym w Polsce tramwajem z akumulatorami przystosowanym do jazdy bez dostępu do sieci trakcyjnej.
Tramwaje typu 116N i 116Na eksploatowane są wyłącznie w Warszawie
Są to przegubowe, osadzone na trzech wózkach, trójczłonowe tramwaje z 61% udziałem niskiej podłogi, która została umieszczona w środkowej części wagonu. "Stoszesnastki" były rezultatem prowadzonych w Konstalu prac rozwojowych nad nowoczesnym tramwajem, zapoczątkowanych budową pojazdu typu 112N.
116N i 116Na są, pod względem konstrukcyjnym, identyczne, a jedyną różnicą jest zastosowany w tramwaju 116N, układ elektryczny na prąd stały ze sterowaniem tyrystorowym, wobec układu na prąd zmienny ze sterowaniem mikroprocesorowym w wagonie 116Na. Wózki rozmieszczono po jednym na człon. Wagony typu 116N/Na wyposażone są w czworo odskokowo-wychylnych drwi.
Warto wspomnieć, iż prototyp 116N jest obecnie jedynym w Polsce tramwajem z akumulatorami przystosowanym do jazdy bez dostępu do sieci trakcyjnej.
Tramwaje typu 116N i 116Na eksploatowane są wyłącznie w Warszawie
na podstawie: Wikipedia oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
opracował: Mariusz Belko