Encyklopedia
Alstom 116Na/1
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez
man
116Na/1 są ulepszonymi tramwajami typu 116Na, a co za tym idzie rodziny 116N. Model 116Na/1 jest dzieckiem prac mających za zadanie poprawę estetyki wyglądu rodziny 116N/Na.
Dzieło „estetów” to zastosowanie ścian czołowych wykonanych z tworzywa sztucznego z pochylonymi wklejanymi oknami. Zniwelowano również w pewnym stopniu różnicę między poziomami okien w części niskopodłogowej i wysokopodłogowej wozu. Udogodnieniem dla prowadzącego stały się nowe, sterowane z kabiny lusterka zewnętrzne. W trakcie dostaw dodatkowo zastosowano malowanie czerwonym kolorem całej linii okien, co zarazem optycznie zniwelowało różnicę poziomów szyb. W ramach poprawy widoczności motorniczego, zmniejszono szerokość słupków na których trzymają się okna kabiny.
116Na/1 jest trójczłonowym, sześcioosiowym tramwajem przegubowym z 61% udziałem niskiej podłogi. Wagon napędzany jest czterema silnikami na prąd przemienny z rozruchem impulsowym. Zastosowana w nim technologia półprzewodnikowa umożliwia rekuperację prądu. W konstrukcji zastosowano stalowy szkielet ze ścianą przednią i tylną wykonaną z tworzyw sztucznych, co w założeniu ma ułatwiać naprawę powypadkową.
116Na/1 w Szczecinie
Tramwaj 116Na/1 przyjechał do Szczecina 10 września 1999 roku, by dzień później wziąć udział w paradzie z okazji obchodów 120-lecia komunikacji miejskiej w naszym mieście. Odwiedzający nas wtedy wóz 3019 był ostatnim z pierwszej serii wagonów 116Na/1 dostarczonych dla Tramwajów Warszawskich.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, Transport Szynowy, materiałów firmy Alstom oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Kajetan Szmuciński