Encyklopedia

description Pesa 120NaS

dodane 4.04.2011, godz. 11:48 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 26.09.2011, godz. 11:38 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

26.09.2011
Dodano tabelkę zdjęcie profilowe użytkownika X X
120Na został wyprodukowany na potrzeby komunikacji miejskiej w kraju i za granicą jest nowoczesnym tramwajem, spełniającym rosnące potrzeby pasażerów i przewoźników. Tramwaje produkowane w Bydgoszczy – są pierwszymi w Polsce, całkowicie niskopodłogowy i jednoprzestrzenny. Nadwozie jest nowoczesne i harmonijne o dużej przeszklonej powierzchni. Kolorystyka zewnętrzną i wewnętrzną pojazdu jak i dobór siedzeń dokonywane są wspólnie z Zamawiającym.

Pojazdy posiadają zawieszenie o dwóch stopniach sprężynowania, co pozwala na duży komfort jazdy. Wózki z klasycznymi osiami, są sprawdzonym rozwiązaniem i gwarantują niezawodność oraz prostotę obsługi podczas codziennej eksploatacji. Dzięki zastosowaniu najwyższej klasy materiałów oraz doświadczeniu zdobytemu podczas budowy i eksploatacji wcześniejszych modeli tramwaje SWING cechuje wysoką jakość i niezawodność. Nowoczesna, bezpieczna i ergonomiczna kabina motorniczego zapewnia komfortowe warunki pracy, a zastosowanie systemu diagnostyki on-line umożliwia monitorowanie stanu pracy floty pojazdów w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu systemu klasyfikacji zdarzeń motorniczy może precyzyjnie określić, sposób postępowania w każdym momencie.

Modułowa budowa tramwaju, zarówno w zakresie konstrukcji jak i wyposażenia umożliwia dopasowanie pojazdu do wymogów zamawiającego. W zależności od potrzeb przewozowych zamawiającego PESA proponuje pojazdy 3, 5 lub 7 członowe, także w wersji dwukierunkowej. Ilość miejsc siedzących waha się w granicach od 26 do 57 zaś stojących od 91 do 224 w zależności od ilości członów. Przytoczone wartości mają charakter orientacyjny (5 osób/m2) zaś ilość miejsc siedzących zależy od życzeń zamawiającego. Tramwaje przystosowane są do poruszania się po torach o szerokości 1435 mm lub 1000 mm. Prędkość maksymalna to 70 km/h.

Dzięki jednoprzestrzennej budowie tramwaj zaskakuje przestronnością wnętrza i wygodą podróżowania. Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy, a tym samym przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wygodny wjazd do wnętrza, także wózkiem dziecięcym umożliwia wysuwana automatycznie rampa. Komfort gwarantują układy klimatyzacji, zarówno w kabinie motorniczego jak i w przedziale pasażerskim. W trosce o bezpieczeństwo podróżujących zastosowano system monitoringu. Dla ułatwienia podróżowania we wnętrzu umieszczony został automat do sprzedaży biletów oraz system informacji pasażerskiej i emisji reklam.

Konstrukcję tramwaju wykonano w klasie wytrzymałościowej PIV (wytrzymałość na ściskanie 400 kN), zgodnie z normą PN-EN 12663. Pojazd wyposażony jest w strefę pochłaniającą energię zderzeń (tzw. strefę kontrolowanego zgniotu) zgodnie z normą PN-EN 15227:2008. Poszycie wykonane jest ze stali nierdzewnej klejonej do konstrukcji tramwaju oraz tworzyw sztucznych. Zastosowanie nowoczesnego układu napędowego daje możliwość rekuperacji (odzyskiwania) energii. Na życzenie klienta tramwaj można dodatkowo wyposażyć w zasobniki energii, co przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji.

Zastosowany napęd daje możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach braku zasilania. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie kilkudziesięciu metrów. Szczególnie przydatne staje się to w przypadku zaniku zasilania sieci, gdy zachodzi potrzeba zjechania ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).

W ramach zawartych kontraktów tramwaje SWING trafią również w ilości 186 sztuk do Warszawy (największy kontrakt w historii Tramwajów Warszawskich oraz PESA), i Gdańska gdzie na tory obsługiwane przez Zakład Komunikacji Miejskiej trafi 35 szt.. Ponadto dla miasta Szeged zostanie dostarczonych 9 szt. wersji tramwaju na rynek węgierski pod nazwą Csárdás. Nie wspominając o dostawie mniejszych ilości pojazdów dla Szczecina i Częstochowy.

Niskopodłogowy Swing już w Szczecinie!



Po osiemdziesięciu latach [1930] w samo południe 13 listopada 2010 roku zawitał do Szczecina pierwszy już całkowicie niskopodłogowy i na stałe, tramwaj wyprodukowany przez bydgoską firmę "PESA". Oznaczono go numerem taborowym 801 zaś zgromadzonych licznie mieszkańców Szczecina witał napis 1 SWING WITA SZCZECIN. Godzina przyjazdu tramwaju była ściśle strzeżoną tajemnicą, a chętni do zrobienia naprawdę pierwszych zdjęć tego pojazdu musieli zarwać noc, aby móc być tymi pierwszymi.

Trochę historii



W 1930 roku trafiła do Szczecina jedyna partia 15 wagonów typu LHB. Wagony oznaczono numerami od 165-179. LHB były pojazdami motorowymi, dwukierunkowymi, wyposażonymi w jedną parę dwuskrzydłowych drzwi z każdej strony, usytuowanymi na środku pudła.

Wagony te można było nazwać niskopodłogowymi, gdyż posiadały część niskiej podłogi stanowiącą około 20% całej podłogi. Pojazdy wyposażone były w dwa silniki USL-311a o mocy 62,5 kW każdy. Wagon tramwajowy mógł przewozić 74 pasażerów w tym 24 pasażerów na miejscach siedzących i 50 na miejscach stojących.

Po uroczystości przekazania tramwaju za sterami usiadł prezydent Krzystek, który przejechał, kilka metrów w przód. Następnie tramwaj cofnięto, bowiem aby mógł on wyjechać na ulice Szczecina niezbędna była jego homologacja.

Swing [120NaS] jest tramwajem w 100% niskopodłogowym przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych i przyjaznym dla starszych pasażerów. Jest pojazdem pięcioczłonowym o długości 31,8 metra. Może przewozić 211 pasażerów w tym 61 na miejscach siedzących. Porusza się z z maksymalną prędkością 70 km/h, ma 5 członów.

Tramwaj został wyposażony w system informacji pasażerskiej i emisji reklam. Wprawiają go w ruch silniki asynchroniczne o mocy 4x105 kW. W środku pojazd jest bardzo przestronny i wygodny w podróżowaniu, dający również poczucie bezpieczeństwa nad którym czuwa zamontowany system monitoringu.

Swing o numerze bocznym 801 po przeprowadzonych próbach na trasach linii 7 i 8 otrzymał wreszcie dokument homologacyjny z Ministerstwa Infrastruktury uprawniający do ruchu i przewozu pasażerów. Pojazd po raz pierwszy wyruszył na trasę linii 7 we wtorek 1 lutego 2011 roku.

Tramwaj również został wyposażony w automaty do sprzedaży biletów. Pierwszy automat biletowy został dostarczony i zamontowany w siedzibie zamawiającego, a pozostałe u wykonawcy tramwajów w firmie PESA w Bydgoszczy. Automaty do sprzedaży biletów dostarczyła firma PIXEL SP. Z O.O., ul. Jana Pawła II 28, Osielsko, która zaoferowała cenę 230.140,80 zł netto i, która brała jako jedyna udział w przetargu. Umowę popisano 23.11.2010.

Następne wozy 120NaS zostały dostarczone do Szczecina i wypuszczone na trasy w dniach:
802 dostarczony 31 stycznia 2011 – wyjechał na trasę 7 lutego 2011
803 dostarczony 10 lutego 2011 – wyjechał na trasę 21 lutego 2011
804 dostarczony 22 lutego 2011 – wyjechał na trasę 7 marca 2011
805 dostarczony 5 marca 2011 – wyjechał na trasę 21 marca 2011
806 dostarczony 9 marca 2011 - wyjechał w dniu 21 marca. Niestety nie miał szczęścia na inauguracji. W tym dniu o godzinie 14.45 miał kolizję na Moście Długim z pojazdem siodłowym wiozącym ponadgabaryty. Uszkodzone zostały przednie drzwi, maskownica ochraniająca nadkole i sprzęgło. Oczekuje w zajezdni na fachowców z Pesy i ubezpieczyciela. Dopiero po naprawie wróci na trasę. Tramwaj już został naprawiony. Wymieniono wspomniane wyżej drzwi, sprzęgło, plastikową maskownice i poszycie prawgo przodu pojazdu. Wyjechał na trasę linii 7 w dniu 11 kwietnia. Koszty naprawy nie są znane, prawdopodobnie pokryje je ubezpieczyciel.
Opracowanie materiału: na podstawie danych ze strony internetowej pesa, oraz wiedzy własnej Janusz Światowy

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 6
Średni wiek pojazdu: 8,50 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
801 120NaS 2010 01.02.2011 Pogodno "Szmaragd"
802 120NaS 2010 07.02.2011 Pogodno "Pogodny"
803 120NaS 2011 21.02.2011 Pogodno "Filipinki"
804 120NaS 2010 07.03.2011 Pogodno "Pionier 1909"
805 120NaS 2011 21.03.2011 Pogodno "Rusałka"
806 120NaS 2011 21.03.2011 Pogodno "Różanka"