Encyklopedia

Jelcz 120MM/1

dodane przez konjo; zmodyfikowane przez man

14.03.2009
Dodano informacje o wycofaniu ostatniego egzemplarza Jelcza 120MM/1 #2745 X
10.06.2007
Dodano informację o całkowitym zakończeniu eksploatacji Pepe
23.10.2006
Dodano informacje o prawdopodobnym końcu eksploatacji pierwszych egzemplarzy. Phobos

Jelcz 120MM/1 jest jedną z wersji rozwojowych zwykłych 120M. Egzemplarze jeżdżące po Szczecinie, poza zestawem tablic elektronicznych, zewnętrznie nie różnią się od swoich poprzedników z Polic. Wszystkie pochodzą z trzeciej dostawy Jelczy, która w całości trafiła do zajezdni Dąbie. Przybycie tych pojazdów, zakończyło w Szczecinie eksploatację Jelczy PR110. Część mechaniczna podobnie jak w klonowickich 120M to silnik MAN D 0826 LUH 12 i skrzynia biegów Voith.

Pomimo swojego wieku (w zależności od egzemplarza, 2 lub 3 lata młodsze od klonowickich Jelczy 120M oraz nawet 7 lat młodsze od najmłodszych M11, kierownictwo SPA Dąbie zdecydowało się na wytypowanie w 2006 roku pierwszych egzemplarzy do sprzedaży w zamian za wprowadzane do eksploatacji, sprowadzane z Niemiec autobusy MAN NL202 oraz NL262. Pod koniec maja 2007 roku sprzedano 6 egzemplarzy, większość z przeznaczeniem na części zamienne. Następne 2 sztuki z dniem 30 maja zostały wycofane z ruchu liniowego i na przełomie czerwca i lipca 2007 roku również sprzedane. Wóz 2747 wywieziono na lawecie w głąb Polski 23 sierpnia 2007. Jedynym jeżdżącym jeszcze pojazdem z tej serii pozostał egzemplarz o numerze 2745. W końcu przyszła i na niego pora. 25 lutego 2009 pojazd wykonał swoją ostatnią liniową służbę na linii 64/3 po czym jeszcze kilka dni postał na płycie zajezdni Dąbie. Pojazd opuścił Szczecin 13 marca 2009 roku.

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo

Producent:
Jelcz
Model:
120MM/1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 000 m
Szerokość:
2 500 m
Wysokość:
3 020 m
Liczba osi:
2
Masa własna:
9 600 kg
Masa całkowita:
17 200 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
642 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
955 mm
Silnik:
MAN D 0826 LUH 05
Norma Euro:
Euro I
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,87 dm3
Moc silnika:
162 kW / 220 KM
Skrzynia biegów:
Voith D 851.2
Liczba miejsc siedzących:
34
Liczba miejsc ogółem:
110
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
11/0

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat