Encyklopedia

Pesa 120NaS

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

26.09.2011
Dodano tabelkę X

Pesa Swing 120NaS to jednokierunkowy, pięcioczłonowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj o długości 31,82 m. Produkowany jest w Bydgoszczy przez firmę Pesa. Może przewozić 211 pasażerów w tym 61 na miejscach siedzących. 

zdjęcie
Niedawno wyremontowany „Swing” w drodze do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Tramwaj posiada zawieszenie o dwóch stopniach sprężynowania, co pozwala na duży komfort jazdy. Wózki z klasycznymi osiami, są sprawdzonym rozwiązaniem i gwarantują niezawodność oraz prostotę obsługi podczas codziennej eksploatacji. Ergonomiczna, wydzielona kabina motorniczego zapewnia komfortowe warunki pracy, a zastosowanie systemu diagnostyki on-line umożliwia monitorowanie stanu pracy floty pojazdów w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu systemu klasyfikacji zdarzeń motorniczy może precyzyjnie określić sposób postępowania w każdym momencie.

zdjęcie
Widok na trasę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Modułowa budowa tramwaju, zarówno w zakresie konstrukcji, jak i wyposażenia, umożliwia dopasowanie pojazdu do wymogów zamawiającego. W zależności od potrzeb przewozowych zamawiającego Pesa proponuje pojazdy 3- 5- lub 7-członowe, także w wersji dwukierunkowej. Ilość miejsc siedzących waha się w granicach od 26 do 57 zaś stojących od 91 do 224 w zależności od ilości członów. Przytoczone wartości mają charakter orientacyjny (5 osób/m²), zaś ilość miejsc siedzących zależy od życzeń zamawiającego. Tramwaje przystosowane są do poruszania się po torach o szerokości 1435 mm lub 1000 mm. Prędkość maksymalna z jaką mogą się poruszać wynosi 70 km/h. W ruch wprawiają go silniki asynchroniczne o mocy 4x105 kW.

Dzięki jednoprzestrzennej budowie tramwaj zaskakuje przestronnością wnętrza i wygodą podróżowania. Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy, a tym samym przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach . Wygodny wjazd do wnętrza, także wózkiem dziecięcym umożliwia wysuwana automatycznie rampa. Komfort gwarantują układy klimatyzacji, zarówno w kabinie motorniczego jak i w przedziale pasażerskim. W trosce o bezpieczeństwo podróżujących zastosowano system monitoringu. Dla ułatwienia podróżowania we wnętrzu umieszczony został automat do sprzedaży biletów oraz system informacji pasażerskiej i emisji reklam.

zdjęcie
"Swingi" znów na torach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Konstrukcję tramwaju wykonano w klasie wytrzymałościowej PIV (wytrzymałość na ściskanie 400 kN), zgodnie z normą PN-EN 12663. Pojazd wyposażony jest w strefę pochłaniającą energię zderzeń (tzw. strefę kontrolowanego zgniotu) zgodnie z normą PN-EN 15227:2008. Poszycie wykonane jest ze stali nierdzewnej klejonej do konstrukcji tramwaju oraz tworzyw sztucznych. Zastosowanie nowoczesnego układu napędowego daje możliwość rekuperacji (odzyskiwania) energii. Na życzenie klienta tramwaj można dodatkowo wyposażyć w zasobniki energii, co przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji.

Zastosowany napęd daje możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach braku zasilania. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie kilkudziesięciu metrów. Szczególnie przydatne staje się to w przypadku zaniku zasilania sieci, gdy zachodzi potrzeba zjechania ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).

Swingi w Szczecinie

zdjęcie
Nowy, wygodny, i do tego niskopodłogowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
13 listopada 2010 roku jako pierwszy zakupiony niskopodłogowy tramwaj w historii powojennego Szczecina, do zajezdni Pogodno przyjechał wagon Pesa Swing 120NaS. Oznaczono go numerem 801. Po naklejeniu oznaczeń, pojazd został zaprezentowany w hali zajezdni Pogodno mieszkańcom Szczecina podczas oficjalnej prezentacji.

Tramwaj został wyposażony w system informacji pasażerskiej R&G oraz ekrany LCD zamontowane pod sufitem, a także klimatyzację, automat biletowy marki Pixel i monitoring.

Po przeprowadzonych próbach na trasach linii 7 i 8 oraz uzyskaniu homologacji, 1 lutego 2011 pojazd po raz pierwszy wyruszył na trasę, obsługując jedną z brygad linii 7.

zdjęcie
Wbrew pozorom to nie jest wyjazd z zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne wozy 120NaS zostały dostarczone oraz wypuszczone na trasy:

  • 802 dostarczony 31 stycznia 2011 – wyjechał na trasę 7 lutego 2011,
  • 803 dostarczony 10 lutego 2011 – wyjechał na trasę 21 lutego 2011
  • 804 dostarczony 22 lutego 2011 – wyjechał na trasę 7 marca 2011
  • 805 dostarczony 5 marca 2011 – wyjechał na trasę 21 marca 2011
  • 806 dostarczony 9 marca 2011 - wyjechał na trasę 21 marca 2011.

Tramwaje otrzymały także imiona nawiązujące do Szczecina: „Szmaragd”, „Pogodny”, „Filipinki”, „Pionier 1909”, „Rusałka” i „Różanka”.

Opracowanie materiału: na podstawie danych ze strony internetowej pesa, oraz wiedzy własnej Janusz Światowy jas59 

aktualizacja+poprawki: man

Producent:
PESA Bydgoszcz S.A
Model:
120NaS
Liczba członów:
5
Liczba i układ drzwi:
6 (1-2-2-2-2-1)
Długość:
31 820 mm
Szerokość:
2 400 mm (z osłonami wózków)
Wysokość:
3 400 mm
Liczba osi:
6 (Bo`2`Bo`)
Wysokość podłogi:
350 mm (w strefie drzwi)
Liczba i moc silników:
4 x 105 kW (silniki asynchroniczne)
Liczba miejsc siedzących:
61
Liczba miejsc stojących:
150
Liczba miejsc ogółem:
211
Lata produkcji:
od 2010
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
6/6
Zobacz też: Pesa 120NaS2

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 6
Średni wiek pojazdu: 13,50 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
801 120NaS 2010 01.02.2011 Pogodno „Szmaragd”
802 120NaS 2010 07.02.2011 Pogodno „Pogodny”
803 120NaS 2011 21.02.2011 Pogodno „Filipinki”, remont lakierniczy całego wagonu 04-07.2021 r.
804 120NaS 2010 07.03.2011 Pogodno „Pionier 1909”
805 120NaS 2011 21.03.2011 Pogodno „Rusałka”, remont średni 19.07-03.12.2021
806 120NaS 2011 21.03.2011 Pogodno „Różanka”