Encyklopedia

description Pesa 120N

dodane 4.05.2007, godz. 21:06 przez zdjęcie profilowe użytkownika Mario Mario; zmodyfikowane 6.01.2009, godz. 16:26 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

26.01.2008
Dodano informacje o dostarczeniu wagonów do Warszawy zdjęcie profilowe użytkownika X X
Rozstrzygnięcie przetargu na dostawę nowych wagonów do Warszawy nastąpiło w dniu 9 grudnia 2005r. Do przetargu zgłosili się trzej oferenci: PESA z Bydgoszczy, Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania oraz Siemens. Zwycięzcą została PESA z Bydgoszczy z 5-członowym, całkowicie niskopodłogowym tramwajem 120N. Pojazd będzie miał trzy wózki, z czego środkowy toczny. Oprócz tego zostanie wyposażony w impulsowy układ rozruchu oparty o tranzystory IGBT (prod. MEDCOM), którego zadaniem będzie sterowanie pracą 4 asynchronicznych silników prądu przemiennego o mocy 105kW każdy. Posiadać ma też system wykrywający poślizg podczas ruszania lub hamowania, który w razie potrzeby będzie automatycznie posypie piasek na torowisko (podobnie jak w naszych Tatrach KT4Dt). Każdy tramwaj wyposażony będzie w rampy dla inwalidów, a także zderzaki pochłaniające sporą część energii zderzenia. Wagon ma pomieścić 240 pasażerów (w tym 63 na miejscach siedzących). W kabinie motorniczego oraz przedziale pasażerskim ma być zamontowana klimatyzacja. Tramwaje trafią do Warszawy do końca 2007r. Całkowity koszt zakupu sięgnie 93,2 mln zł.

22 lutego 2006 roku podpisano ostatecznie umowę z bydgoską firma na dostawę 15 w pełni niskopodłogowych, pięcioczłonowych tramwajów

Warszawianie z wielką radością czekali na dostawę nowoczesnych pojazdów, aż do 16 lipca 2007 roku. Dostawy 15 wagonów trwały do grudnia 2007 roku. Wagony te można rozpoznać na pierwszy rzut oka: wyróżnia je czarne malowanie z czerwonymi pasami oraz żółtymi (wagony 3101-3110) elementami. Wszystkie pojazdy przydzielono do zajezdni R-3 Mokotów, gdzie stacjonują z numerami 3101-3115. Po dostarczeniu wagonów 120N na zajezdnę Mokotów wszystkie inne niskopodłogowe tramwaje, które stacjonowały tam wcześniej, zostały przeniesione na zajezdnię R-2 Praga

Wagony od razu zostały polubione przez warszawiaków. Ciche, wygodne, z dobra wentylacja oraz niskim wejściem zapewniają wysoki komfort podróży.
Warto wspomnieć, że wagony 3111-3115 wyróżniają się malowaniem od poprzednich – jest w nich więcej akcentów związanych z Warszawą, m.in. górny czerwony pas został przemalowany na żółty.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, Wikipedia, Przegubowiec
opracował: Mariusz Belko
uzupełnienie: Michał Pilaszkiewicz