Encyklopedia
Jelcz 120M
dodane przez konjo; zmodyfikowane przez
man

Archaiczny rodowód i słabe wykończenie zdawały się nie potwierdzać zalet tej konstrukcji. Podstawowymi wadami pojazdu były: stosunkowo słaba, wywodząca się z wersji 11-metrowej kratownica, źle zabezpieczone antykorozyjnie i pękające nadwozie, słabe wyciszenie przedziału silnikowego, spora ilość elementów wywodzących się z rodziny PR100/110 i mało eleganckie wyposażenie przestrzeni pasażerskiej. Zamontowane fotele były z pewnością łatwiejsze w utrzymaniu czystości i trudniejsze w zniszczeniu, ale ich kolor i estetyka pozostawiały wiele do życzenia. Niewątpliwymi zaletami były: dwa miejsca dla osób stojących (lub z wózkami), lepsze rozplanowanie wnętrza, oszczędniejsze i bardziej ekologiczne silniki umieszczone leżąco w tylnej części pojazdu, co pozwalało wygospodarować dodatkowy rząd foteli i znacznie obniżyć linię podłogi w porównaniu do swoich kuzynów z serii M11.
Jelcze 120M w Szczecinie i Policach
Jelcze serii 120 pojawiły się w Szczecinie w pod koniec 1994 roku i były pierwszą dużą partią autobusów wyposażonych w standardzie w automatyczne skrzynie biegów. Pojazdy tego typu istniały w trzech głównych seriach.
Trzecia dostawa zakupiona i wprowadzona do eksploatacji w podobnym okresie to zmodernizowane autobusy dla zajezdni Dąbie, które z nieznanych przyczyn otrzymały oznaczenie 120MM/1.
Wszystkie autobusy Jelcz 120M przyjechały do swoich zajezdni w szczecińskich barwach miejskich. W późniejszym okresie, część polickich Jelczy otrzymała malowanie zgodne ze schematem polickich barw.
Zakończenie eksploatacji
16 lutego 2001 w trakcie kursu liniowego doszło do pożaru pochodzącego z zajezdni Police Jelcza o numerze 3010. Zniszczenia okazały się na tyle poważne, że zajezdnia zdecydowała się na skreślenie autobusu ze stanu. Z początkiem 2006 roku w celu kasacji sprzedano pierwszą „stodwudziestkę” - z SPPK Police wycofany został 3006.31 sierpnia 2007 roku pochodzący ze SPAK pojazd 1416 został wywieziony na lawecie poza Szczecin. Kilka miesięcy później z eksploatacji wycofano jego „brata” 1403.
Od tego czasu zajezdnia Klonowica sukcesywnie pozbywała się tego typu pojazdów. Z początkiem 2008 roku ze Szczecinem pożegnał się Jelcz o numerze 1408, zaś w czerwcu zdecydowano się na sprzedaż w celu kasacji 1412. Niedługo później, w październiku 2008 został wycofany Jelcz 1404.W latach 2007 i 2008 ta sama zajezdnia przeprowadziła remont pojedynczych egzemplarzy Jelczy 120M, jednocześnie wyposażając je przy tym w wyświetlacze zewnętrzne R&G Mielec.
Lwia część Jelczy 120M ze szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej zniknęła w roku 2009. Na wycofanie trzech wozów (3007-3009) zdecydowało się SPPK. W marcu 2009 w zajezdni Klonowica wycofano autobusy 1401, 1405, 1406, 1409 oraz 1414. W maju 2009 ze Szczecinem pożegnały się zaś 1411 i 1415, zaś z końcem listopada 2009 do kasacji odjechał 1407.
W Szczecinie pozostały wówczas już tylko dwa Jelcze 120M - 1402 oraz 1410. Pierwszy z nich został wycofany już w kwietniu 2011.
Ostatni Jelcz 120M o numerze taborowym 1410, przez miłośników zwany za jego sprawą „Grunwaldem” służył w zajezdni Klonowica aż do czerwca 2013.21 czerwca 2013 autobus na sztywnym holu opuścił Szczecin, jednocześnie kończąc niemalże dziewiętnastoletnią erę Jelczy 120M w szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.
na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo
aktualizacja: man
Mielec SWT 11/300/1 (3004-3010)
brak danych (Mielec SWT 11/300/1)
11,10 dm3 (Mielec SWT 11/300/1)
162kW / 220 KM (Mielec SWT 11/300/1)
FPS S4-95 (3004-3010)
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat