Encyklopedia
Pesa 120NaS
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Pesa Swing 120NaS to jednokierunkowy, pięcioczłonowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj o długości 31,82 m. Produkowany jest w Bydgoszczy przez firmę Pesa. Może przewozić 211 pasażerów w tym 61 na miejscach siedzących.
Tramwaj posiada zawieszenie o dwóch stopniach sprężynowania, co pozwala na duży komfort jazdy. Wózki z klasycznymi osiami, są sprawdzonym rozwiązaniem i gwarantują niezawodność oraz prostotę obsługi podczas codziennej eksploatacji. Ergonomiczna, wydzielona kabina motorniczego zapewnia komfortowe warunki pracy, a zastosowanie systemu diagnostyki on-line umożliwia monitorowanie stanu pracy floty pojazdów w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu systemu klasyfikacji zdarzeń motorniczy może precyzyjnie określić sposób postępowania w każdym momencie.Modułowa budowa tramwaju, zarówno w zakresie konstrukcji, jak i wyposażenia, umożliwia dopasowanie pojazdu do wymogów zamawiającego. W zależności od potrzeb przewozowych zamawiającego Pesa proponuje pojazdy 3- 5- lub 7-członowe, także w wersji dwukierunkowej. Ilość miejsc siedzących waha się w granicach od 26 do 57 zaś stojących od 91 do 224 w zależności od ilości członów. Przytoczone wartości mają charakter orientacyjny (5 osób/m²), zaś ilość miejsc siedzących zależy od życzeń zamawiającego. Tramwaje przystosowane są do poruszania się po torach o szerokości 1435 mm lub 1000 mm. Prędkość maksymalna z jaką mogą się poruszać wynosi 70 km/h. W ruch wprawiają go silniki asynchroniczne o mocy 4x105 kW.
Dzięki jednoprzestrzennej budowie tramwaj zaskakuje przestronnością wnętrza i wygodą podróżowania. Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy, a tym samym przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach . Wygodny wjazd do wnętrza, także wózkiem dziecięcym umożliwia wysuwana automatycznie rampa. Komfort gwarantują układy klimatyzacji, zarówno w kabinie motorniczego jak i w przedziale pasażerskim. W trosce o bezpieczeństwo podróżujących zastosowano system monitoringu. Dla ułatwienia podróżowania we wnętrzu umieszczony został automat do sprzedaży biletów oraz system informacji pasażerskiej i emisji reklam.
Konstrukcję tramwaju wykonano w klasie wytrzymałościowej PIV (wytrzymałość na ściskanie 400 kN), zgodnie z normą PN-EN 12663. Pojazd wyposażony jest w strefę pochłaniającą energię zderzeń (tzw. strefę kontrolowanego zgniotu) zgodnie z normą PN-EN 15227:2008. Poszycie wykonane jest ze stali nierdzewnej klejonej do konstrukcji tramwaju oraz tworzyw sztucznych. Zastosowanie nowoczesnego układu napędowego daje możliwość rekuperacji (odzyskiwania) energii. Na życzenie klienta tramwaj można dodatkowo wyposażyć w zasobniki energii, co przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji.
Zastosowany napęd daje możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach braku zasilania. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie kilkudziesięciu metrów. Szczególnie przydatne staje się to w przypadku zaniku zasilania sieci, gdy zachodzi potrzeba zjechania ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).
Swingi w Szczecinie
13 listopada 2010 roku jako pierwszy zakupiony niskopodłogowy tramwaj w historii powojennego Szczecina, do zajezdni Pogodno przyjechał wagon Pesa Swing 120NaS. Oznaczono go numerem 801. Po naklejeniu oznaczeń, pojazd został zaprezentowany w hali zajezdni Pogodno mieszkańcom Szczecina podczas oficjalnej prezentacji.Tramwaj został wyposażony w system informacji pasażerskiej R&G oraz ekrany LCD zamontowane pod sufitem, a także klimatyzację, automat biletowy marki Pixel i monitoring.
Po przeprowadzonych próbach na trasach linii 7 i 8 oraz uzyskaniu homologacji, 1 lutego 2011 pojazd po raz pierwszy wyruszył na trasę, obsługując jedną z brygad linii 7.
Kolejne wozy 120NaS zostały dostarczone oraz wypuszczone na trasy:- 802 dostarczony 31 stycznia 2011 – wyjechał na trasę 7 lutego 2011,
- 803 dostarczony 10 lutego 2011 – wyjechał na trasę 21 lutego 2011
- 804 dostarczony 22 lutego 2011 – wyjechał na trasę 7 marca 2011
- 805 dostarczony 5 marca 2011 – wyjechał na trasę 21 marca 2011
- 806 dostarczony 9 marca 2011 - wyjechał na trasę 21 marca 2011.
Tramwaje otrzymały także imiona nawiązujące do Szczecina: „Szmaragd”, „Pogodny”, „Filipinki”, „Pionier 1909”, „Rusałka” i „Różanka”.
Średni wiek pojazdu: 13,50 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
801 | 120NaS | 2010 | 01.02.2011 | Pogodno | „Szmaragd” | |
802 | 120NaS | 2010 | 07.02.2011 | Pogodno | „Pogodny” | |
803 | 120NaS | 2011 | 21.02.2011 | Pogodno | „Filipinki”, remont lakierniczy całego wagonu 04-07.2021 r. | |
804 | 120NaS | 2010 | 07.03.2011 | Pogodno | „Pionier 1909” | |
805 | 120NaS | 2011 | 21.03.2011 | Pogodno | „Rusałka”, remont średni 19.07-03.12.2021 | |
806 | 120NaS | 2011 | 21.03.2011 | Pogodno | „Różanka” |