Encyklopedia

description Jelcz 120M

dodane 14.03.2005, godz. 22:50 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo; zmodyfikowane 23.06.2013, godz. 2:01 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

23.06.2013
Dodano informacje o wycofaniu i sprzedaży ostatniego Jelcza #1410 zdjęcie profilowe użytkownika X X
30.05.2009
Uaktualniono ilostan pojazdów w SPA Klonowica, oraz dodano kilka Informacji. zdjęcie profilowe użytkownika X X
02.03.2009
Dokonano korekty ilostanu w SPAK oraz ilości pojazdów będących w eksploatacji. zdjęcie profilowe użytkownika X X
26.02.2008
Aktualizacja informacji o ilości pojazdów w eksploatacji. zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ
02.10.2007
Dodano informacje o wycofaniu Jelcza 120M #1416, oraz poprawiono linkowanie. zdjęcie profilowe użytkownika X X
Autobus ten jest wersją rozwojową popularnego Jelcza PR110. W założeniu nowy model miał być pozbawiony wad poprzedników. Niestety archaiczny rodowód i słabe wykończenie zdają się nie potwierdzać zalet tej konstrukcji. Podstawowymi wadami pojazdu są: stosunkowo słaba, wywodząca się z wersji 11-metrowej kratownica, źle zabezpieczone antykorozyjnie i pękające nadwozie, słabe wyciszenie przedziału silnikowego, spora ilość elementów wywodzących się z rodziny PR100/110 i mało eleganckie wyposażenie przestrzeni pasażerskiej. Zamontowane fotele są z pewnością łatwiejsze w utrzymaniu czystości i trudniejsze w zniszczeniu, ale ich kolor i estetyka pozostawiają wiele do życzenia. Niewątpliwe zalety to: dwa miejsca dla osób stojących (lub z wózkami), lepsze rozplanowanie wnętrza, oszczędniejsze i bardziej ekologiczne silniki umieszczone leżąco w tylnej części pojazdu, co pozwala wygospodarować dodatkowy rząd foteli i znacznie obniżyć linię podłogi w porównaniu do swoich kuzynów z serii M11.

Jelcze serii 120 pojawiły się w Szczecinie w pod koniec 1994 roku i były pierwszą dużą partią autobusów wyposażonych w standardzie w automatyczne skrzynie biegów. Pojazdy tego typu istnieją w trzech głównych seriach. Pierwsza dostawa została skierowana wyłącznie dla potrzeb zajezdni Klonowica. Oznaczona jest symbolem 120M i charakteryzuję się m. in. silnikiem MAN DO826 LUH05 (spełniający normę Euro-1), skrzynią biegów Voith oraz wyglądem zewnętrznym niemal identycznym, co seria PR110 (dotyczy to szczególnie partii 1401-1409 gdzie jedynym nowym akcentem jest zmieniona obudowa filmu - pozostałe autobusy tj. 1410-1416 otrzymały już nowsze, zaokrąglone zderzaki). Druga dostawa wyposażona została w polskie silniki SWT Mielec i manualne skrzynie biegów, zastosowano wklejane okna, nowego typu drzwi, wyokrąglone zderzaki i prostokątne światła drogowe. Autobusy zostały zakupione przez Szczecin i na fali przemian zostały wniesione aportem do nowo utworzonej szczecińsko-polickiej spółki SPPK. Oznaczono je numerami 3004-3010. Trzecia dostawa zakupiona i wprowadzona do eksploatacji w podobnym okresie to zmodernizowane autobusy dla zajezdni Dąbie, które z nieznanych przyczyn otrzymały oznaczenie 120MM/1.

Ogólnie zakupiono 23 pojazdy (34 wliczając 120MM/1), w trzech różnych odmiennie wyposażonych dostawach. Obecnie pozostaje w eksploatacji 9 sztuk: 4 w SPAK i 5 w SPPK (autobus o numerze 3010 został skasowany z powodu pożaru, a 3006 skreślono ze stanu, ponieważ stan techniczny nie pozwalał na dalszą służbę). Ze względu na większą pojemność od M11 zwykle są kierowane na bardziej obciążone linie, wyjątkiem jest tu zajezdnia Klonowica, która na życzenie klienta skierowała tego typu tabor również na linie bezpłatne.

W dniu 31 sierpnia 2007 sprzedano pierwszą "stodwudziestkę", był to pojazd o numerze 1416 który został wywieziony na lawecie poza Szczecin. Od tego czasu zajezdnia Klonowica sukcesywnie pozbywa się tego typu pojazdów, które zastępują nowoczesne Solarisy Urbino 12. Szacuje się że do końca 2009 roku SPAK wycofa z eksploatacji wszystkie pojazdy z serii 120M

Jednak rzeczywistość zweryfikowała te plany i ostatni Jelcz opuścił Szczecin dopiero 21 czerwca 2013 roku. Był to wóz 1410 - zwany przez miłośników "Grunwaldem".
na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat