Encyklopedia

Jelcz 120M

dodane przez konjo; zmodyfikowane przez man

23.06.2013
Dodano informacje o wycofaniu i sprzedaży ostatniego Jelcza #1410 X
30.05.2009
Uaktualniono ilostan pojazdów w SPA Klonowica, oraz dodano kilka Informacji. X
02.03.2009
Dokonano korekty ilostanu w SPAK oraz ilości pojazdów będących w eksploatacji. X
26.02.2008
Aktualizacja informacji o ilości pojazdów w eksploatacji. MQ
02.10.2007
Dodano informacje o wycofaniu Jelcza 120M #1416, oraz poprawiono linkowanie. X

Jelcz 120M jest wersją rozwojową popularnego Jelcza PR110. W założeniu nowy model miał być pozbawiony wad poprzedników.

zdjęcie
Wnętrze klonowickiego Jelcza 120M
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Archaiczny rodowód i słabe wykończenie zdawały się nie potwierdzać zalet tej konstrukcji. Podstawowymi wadami pojazdu były: stosunkowo słaba, wywodząca się z wersji 11-metrowej kratownica, źle zabezpieczone antykorozyjnie i pękające nadwozie, słabe wyciszenie przedziału silnikowego, spora ilość elementów wywodzących się z rodziny PR100/110 i mało eleganckie wyposażenie przestrzeni pasażerskiej. Zamontowane fotele były z pewnością łatwiejsze w utrzymaniu czystości i trudniejsze w zniszczeniu, ale ich kolor i estetyka pozostawiały wiele do życzenia. Niewątpliwe zalety to: dwa miejsca dla osób stojących (lub z wózkami), lepsze rozplanowanie wnętrza, oszczędniejsze i bardziej ekologiczne silniki umieszczone leżąco w tylnej części pojazdu, co pozwalało wygospodarować dodatkowy rząd foteli i znacznie obniżyć linię podłogi w porównaniu do swoich kuzynów z serii M11.

Jelcze serii 120 pojawiły się w Szczecinie w pod koniec 1994 roku i były pierwszą dużą partią autobusów wyposażonych w standardzie w automatyczne skrzynie biegów. Pojazdy tego typu istniały w trzech głównych seriach.

zdjęcie
Nietypowy wjazd linii 87 w ulicę Szwedzką
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsza dostawa została skierowana wyłącznie dla potrzeb zajezdni Klonowica. Oznaczona była symbolem 120M i charakteryzowała się m. in. silnikiem MAN DO826 LUH05 (spełniającym normę Euro I), skrzynią biegów Voith oraz wyglądem zewnętrznym niemal identycznym, co seria PR110 (dotyczy to szczególnie partii 1401-1409 gdzie jedynym nowym akcentem była zmieniona obudowa filmu - pozostałe autobusy tj. 1410-1416 otrzymały już nowsze, zaokrąglone zderzaki).

zdjęcie
Autobus odpalony, uczestnicy w środku, można jechać dalej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Druga dostawa wyposażona została w polskie silniki SWT Mielec i manualne skrzynie biegów, zastosowano wklejane okna, nowego typu drzwi, wyokrąglone zderzaki i prostokątne światła drogowe. Autobusy zostały zakupione przez Szczecin i na fali przemian zostały wniesione aportem do nowo utworzonej szczecińsko-polickiej spółki SPPK. Oznaczono je numerami 3004-3010.

Trzecia dostawa zakupiona i wprowadzona do eksploatacji w podobnym okresie to zmodernizowane autobusy dla zajezdni Dąbie, które z nieznanych przyczyn otrzymały oznaczenie 120MM/1.

zdjęcie
Jelcz po remoncie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ogólnie zakupiono 23 pojazdy (34 wliczając 120MM/1), w trzech różnych odmiennie wyposażonych dostawach.

31 sierpnia 2007 roku sprzedano pierwszą "stodwudziestkę", był to pojazd o numerze 1416 który został wywieziony na lawecie poza Szczecin. Od tego czasu zajezdnia Klonowica sukcesywnie pozbywała się tego typu pojazdów, które zastępowały nowoczesne Solarisy Urbino 12

W 2010 roku ostatnich 120M pozbyła się zajezdnia Police.

zdjęcie
"Idąc jesienną aleją szukam ciebie, mój przyjacielu. Odszedłeś bo byłeś słaby jak suchy liść."
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ostatni Jelcz 120M opuścił Szczecin dopiero 21 czerwca 2013 roku. Był to wóz 1410 - zwany przez miłośników "Grunwaldem".

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat