Encyklopedia

Jelcz 120MM/1

dodane przez konjo ; zmodyfikowane przez man

14.03.2009
Dodano informacje o wycofaniu ostatniego egzemplarza Jelcza 120MM/1 #2745 X
10.06.2007
Dodano informację o całkowitym zakończeniu eksploatacji Pepe
23.10.2006
Dodano informacje o prawdopodobnym końcu eksploatacji pierwszych egzemplarzy. Phobos

zdjęcie
Opóźniony Jelcz podąża do Zdunowa
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jelcz 120MM/1 był jedną z wersji rozwojowych zwykłych 120M. Egzemplarze jeżdżące po Szczecinie, poza zestawem tablic elektronicznych, zewnętrznie nie różniły się od swoich poprzedników z Polic. Wszystkie pochodziły z trzeciej dostawy Jelczy, która w całości, w liczbie 11 sztuk trafiła do zajezdni Dąbie. Przybycie tych pojazdów zakończyło w Szczecinie eksploatację Jelczy PR110. Część mechaniczna podobnie jak w klonowickich 120M to silnik MAN D 0826 LUH 12 i skrzynia biegów Voith.

Dostawa do Dąbia

Pierwsze sztuki Jelczy 120MM/1 z dąbskiej zajezdni wyjechały na trasy w styczniu 1997. Pierwszych siedem autobusów było wyprodukowanych w 1996 roku, jednak przydzielono im numery taborowe niezgodnie z przyjętym schematem ich nadawania - od 2744 do 2750.

zdjęcie
Jelcz kieruje się na Basen Górniczy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W marcu 1997 do swoich „braci” dołączyły wyprodukowane już w 1997 roku kolejne Jelcze 120MM/1. Czterem pozostałym „stodwudziestkom” nadano numery taborowe 2740-2743.

Stosunkowo szybka emerytura

zdjęcie
Czekający obecnie na zbawienie Jelcz na linii 62
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kierownictwo SPA Dąbie - pomimo dość młodego wieku pojazdów (w zależności od egzemplarza, 2 lub 3 lata młodszych od klonowickich Jelczy 120M oraz nawet 7 lat młodszych od najmłodszych M11) - już w 2006 roku zdecydowało się na wytypowanie pierwszych egzemplarzy Jelczy 120MM/1 do sprzedaży w zamian za wprowadzane do eksploatacji, o kilka lat starsze sprowadzane z Niemiec MAN-y.

2006 roku ze stanu dąbskiej zajezdni skreślono pięć Jelczy 120MM/1. Wybór padł na wozy o numerach 2742, 2743, 2744, 2747 i 2750.

zdjęcie
W tym roku Jelcze 120MM/1 obchodzą 10-lecie eksploatacji w Szczecinie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z początkiem 2007 roku zdecydowano się na wycofanie Jelcza o numerze 2749, zaś w marcu 2007 autobusu 2746. W maju 2007 kolejne trzy dąbskie „stodwudziestki” zostały wycofane z eksploatacji - 27402741 oraz 2748.

zdjęcie
Czy dzięsiąty rok eksploatacji będzie jednocześnie ich ostatnim w szczecińskiej komunikacji?
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pod koniec maja 2007 roku sprzedano 6 egzemplarzy, większość z przeznaczeniem na części zamienne. Następne dwie sztuki z dniem 30 maja zostały wycofane z ruchu liniowego i na przełomie czerwca i lipca 2007 roku również sprzedane.

Wóz 2747 wywieziono na lawecie w głąb Polski 23 sierpnia 2007.

Jedynym jeżdżącym wówczas pojazdem z tej serii pozostał egzemplarz o numerze 2745. W końcu przyszła i na niego pora - 25 lutego 2009 autobus wykonał swoją ostatnią liniową służbę na trzeciej brygadzie linii 64, po czym jeszcze przez jakiś czas postał na płycie zajezdni Dąbie. Pojazd opuścił Szczecin 13 marca 2009 roku.

zdjęcie
Dziesięciolatki przeznaczone na złom
Paradoksalnie, choć mogłoby się wydawać, że właśnie wtedy zakończyła się historia szczecińskich Jelczy 120MM/1, okazało się, że po sprzedaży pojazdu 2741, autobus w 2007 roku został odkupiony przez Zakład Naprawy Samochodów w Solcu Kujawskim, kompleksowo wyremontowany, zmodernizowano jego wygląd i sprzedano przewoźnikowi KMŁ Łomianki, gdzie otrzymał numer taborowy 32. Autobus służył u przewoźnika do 2015 roku.

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo 

aktualizacja: man

Producent:
Jelcz
Model:
120MM/1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 000 m
Szerokość:
2 500 m
Wysokość:
3 020 m
Liczba osi:
2
Masa własna:
9 600 kg
Masa całkowita:
17 200 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
642 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
955 mm
Silnik:
MAN D 0826 LUH 05
Norma Euro:
Euro I
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,87 dm3
Moc silnika:
162 kW / 220 KM
Skrzynia biegów:
Voith D 851.2
Liczba miejsc siedzących:
34
Liczba miejsc ogółem:
110
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
11/0
Zobacz też: Jelcz 120MJelcz M121MBerliet PR100Jelcz PR110

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat