Encyklopedia
Pesa 122N
dodane przez MarcinB; zmodyfikowane przez man
Pesa 122N to tramwaj niskopodłogowy produkowany przez PESA Bydgoszcz. Jest to pojazd pięcioczłonowy, przystosowany do jazdy po torach o szerokości 1000mm. 122N jest tramwajem jednokierunkowym, natomiast w tylnej szafie aparatowej znajduje się pulpit sterowniczy, ułatwiający kierowanie pojazdem przy jeździe do tyłu.
Człony tramwaju spoczywają na trzech wózkach, z których dwa skrajne są wózkami napędowymi, a środkowy jest wózkiem tocznym. Połączenia członów osłonięte są przegubami harmonijkowymi. Wózki tramwaju posiadają dwa stopnie usprężynowania. Pierwszy stopień jest realizowany za pomocą sprężyn stalowo-gumowych, które amortyzują pionowe ruchy zestawów kołowych. Drugi stopień zapewniają cztery sprężyny (po dwie na każdą stronę), które amortyzują drgania pionowe pomiędzy pudłem wagonu, a ramą wózka. Drugi stopień jest dodatkowo wspomagany przez amortyzatory hydrauliczne, dwa pionowe i cztery poziome.Tramwaj jest zasilany prądem stałym o napięciu 600 V. Napięcie jest odbierane z sieci za pomocą połówkowego odbieraka prądu firmy Stemmann-Technik typu FB-700. Odbierak jest zamocowany „kolanem do tyłu” na pierwszym członie tramwaju, za kabiną motorniczego. Tramwaj napędzają cztery trójfazowe, asynchroniczne silniki prądu przemiennego niemieckiej firmy VEM Sachsenwerk GmbH typu DKCBZ 0211-4DA. Napięcie stałe przetwarzane jest na prąd przemienny w falownikach trakcyjnych. Każdy z wagonów jest wyposażony w cztery, zainstalowane na dachu falowniki typu FT105-600 produkcji firmy MEDCOM. Każdy z falowników zasila jeden silnik trakcyjny. W 122N zastosowano jednostopniowe przekładnie zębate marki VOITH TURBO typu KSH212 o przełożeniu 6,643. Napięcie pokładowe wynosi 24V i wytwarzane jest przez przetwornicę statyczną PSM-18 produkowaną przez firmę MEDCOM. Napięcie służy do ładowania akumulatorów oraz do zasilania podzespołów niskiego napięcia. Prądnica przetwarza napięcie 600V prądu stałego na napięcie pokładowe oraz na napięcie pomocnicze 3 X 400V prądu zmiennego. Tramwaj może przejechać do kilkunastu metrów bez napięcia z sieci, a energia elektryczna jest pobierana z akumulatorów.
W tramwaju zastosowano hydrauliczne hamulce tarczowe pasywne oraz elektromagnetyczne hamulce szynowe. Zestawy hamujące wyprodukowane zostały przez czeską firmę DAKO-CZ a.s. Na wózkach zamontowano agregaty hydrauliczne wraz z akumulatorem ciśnienia oraz agregat luzowania awaryjnego, który pozwala na elektryczne odhamowanie wózka. Rozruch impulsowy, oraz hamowanie elektrodynamiczne jest realizowane w technologii IGBT, która pozwala na rekuperację energii elektrycznej do sieci. W przypadku braku możliwości odbioru przez sieć wyprodukowanej energii elektrycznej, energia hamowania jest zamieniana na opornikach hamowania w energię cieplną.
Tramwaj 122N jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Wjazd wózków do pojazdu umożliwia wbudowana rampa. W celu podniesienia bezpieczeństwa motorniczego i pasażerów, zastosowano zderzaki o zwiększonym współczynniku pochłaniania energii, a kabina kierującego pojazdem tworzy tzw. klatkę bezpieczeństwa. Komfort pracy motorniczego podnosi również ergonomiczny pulpit, klimatyzacja i sterowanie mikroprocesorowe. Tramwaj jest wyposażony również w klimatyzację przedziału pasażerskiego. Obecnie 122N możemy spotkać w Łodzi (10 sztuk) i Bydgoszczy (2 sztuki).
na podstawie:
Wikipedia, InfoTram, Transport Szynowy
opracował Mr_Reaper
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.